niedziela, 27 kwietnia 2008

Śmietankowo-budyniowa pokusa

Ostatnio wzięło mnie na ciasta z masą. Może to dlatego że dopiero niedawno (wstyd się przyznać) nauczyłam się piec biszkopt. Do tej pory za każdym razem wychodził mi zakalec. Znalazłam już przyczynę tego stanu rzeczy i teraz szaleję ;)
To ciasto zrobiło furorę w naszym domu. Rodzice i mąż, szczególnie mąż byli zachwyceni. Ciasto w pełni zasługuje na swoją nazwę. Kusi i smakiem i wyglądem.

darmowy hosting obrazków

Składniki:
Biszkopt
- 4 jaja
- 1/2 szkl. cukru pudru
- 1/2 szkl. mąki tortowej
- 1 łyżka kakao
- 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
Poncz
- ok. 1/3 szklanki przegotowanej letniej wody
- kilka kropel aromatu śmietankowego do ciast
Masa budyniowa
- 3 szkl. mleka
- 20 dag masła
- cukier wanilinowy
- 2 budynie o smaku toffi
Masa śmietankowa
- 1 lub 2 łyżki kawy rozpuszczalnej (dałam dwie)
- 1/3 szkl. gorącej wody
- 2 łyżki żelatyny
- 750 ml śmietany 30%
- ok. 6 łyżek cukru pudru
Do dekoracji
- starta gorzka czekolada

Białka ubić na sztywną pianę. Dodać cukier i dalej ubijać, aż piana będzie sztywna i gładka. Nadal ubijając dodawać po jednym żółtka. Mąkę wymieszać z kakao i proszkiem do pieczenia i wsypać do ubitej piany. Delikatnie wymieszać drewnianą łyżką. Wylać na wysmarowaną margaryną prostokątną formę (25x36 cm). Włożyć do nagrzanego piekarnika i piec ok. 25 minut w 180°C. Po ostudzeniu biszkopt nasączyć przygotowanym pączem.
Dwie szklanki mleka wlać do garnka, dodać masło, cukier wanilinowy i razem zagotować. W pozostałym mleku rozpuścić budynie i wlać do gotującego się mleka. Chwilę pogotować na małym ogniu, cały czas mieszając do uzyskania gładkiej jednolitej masy. Gorącą masę wyłożyć na nasączony biszkopt. Ostudzić.
Kawę zalać 1/3 szklanki gorącej wody i wymieszać. Do kawy wsypać i rozpuścić żelatynę. Trochę ostudzić. Schłodzoną śmietanę ubić z cukrem pudrem. Dodać kawę z żelatyną i delikatnie wymieszać. Masę wyłożyć na ostudzone ciasto z masą budyniową.
Na wierzch zetrzeć czekoladę i schłodzić w lodówce 

darmowy hosting obrazków

1 komentarz:


  1. majanaboxing
    2008/04/29 14:55:09
    Edysiu, wyglada smakowicie!!! :)
    cuda.wianki
    2008/04/30 20:57:53
    no i gdzie ja teraz znajde budyn o smaku toffi?? :-(
    iven1
    2008/06/04 10:35:30
    Cudne ciasto! Ale ja tez nie znajde budyniu toffi... trzeba bedzie improwizowac!
    Ale pomysl mi sie podoba!
    edysia79
    2008/06/05 13:28:09
    Dziękuję :D
    Gość: ewelina318, *.olsztyn.mm.pl
    2009/02/17 17:09:07
    Witam! Bardzo ładnie wygląda to ciasto i zamierzam je zrobić, ale zastanawiam się czy do tej masy budyniowej nie powinno się dodać cukru?
    edysia79
    2009/02/18 22:24:22
    Ewelino sprawdziłam w przepisie który ma w segregatorze, ale w masie budyniowej nie ma cukru. Myślę, że nie jest potrzebny, bo budynie zawierają przecież cukier, a i masa śmietankowa jest słodka. Możesz więc spokojnie piec to ciasto :)
    Smacznego! (napisz koniecznie jak smakowało)
    Gość: ewelina318, *.olsztyn.mm.pl
    2009/02/24 10:04:25
    Witam! Zrobiłam to ciasto i było bardzo pyszne. Do masy budyniowej dodałam 2 łyżki cukru, bo moje budynie w sobie cukru nie miały, więc byłoby nie słodkie. Mam jeszcze jedno pytanko. Jak robiłam bitą śmietane i dodałam do niej kawe z żelatyną to porobiły mi się takie farfocle. Wyłowiłam je bo nie wyglądały zbyt efektownie i nie było wogóle czuć tej kawy. W jaki sposób powinnam to pomieszac? Mieszałam łyżką, bo bałam się mikserem, że zważy mi się śmietana.
    edysia79
    2009/02/26 09:47:37
    Ewelino cieszę się, że smakowało :)
    Kawę z żelatyną dodawałam do ubitej śmietany kiedy była jeszcze letnia, ale nie za ciepła, żeby śmietana się nie zważyła. Nie zrobiły mi się żadne farfocle.Wlewać ją do śmietany trzeba powolutku jedną ręką, a drugą mieszać śmietanę łyżką.
    Gość: edyta83, *.xdsl.is
    2009/10/25 16:11:56
    ciasto poprostu w ustach sie rozpływa!!! miodzio !!!!:)
    edysia79
    2009/10/26 23:46:15
    Edyto cieszę się bardzo i dziękuję za komentarz, może jeszcze ktoś da się skusić tej śmietankowej pokusie gdy go przeczyta? ;)
    Gość: ewka, *.adsl.inetia.pl
    2010/09/17 23:39:46
    Jutro je zrobie,wygląda apetycznie.A kawa rozpuszczalna to moze być inka?
    edysia79
    2010/09/18 08:24:20
    Inka ma swój charakterystyczny smak i zapach, inny od zwykłej kawy rozpuszczalnej, nie wiem, czy nie będzie zbyt wyczuwalna w cieście. Poza tym Inka nie rozpuszcza się tak dobrze jak kawy rozpuszczalne, więc ja bym nie zaryzykowała.
    Gość: ewka, *.adsl.inetia.pl
    2010/09/18 14:26:03
    Zamiast budyniu toffi,dałam budyń karmrlowy,bo innego w sklepie nie było,biszkopt wyszedł wysmienicie,ale śmietana mi się owarzyła,jak nigdy dotąt ,schłodziłam ją w lodówce przecież. Myslę,że następnym razem się sie uda.
    edysia79
    2010/09/19 13:54:51
    Ewka to ja w takim razie trzymam kciuki żeby następnym razem się udało ;)
    Gość: bernardeta, *.3.pl
    2011/01/01 20:01:48
    A MI BUDYNIOWA MASA WYSZŁA RZADKA, DLACZEGO?
    edysia79
    2011/01/03 22:02:37
    Bernadeto nie mam pojęcia dlaczego taka wyszła, innym do tej pory wszystko się udało. Może za dużo mleka dałaś, albo jeden budyń zamiast dwóch?
    Gość: bini, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2012/04/25 14:43:01
    Ja robię to ciasto zawsze przy większych okazjach, jest rewelacyjne... Natomiast ja do masy budyniowej dodaję cukru bo nie we wszystkich budyniach jest cukier... A i dodaję cały litr śmietany 36% wtedy się nic nie marnuje... Ciasto polecam wszyscy się zachwycają :) REWELACJA

    OdpowiedzUsuń