piątek, 30 grudnia 2011

Wigilijna kapusta z grochem

Na tą potrawę czekam przez cały rok i wiem, że gdybym spróbowała ją o jakiejkolwiek innej porze roku, na pewno nie smakowałby tak jak w Wigilię i Boże Narodzenie. W Wigilię jemy wersję postną, a w święta zawsze odsmażamy ją z kiełbasą. I właściwie to mogłabym ją jeść na śniadanie, obiad
i kolację też, tak ją lubię.

Kapusta z grochem od zawsze pojawia się na naszym wigilijnym stole. Tak było u mojej babci, potem u mojej mamy, a teraz tą tradycję przejęłam i ja. W tym roku po raz pierwszy odważyłam się przygotować tą potrawę sama, oczywiście trzymając się wskazówek mamy. No i okazało się, że wyszła mi tak samo dobra, a bałam się, czy mi wyjdzie, bo przecież wiadomo, że mama ma już wieloletnią praktykę i potrafi taką kapustę ugotować najlepiej.





Składniki (na duży garnek):
- 1,5 kg kiszonej kapusty
- 400 g łuskanego grochu
- 50 g suszonych grzybów (u mnie te, które zostają z przygotowania barszczu wigilijnego)
- 4 duże cebule
- sól i pieprz


Groch zalać zimną wodą i odstawić na noc. Następnego dnia ugotować go w tej samej wodzie.

Kapustę dobrze odcisnąć (jeśli jest bardzo kwaśna wypłukać dwa razy w zimnej wodzie, a potem odcisnąć). Pokroić. Przełożyć do garnka, zalać zimną wodą i gotować do miękkości (w zależności od kapusty może to trwać 45 minut do nawet 1,5 godziny). Od czasu do czasu mieszać i w razie potrzeby dolewać wody. Ugotowaną kapustę odcedzić. Dodać ugotowany groch, pokrojone  drobno ugotowane wcześniej suszone grzyby i podsmażoną na oleju posiekaną cebulę. Wszystko razem wymieszać, doprawić do smaku solą oraz pieprzem.




1 komentarz:


  1. Gość: Toczka, *.dsl.dynamic.t-mobile.pl
    2011/12/30 14:57:07
    Mam dokładnie tak samo! Uwielbiam kapustę z grochem i mogłabym ją jeść o każdej porze dnia i nocy :] Ale rzeczywiście, tylko w święta smakuje wyjątkowo. Przy czym u mnie w domu może to być też podyktowane tym, że zwykle podgrzewamy ją przed podaniem na oleju rzepakowym, który nadaje kapustce niesamowity posmaczek. Polecam taki dodatek :]
    flusso
    2011/12/30 15:40:46
    U mnie pojawia się tylko na święta i bardzo szybko znika ;)
    kulinarnespotkania
    2011/12/30 17:01:34
    ja tez bardzo lubie taka kapuste:) w swieta nawet wszelkie salatki i pieczone mieska mi nie podchodzily, tylko zajadalam sie wlasnie taka kapustka z grochem:)
    kabamaiga
    2011/12/30 18:29:33
    A wiesz, że ja chyba nie jadłam? Przynajmniej nie pamiętam, abyśmy ją w domu podawali.
    zemfiroczka
    2011/12/30 18:57:45
    Muszę się przyznać, że nigdy nie jadłam. U mnie na stole nie było tradycji podawania takiego dania.
    majanaboxing
    2011/12/30 20:27:07
    Uwielbiam. Moja mama ją robi na swieta :)
    piegusek1976
    2011/12/30 22:06:48
    a u mnie się nie robiło nigdy takiej kapustki, na przyszłe Święta spróbuję!!! pozdrawiam
    usmiecham-sie
    2011/12/31 11:38:42
    Szczęśliwego, uśmiechniętego i pysznego Nowego Roku! :)
    izaa_a
    2011/12/31 12:54:55
    uwielbiam taka kapustę...;))) wszystkiego dobrego w nowym roku!!!!
    asialc1
    2011/12/31 12:57:53
    Uwielbiam ją :-)
    jolantaszyndlarewicz
    2012/01/01 11:48:34
    Jak w tym roku spróbowałam kapusty z grochem Babci mojego Męża to się w niej zakochałam:)
    vespertinee
    2012/01/01 17:34:59
    Nasza domowa kapusta z grochem to w zaasdzie fasola z grochem :)

    Wszytskiego dobrego w 2012!
    Gość: Mania, *.dynamic.chello.pl
    2012/02/10 18:40:50
    W tym roku pierwszy raz spróbowałam tego dania i.. hm, nie mogłam odkleić się od półmiska. Nie wiedziałam, że to takie może być pyszne... :)
    brutus164
    2016/08/19 21:37:31
    Uwielbiam groch z kapustą.
    Przepis jest podobny ale jednak inny.
    Ja rozgotowany groch rozcieram i grochowa pulpę dodaję do ugotowanej kapusty. Nie dodaję cebuli a jeszcze raz tyle suszonych, namoczonych i pokrojonych w kostkę grzybów. Na koniec do kapusty dodaję kostkę dobrego masła.
    Zapewniam - pychota.
    Jest to śląski przepis mojej babuni. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń