wtorek, 26 lutego 2008

Tort czekoladowy

Co prawda weekend czekoladowy już się skończył, ale z upieczeniem tortu czekoladowego udało mi się w tym weekendzie zmieścić :) Tort upiekłam na niedzielę w którą świętowaliśmy z rodzinką moje urodziny :)

darmowy hosting obrazków

Składniki:
na ciasto:
- 25 dag gorzkiej czekolady
- 6 jajek
- 10 dag masła
- 14 dag cukru
- 10 dag mielonych orzechów (u mnie laskowych)
- 2 dag płatków owsianych
- 2 łyżki rumu (może być też czysta wódka lub smakowa)
- 2 łyżki mąki
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia

na krem:
- 12 dag białej czekolady
- 6 dag gorzkiej czekolady
- 750 ml śmietany kremówki 30%
- 1 cukier wanilinowy
- 1 łyżeczka żelatyny

do dekoracji:
- 200 ml mleka
- śnieżka
- owoce i czekolada

Masło utrzeć z cukrem, kolejno dodawać żółtka, orzechy, posiekaną czekoladę(ja starłam w maszynce do warzyw na duzych oczkach), mąkę, płatki owsiane i rum. Połączyć z pianą ubitą z białek.
Ciasto przelać do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia. Piec ok 40 minut w temp. 180st.C
Kiedy ciasto ostygnie, środek ciasta wydrążyć łyżką, tak żeby zostawić dno o grubości ok. 1 cm i brzeg ok 3 cm. wydrążony miąższ rozkruszyć widelcem.

Żelatynę namoczyć w niewielkiej ilości zimnej wody, rozpuścić podgrzewając. Białą czekoladę roztopić w gorącej kąpieli wodnej, gorzką posiekać. Śmietanę ubić na sztywno, delikatnie połączyć z białą czekoladą i żelatyną. Dosypać rozkruszone cisto i czekoladę gorzką, wymieszać, wyłożyć na wydrążony spód. Schłodzić w lodówce.
Śnieżkę z mlekiem przygotować wg. przepisu na opakowaniu, udekorować nią tort, przybrać owocami i ozdobami czekoladowymi(ja zrobiłam je z roztopionej w kąpieli wodnej czekolady)

darmowy hosting obrazków

Tort jest na prawdę pyszny, rozpływa się w ustach, polecam :)

3 komentarze:


  1. eda-1
    2008/02/26 15:12:18
    Aż ślinka cieknie:) A tu przydałoby się zrzucić parę kilo:(
    usmiecham-sie
    2008/02/26 18:35:18
    Jakie fajne czekoladowe kratki!
    renula-30
    2008/02/26 18:47:14
    No tak "strzelac" we mnie to pierwsza,al na torta urodzinowgo zaprosic to zapomniała-niedobla tii:-))) Spóxnione ale szczere zyczenia urodzinowe zdrowia,miłości i woreczek stuweczek:-)Cmok
    skoraczek
    2008/02/27 11:37:09
    Jaki piękny ten tort. Przepiękna dekoracja. Aż ślinka cieknie:-)
    cuda.wianki
    2008/02/27 20:30:21
    spoznione zyczonka,ale prosto z serca: wszystkiego najlepszego! a torcik piekny :-)
    edysia79
    2008/03/01 12:20:21
    Bardzo się cieszę że tort Wam się podoba :)
    Dziękuję za życzenia :)
    majanaboxing
    2008/03/04 13:51:13
    Tort jest przepieknY!!! :)
    iis111
    2008/04/10 20:19:51
    Ja mam zawsze problem z zelatyna. Zawsze robia mi sie "frendzelki" w kremie:( Dawno nie probowalam nic robic z zelatyna bo mialam kiedys problem i uraz pozostal;) Czy jest jakis trik zeby sie udalo?
    edysia79
    2008/04/19 09:12:46
    Przepraszam że dopiero teraz odpowiadam, ale na chwilę opuściłam ten blog. Już wróciłam, więc odpowiadam: staram się dodawać do kremu żelatynę letnią, nie całkiem zimną. Kiedy łączy się zimną żelatynę z zimną masę, żelatyna od razu się "ścina" i mogą zrobić się grudki.
    iis111
    2008/04/20 19:25:14
    Mi sie scina nawet jak dodaje letnia;) Krem jest zimny, wiec nawet jak dodam letnia zelatyne to mam pozniej te frendzelki w kemie:(
    abbra
    2008/05/02 22:58:01
    Piękny tort i świetne dekoracje !
    kuchareczka58
    2008/05/06 16:27:26
    Ten tort wyglada przepięknie, świetnie udekorowany, z bardzo fajnego ciasta , po prostu rewelacja :)
    Wypróbuję go przy najbliższej wielkiej okazji :)
    edysia79
    2008/05/09 18:17:58
    Kuchareczko na pewno się nie zawiedziesz, a goście będą zachwycenie, jak u mnie :)
    iven1
    2008/06/04 10:47:43
    Genialny tort! Piekny i musi byc przepyszny! Chetnie go zrobie kiedys!
    edysia79
    2008/06/05 13:26:45
    Iven1 - witam na moim blogu i zapraszam ponownie :) Tort rzeczywiście był pyszny. Wprawiłam nim w zdumienie moją rodzinkę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Gość: mama Hani, *.chello.pl
    2009/01/06 11:25:34
    Niedługo mam urodziny i zaintrygował mnie ten tort. W jakiej tortownicy piekłaś, chodzi o średnicę i czy nie miałaś żadnych problemów z połączeniem śmietany i białej czekolady?
    Pozdr w Nowym Roku, dużo kulinarnych inspiracji!
    edysia79
    2009/01/06 11:38:39
    Mamo Hani średnica mojej tortownicy to 24 cm.
    Nie miałam żadnych problemów z wymieszaniem stopionej czekolady i bitej śmietany.
    Również pozdrawiam i składam najlepsze życzenia z okazji urodzin :)
    Mam nadzieję, że tort będzie smakował, jeśli go zrobisz.
    Gość: mama Hani, *.chello.pl
    2009/01/16 15:46:32
    Edysiu, donoszę uprzejmie, że tort zrobiony. Jutro tylko jeszcze udekoruje śnieżką i czekoladą. Miałam trochę stracha, no ale się przełamałam. Rodzinka będzie robić za króliki doświadczalne ;). Najwięcej problemów miałam z dokładnym wymieszaniem wszystkiego ze śmietaną, miałam za mała miskę :) Jutro będzie degustacja. Dzięki i pozdrawiam.
    edysia79
    2009/01/16 21:08:43
    Mamo Hani cieszę się że zdecydowałaś się na ten tort. Rodzince na pewno będzie smakował. Życzę udanej imprezy urodzinowej! Napisz też jakie wrażenie tort zrobił na rodzinie i jak wrażenia smakowe ;)
    Pozdrawiam serdecznie :)
    Gość: mama Hani, *.chello.pl
    2009/01/17 15:35:47
    No więc już po degustacji. Tort jest smaczny, chociaż jak dla mnie chyba trochę za słodki. Zastanawiam się, może następnym razem zrezygnować z białej czekolady, a może z gorzkiej w kremie. Do zrobienia jeszcze na pewno, no ale muszę zmiejszyć ilość słodyczy. Jeszcze raz dziękuję!
    edysia79
    2009/01/17 20:10:50
    Mamo Hani dziękuję że zdałaś relację z degustacji :)
    Jeśli tort był za słodki, to można zrezygnować z którejś z czekolad, albo odłożyć część masy przed wymieszaniem z pokruszonym ciastem i potem udekorować nią tort. Wtedy już nie trzeba byłoby używać ubitej śnieżki.
    Gość: mama Hani, *.chello.pl
    2009/01/22 09:17:39
    Jeszcze raz odnośnie tortu. Wczoraj zjadłam ostatni kawałek. I myślę, że to wrażenie ze slodkością było mocno wyczuwalne pierwszego dnia, może spowodowało to tez grubość kawałków (!) Ale zdecydowanie zyskał na smaku w miarę jedzenia! Polecam.
    edysia79
    2009/01/22 23:19:37
    Mamo Hani widzę, że tort dość długo opierał się zjedzeniu ;) Bardzo się cieszę, że smakował. Okazało się, że jest jak wino: im starszy, tym lepszy ;)
    Gość: Anulka, *.olsztyn.vectranet.pl
    2009/11/18 15:15:42
    Właśnie piekę ten torcik w wersji mini w celu przetestowania :)
    Gość: Anulka, *.olsztyn.vectranet.pl
    2009/11/18 17:17:44
    ciasto próbne zrobione... jest rewelacyjne!!! zastanawiam się tylko, czy lepiej zrobić torcik jutro wieczorem czy dopiero w piątek rano... Edysiu możesz mi powiedzieć czy na drugi dzień jest lepsze, bo niestety moje próbne jutra nie doczeka :))
    edysia79
    2009/11/18 20:04:10

    Anulko ja to ciasto przez dwa dni robilam - jednego dnia upieklam ciasto, drugiego robilam krem i smietane. Wtedy tez podawalam go gosciom, ale to co zostalo bylo rownie smaczne jeszcze dnia kolejnego. I, co najwazniejsze krem ani smietana nie zmienily swojej konsystencji. Jesli chcesz zrobic ciasto dzien wczesniej to mlze ubicie smietany i dekoracje tortu zostaw sobie na dzien podawania tortu na stol. Ja bym tak zrobila.

    Ciesze sie ze torcik smakuje :)
    Gość: Anulka, *.olsztyn.vectranet.pl
    2009/11/19 13:08:38
    Tak właśnie planowałam, że dekorować będę jutro :) A ciasto jest tak pyszne, że dziś robię jedno z całej porcji na jutrzejsze urodziny a drugie z połowy dla mojego T. który niestety na urodzinach nie będzie i był smutny, że ominie go ta pyszność a tak dostanie swój własny mini torcik :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Gość: Jachna, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2010/03/15 17:57:58
    Edytko
    skąd masz ten przepis ?? zmieniałaś coś w nim czy piekłaś zgodnie z przepisem ?bo ja miałam podobny i gdzieś mi zginął a ciasto uwielbiałam :(
    edysia79
    2010/03/15 20:42:14
    Jachna przepis mam z gazety "Życie na gorąco". Zmieniłam tylko dekorację - wg oryginalnego przepisu trzeba było odłożyć 1/3 ubitej kremówki i potem posmarować nią ciasto, a ja całość wymieszałam z czekoladami i żelatyną, a dekorację ze śnieżki dodałam od siebie.
    Gość: Jachna, *.internetdsl.tpnet.pl
    2010/03/26 10:39:47
    aaaa. to mój przepis z internetu był, na szczęście się znalazł, całkiem przypadkiem zresztą,
    pozdrawiam i życzę spokojnych, ciepłych, takich bardzo radosnych i wiosennych Świąt Wielkiej Nocy, no i oczywiście smacznych (ale że takie będą to nie wątpię :D
    Gość: UzdynA, *.play-internet.pl
    2011/07/27 19:17:01
    torcik przepyszny... tort zrobiłam na urodzinki mężusia, zrobił ogromna furorę... naprawde pyszny torcki ;p

    OdpowiedzUsuń