poniedziałek, 11 listopada 2013

Sernik dyniowy

Tak lekkiego, kremowego i puszystego sernika jeszcze nie jadłam. Wprost rozpływa się w ustach. To dlatego, że w masie nie ma mąki. Ani pszennej, ani ziemniaczanej. Poza tym jest przepyszny - delikatny, niezbyt słodki i delikatnie korzenny.

sernik dyniowy

Przepis z blogu Every Cake You Bake podaję z niewielkimi zmianami, a pomysł z dodaniem przyprawy do piernika do spodu znalazłam u Mirabelki.

Składniki (na tortownicę o średnicy 21 cm)
na spód:
  • 100 g herbatników kakaowych
  • 50 g herbatników razowych (Digestive)
  • 1 łyżeczka przyprawy do piernika
  • 60 g stopionego masła
na masę serową:
  • 145 g jasnego cukru brązowego
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 1/4 łyżeczki mielonego imbiru
  • 1/8 łyżeczki mielonych goździków (pominęłam)
  • 1/8 łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej
  • 1/4 łyżeczki soli
  • 450 g kremowego twarogu
  • 3 duże jajka
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
  • 1 szklanka puree z dyni
na polewę:
  • 180 g (mały kubek) gęstej kwaśnej śmietany 18%
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
  • 45 g cukru pudru

Herbatniki kakaowe i razowe zmielić z przyprawą do piernika. Wymieszać ze stopionym masłem. Wsypać do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia i wylepić dno. Wstawić do lodówki.
Przygotować masę serową:
cukier, sól i przyprawy wymieszać.
W oddzielnej misce utrzeć ser, stopniowo dodając cukier z przyprawami. Ucierać, aż cukier się rozpuści. Następnie dodawać po jednym jajku - uwaga, masa jest rzadka i pryska! Na końcu dodać puree z dyni oraz ekstrakt z wanilii i dokładnie wymieszać.
Masę serową wylać na schłodzony spód.

Formę wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 st.C i piec sernik przez 35 minut. Zmniejszyć temperaturę w piekarniku do 165 st.C i piec przez kolejne 10-20 minut (piekłam przez 20).
W tym czasie za pomocą rózgi dokładnie wymieszać śmietanę z cukrem i ekstraktem waniliowym. Polewę rozsmarować na serniku i od razu formę ponownie wstawić do piekarnika. Piec jeszcze przez 15-20 minut, lub do momentu, kiedy polewa się zetnie.

Wyjęte z piekarnika ciasto zostawić w formie do całkowitego ostygnięcia. Jak pisze Komarka, można delikatnie okroić brzegi ciasta, żeby wierzch nie pękał podczas studzenia i ja tak zrobiłam, a wierzch i tak popękał. Schłodzić w lodówce.

1 komentarz:


  1. izaa_a
    2013/11/11 14:15:14
    bardzo fajny serniczek ;)
    Gość: pollyzeczki, *.dynamic.chello.pl
    2013/11/11 14:28:50
    keszcze nie jadłam takiego serniczka - ale wyglada taki pieknie ze musze spróbować
    wedelka
    2013/11/11 14:36:25
    Robiłam go niedawno - smaczny, choć mnie osobiście jakoś szczególnie nie przekonał :)
    wiosenka27
    2013/11/11 16:01:05
    Dyniowy robiłam ale troszkę inny. A dzisiaj u mnie też serniczek:)
    kabamaiga
    2013/11/11 16:43:29
    Taki troszkę nowojorski ;) No i jaki cudny mlecznik.
    komarka
    2013/11/11 18:42:59
    To jeden z moich ukochanych serników odkąd pierwszy raz go upiekłam i "wypiek pewniak", kiedy chcę na kimś zrobić wrażenie ;) Cieszę się, że i Tobie smakował :)
    majanaboxing
    2013/11/11 19:03:27
    Piekny serniczek. :) Lubię dyniowy i robiłam kiedyś .
    gin86
    2013/11/12 19:55:43
    Wygląda bosko :)
    jolantaszyndlarewicz
    2013/11/14 17:23:41
    Edytko nie piekłam jeszcze sernika z dynia, ale wiem, że wkrótce upiekę:) ślicznie prezentuje się Twój - taki trójbarwny:) buziaki

    OdpowiedzUsuń