czwartek, 9 grudnia 2010

Bigos staropolski

Swój pierwszy bigos ugotowałam dopiero przed zeszłorocznym Bożym Narodzeniem. Od tego czasu szukam przepisu na bigos idealny, a w każdym razie idealny dla mnie i mojej rodziny. Zdaje się, że właśnie go znalazłam. To był najlepszy bigos jaki ugotowałam i chyba już zostanę przy tym przepisie. Miałam zamiar zamrozić część na święta, ale tak nam smakował, że chociaż bigos ugotowałam w wielkim garze, nic nie zostało. Wszystko zjedliśmy ;) Będę więc musiała zrobić powtórkę przed świętami.

Gorąco polecam!




Składniki:
- 2 kg kiszonej kapusty (odciśniętej)
- 300 g pieczonych mięs (np. łopatki wieprzowej, wołowiny, szynki)*
- 400 g wędlin (wędzonej wiejskiej kiełbasy, wędzonego boczku, kiełbasy jałowcowej, szynki)
- 100 g świeżego boczku (zamieniłam na boczek wędzony)
- 2 liście laurowe
- 3 ziarna ziela angielskiego
- 4 jagody jałowca
- 1/2 łyżeczki ziaren gorczycy
- 4 śliwki wędzone (zamieniłam na suszone)
- 6 suszonych grzybów ( namoczonych wcześniej w ciepłej wodzie)
- 3 szklanki wytrawnego czerwonego wina
- 1 duża cebula
- 4 łyżki smalcu
- 1 łyżka majeranku
- po 1 łyżce cząbru i lubczyku
- sól, pieprz, cukier
- skórki odkrojone z boczku wędzonego (dodałam od siebie)


Posiekać kapustę, a mięsa i wędliny pokroić w kostkę. Kapustę włożyć do dużego garnka, dodać mięso, liście laurowe, ziele angielskie, jagody jałowca, gorczycę, śliwki oraz pokrojone w paski grzyby i nie pokrojone skórki z boczku (nie kroimy ich, żeby łatwo było je wyjąć kiedy bigos już będzie ugotowany). Wlać 2 szklanki wina i dusić pod przykryciem przez około 2 godziny mieszając od czasu do czasu i dolewając stopniowo resztę wina. W czasie kiedy kapusta z mięsem i przyprawami się dusi, cebulę posiekać, zeszklić na smalcu, dodać pokrojoną wędlinę i boczek, podsmażyć. Dodać do bigosu. Kiedy kapusta będzie miękka, bigos doprawić do smaku i odstawić w chłodne miejsce na 1-2 dni**. Odgrzewając bigos doprawić go ziołami.



* zamiast pieczonych mięs kupiłam karczek wieprzowy, pokroiłam w niedużą kostkę, przyprawiłam solą, pieprzem, czosnkiem granulowanym i usmażyłam na maśle. Kiedy się zrumieniło podlałam odrobiną wody i dusiłam. prawie miękkie mięso dodałam razem z powstałym sosem do gotującej się kapusty.

** nie czekaliśmy z jedzeniem tyle czasu. Nie mogliśmy się powstrzymać i jedliśmy od razu po ugotowaniu, ale rzeczywiście z każdym dniem i odgrzaniem bigos stawała się coraz smaczniejszy.


Przepis inspirowany znalezionym tym u Vanilli.

1 komentarz:


  1. anna.kaminska.pl
    2010/12/09 21:59:52
    Pyszny! Ja wiele razy gotowałam bigos według różnych receptur,ale tej idealnej jeszcze nie znalazłam.
    silasmaku
    2010/12/09 22:52:38
    Ja się wcale nie dziwię, że szybko zniknął, skoro taki bogaty w różne mięsa :) Musiał być naprawdę pyszny! Dobrze, że zdążyłaś zrobić zdjęcie. :)
    grazyna1961.only
    2010/12/09 23:09:10
    Robię podobny, tylko dodaję też kapustę z glówki. Twój na pewno pyszny, widać po skladnikach :)
    abbra
    2010/12/10 06:13:35
    Pysznie wygląda !
    Ja robię tak jak Grażyna - czyli dodaję jeszcze słodką kapustę :)
    froginthefogg
    2010/12/10 08:42:32
    Super sprawa z listą zakupów :)
    Już sobie wydrukowałam.
    Bigos to moje ulubione danie wigilijne.
    justmydelicious
    2010/12/10 10:42:34
    świetny pomysł na domowy bigos! najbardziej lubię aromat, który roznosi się podczas przygotowywania bigosu :)

    udanego weekendu!
    vanilla4
    2010/12/10 13:40:03
    Baaardzo się cieszę, że Cię zainspirowałam i że smakował! Bardzo mi miło!
    myniolinka
    2010/12/10 19:01:00
    bigos na zimowe dni jest niezastąpiony! jeszcze nigdy nie gotowałam z winem... ciekawam smaku :)
    edysia79
    2010/12/11 12:24:12
    Dziękuję i bardzo, bardzo polecam!
    wiosanna
    2010/12/19 15:42:47
    Bigos wygląda cudnie. Ja jeszcze nigdy nie robiłam własnego bigosu, ale jak w końcu się zbiorę to ten mi się bardzo podoba :)

    OdpowiedzUsuń