wtorek, 20 maja 2014

Łopatka z szynkowara

Od dwóch lat nie kupuję pieczywa. Do niedawna piekłam głównie bułki (najczęściej doskonałe szybkie bułki), a teraz, kiedy mam już zakwas żytni, piekę chleby. Teraz przyszedł czas, żeby odzwyczaić się od kupowania w sklepie wędliny. Kupiłam szynkowar i działam. Jako pierwszy wypróbowałam przepis zobaczony u Smacznej Pyzy. Wędlina wyszła bardzo dobra i smakowała wszystkim domownikom. Najbardziej cieszyłam się, że chętnie jedzą ją dzieci. Jedyne, do czego mogłabym się przyczepić, to to, że dla mnie łopatka była za mało słona. Ale to dobrze, bo dzieci nie powinny jeść mocno słonych potraw a i mnie przydałoby się ograniczenie soli w diecie. Dlatego jednak więcej soli bym nie dała.
Pozostałe moje przepisy na domową wędlinę znajdziecie tutaj.



Składniki (na szynkowar o pojemności 900 g):
  • 850 g chudej łopatki wieprzowej bez kości
  • 1 czubata łyżeczka soli
  • 2 łyżeczki żelatyny w proszku
  • 1 łyżeczka świeżo zmielonego czarnego pieprzu
  • 3 łyżeczki pomidorów suszonych z czosnkiem i bazylią
  • 50 ml zimnej wody
Mięso opłukać, osuszyć, ewentualnie usunąć włókna. Odważyć 500 g mięsa i pokroić w kostkę wielkości około 1x1 cm, resztę zmielić. Całe mięso przełożyć do miski, dodać przyprawy z żelatyną i wodę. Dokładnie wyrobić masę ręką, żeby była kleista. Miskę przykryć i odstawić na 6 godzin do lodówki.
Schłodzoną masę mięsną nakładać porcjami do szynkowara dociskając łyżką. Po wypełnieniu naczynia zamknąć szynkowar. Wstawić go do garnka wyłożonego na dnie ściereczką. Wlać gorącą wodę tak, żeby się gała 1-2 cm poniżej krawędzi szynkowara. Garnek przykryć i parzyć wędlinę (na małym ogniu tak, żeby woda się nie gotowała, ale lekko "pyrkała") przez 50 minut. Temperatura w środku wędliny powinna wynosić 71 st.C (tym razem nie miałam termometru, ale po 50 minutach wędlina była gotowa).po wyłączeniu ognia można jeszcze na około 10 minut zostawić szynkowar w garnku, następnie wyjąć i odstawić do całkowitego ostygnięcia bez otwierania. Zimny szynkowar wstawić do lodówki na noc. Rano zdjąć pokrywkę i wyjąć gotową wędlinę odwracając szynkowar do góry dnem (jeśli wyjęcie sprawia trudność, należy szynkowar na kilka sekund zanurzyć w gorącej wodzie).

1 komentarz:


  1. smacznapyza
    2014/05/20 11:31:14
    cudna wędlina :) dzięki za zaufanie jakim obdarzyłaś mnie korzystając z moich podpowiedzi :)
    a.l.e.x.m
    2014/05/20 15:54:08
    wspaniala wędlinka Ci wyszla :) tez w pewnym momencie wpadłam na to, że skoro piekę chleb to czemu nie robić wędlin ;) robiłam z piersi kurczaka z dodatkiem suszonych pomidorów, ale takich z oleju - spróbuj :)
    kabamaiga
    2014/05/21 09:02:34
    Edytko powinnam pójść Twoim śladem. Pieczywa już ponad 4 lat prawie nie kupuję, a teraz czas na wędliny. Mobilizuj mnie. Koniecznie.
    Gość: , 132.216.217.*
    2014/05/23 14:51:43
    gdzie można kupić taki wspaniały szynkowar?
    Patrzyłam na Allegro ale tam sa tylko wysokie w kształcie cylindra, a Twój jest zdaje się płaski.
    Bedę wdzięczna za info.
    pozdr,
    Ewa
    edyta_rosner
    2014/05/29 12:35:02
    Ewo szynkowar kupiłam w sklepie internetowym Tradismak.
    Dostępne są różne rozmiary, ja mam najmniejszy, "Singiel":
    www.tradismak.pl/pl/p/Prasowanka-szynkowar-Singiel-o-pojemnosci-900-g/226
    Dla naszej czteroosobowej rodziny wystarcza. Nie zdążymy się znudzić jednym smakiem wędliny, mogę ją robić częściej a w różnych wariantach :) No i kształt oraz wysokość też mi odpowiada, bo nie jest wysoki i mieści się do niedużego garnka.

    Gość: Kasia K., *.dynamic.chello.pl
    2014/06/02 23:14:06
    Z nieba mi spadasz! Właśnie do mnie jedzie szynkowar :D

    OdpowiedzUsuń