niedziela, 9 marca 2008

Gruszkowy specjał

Do upieczenia tego ciasta skłoniły mnie słoiki z gruszkami w zalewie stojące na jednej z półek w spiżarni. Zrobiła je dla nas moja mama. Stały tak i stały, a ja nie miałam pomysłu co z nimi zrobić (poza zjedzeniem gruszek prosto ze słoika oczywiście ;)), do chwili kiedy znalazłam ten przepis w moim pudle z wycinkami "przepisowymi" z różnych gazet. Nie wiem z jakiego czasopisma przepis pochodzi, ale warto było go wykorzystać. Na pewno jeszcze kiedyś zrobię powtórkę. 

darmowy hosting obrazków
Składniki:
Ciasto:
- 30 dag mąki pszennej
- 20 dag masła
- 2 żółtka
- 1/2 szklanki cukru pudru
- 1 łyżka rumu (nie miałam więc dodałam wódkę grejfrutową)
- szczypta soli
Wierzch:
- 6-7 mało dojrzałych gruszek
- 10 dag cukru
- 3 łyżki soku z cytryny
- 25 dag nutelli
Tutaj wykorzystałam właśnie gruszki ze słoika :)
Krem:
- 2 szklanki śmietany kremówki
- 1 szklanka jogurtu naturalnego
- 2/3 szklanki cukru pudru
- cukier wanilinowy
- 4 łyżeczki żelatyny
- 2 łyżki startej gorzkiej czekolady do dekoracji

Posiekać masło z mąką, dodać resztę składników ciasta i szybko zagnieść. Z ciasta uformować kulkę, owinąć w folię spożywczą, schłodzić w lodówce.
Gruszki obrać, pokroić na ćwiartki, wyciąć gniazda nasienne. Z cukru, 3 szklanek wody i soku z cytryny ugotować syrop i włożyć do niego gruszki. Gotować je ok. 5 minut, osączyć i ostudzić.
Średniej wielkości tortownicę wylepić ciastem i gęsto nakłuć widelcem. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec aż wierzch się zrumieni. Na ostudzonym cieście rozsmarować nutellę, na niej ułożyć gruszki.
Żelatynę rozpuścić w gorącej wodzie, lekko ostudzić, wymieszać z jogurtem. Śmietankę ubić na sztywno, nadal ubijając dodawać cukier i cukier waniliowy. Wymieszać z jogurtem, wyłożyć na owoce, wyrównać powierzchnię.
Wstawić do lodówki na co najmniej 2 godziny. Przed krojeniem posypać tartą czekoladą.

1 komentarz:


  1. cuda.wianki
    2008/03/09 20:36:04
    oj to musi byc przepyszne!!
    pozdrawiam :-)
    majanaboxing
    2008/03/10 08:46:18
    Pieknie wyglada! Musi byc pycha! :-)
    makneta
    2008/03/10 15:29:18
    Ślinka leci, mniam.
    usmiecham-sie
    2008/03/12 08:19:40
    Apetyczne :) I te wiórki na wierzchu, mniam!
    eda-1
    2008/03/12 09:13:27
    Wygląda super! A mam akurat gruszki w zalewie od teściowej;)
    edysia79
    2008/03/12 09:17:00
    Na prawdę jest pyszne, spróbujcie. Mąż już się wypytuje kiedy znowu zrobię takie ciasto :)
    Edytko - no to do dzieła! ;)
    iven1
    2008/06/04 10:39:28
    Super! Proste i smaczne, tylko szkoda ze u mnie nie lubia gruszek, bo ja uwielbiam!
    edysia79
    2008/06/05 13:29:26
    Iven1 - zrób dla siebie, a jak Twoi je zobaczą to może się skuszą i też zjedzą ;)

    OdpowiedzUsuń