poniedziałek, 22 czerwca 2009

Chleb z otrębami i słonecznikiem

Ostatnio pokazuję tutaj same słodkie ciasta i desery, ale to wina tylko i wyłącznie dojrzewających w ogródku truskawek ;) Dzisiaj jednak przerwę, choć tylko na chwilkę, tą słodką serię i przedstawię przepis na chlebek z otrębami.
Jest to pierwszy chleb jaki upiekłam, a przepis dostałam od mojej licealnej przyjaciółki i kuzynki mojego męża, Agnieszki. Było to jeszcze w czasach, kiedy dopiero zaczynałam się interesować pieczeniem i gotowaniem więc zawsze będę z sentymentem na ten przepis patrzeć. Zwłaszcza, że był taki czas że piekłam po dwa takie chlebki na raz, a pieczywa w sklepie wcale wtedy nie kupowaliśmy.
Zdjęcie, tak jak i przepis wyciągnęłam z archiwum :)
 
Składniki:
- 40 dag mąki pszennej
- 1/3 kostki drożdży
- 1 łyżeczka soli
- 1 łyżeczka cukru
- 3 łyżki oleju
- 3 łyżki otrąb pszennych
- 2 łyżki mąki żarnówki
- 1 szklanka letniej wody
- garść lub dwie ziaren słonecznika

Mąkę wsypać do miski, zrobić w niej dołek. Do dołka wkruszyć drożdże, posypać je łyżeczką cukru i polać odrobiną letniej wody, rozrobić palcami tak, żeby zaczyn nie wypłynął z dołka. Przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia.
Następnie dodać wszystkie pozostałe składniki oprócz wody, którą należy dolewać stopniowo w czasie wyrabiania ciasta. Gotowe ciasto przełożyć do formy keksowej i ponownie odstawić do wyrośnięcia.

Piekarnik nagrzać do 180-200ºC, wstawić formę z ciastem i piec około 60 minut.

1 komentarz:


  1. szarlotek
    2009/06/23 06:29:12
    Uroczy Ten sentymentalny:)Nie dziwi mnie ,że można do niego wracać :-)
    majanaboxing
    2009/06/23 08:32:45
    Piękny ten chlebek i ze słonecznikiem :) Lubię i to bardzo :)
    viridianka
    2009/06/23 08:45:05
    cudnie wyglada:) zjadlabym kromeczke;)
    zawszepolka
    2009/06/23 10:42:08
    Poprosze kromke :)))
    aga-aa
    2009/06/23 12:31:55
    ja nie kupuję już wcale pieczywa, własne najlepsze ;)
    atina_bc
    2009/06/23 13:17:37
    Chlebek pysznie wygląda:) Ja też dużo bardziej wolę domowy chlebek:) A co to jest ta mąka żarnówka?
    olciaky
    2009/06/25 22:20:16
    Taki chlebek to i Ja często piekę,z tym,że daje paczuszkę drożdży instant:)
    Pozdrówka;*
    Gość: , *.olsztyn.mm.pl
    2009/06/28 09:55:29
    Co to jest mąka żarnówka? Nie spotkałam się z czymś takim nigdy... może można to czymś zastąpić?
    edysia79
    2009/06/28 19:42:27
    Dziękuję za komplementy dla chlebka :)

    Polko bardzo proszę :)

    Anitko i Gościu mąka żarnówka to ciemna mąka mielona na żarnach, stąd nazwa. Jest grubsza od zwykłej mąki.
    Myślę że można by ją zastąpić zwykłą mąką żytnią, chociaż ja znajduję żarnówkę bez problemu w działach ze zdrową żywnością.

    OdpowiedzUsuń