poniedziałek, 4 czerwca 2012

Tort makowy z truskawkami i białą czekoladą

Właściwie bardziej odpowiednią nazwą dla tego tortu byłaby nazwa "tort dwunastogodzinny". Tak, tak, dobrze widzicie. Właśnie tyle czasu zajęło mi jego przygotowanie. Zaczęłam o godzinie 11 przed południem upieczeniem ciasta, a skończyłam o 23, kiedy włożyłam tort do lodówki :)

Tych, którzy już się przerazili lub stwierdzili że to zbyt pracochłonne ciasto muszę uspokoić, że jeśli nie macie w domu trzymiesięcznego niemowlaka, z pewnością poradzicie sobie z tym ciastem znacznie szybciej :) Po prostu w sobotę Michaś postanowił, że spał będzie tylko na rękach po karmieniu, a łóżeczko może dla niego nie istnieć. Tym sposobem spał kilka razy po 15-20 minut, a ja ciasto robiłam na raty.

Ale warto było. Ciasto jest lekkie, delikatne i nie zbyt słodkie. W sam raz na otwarcie sezonu truskawkowego - zrobiłam je z pierwszych kupionych w tym roku truskawek.


Składniki
ciasto:
  • 225 g mąki pszennej (tortowej)
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 łyżki mielonego maku
  • szczypta soli
  • 125 g masła w temperaturze pokojowej
  • 150 g cukru pudru
  • starta skórka i sok wyciśnięty z 1/2 cytryny
  • 3 jajka
  • 100 ml mleka
przełożenie:
  • 100 g białej czekolady
  • 300 ml śmietanki 36%
  • 500 g truskawek
  • 2 łyżeczki żelatyny
  • 150 g dżemu truskawkowego
dekoracja:
  • 300 ml śmietanki 36%
  • opakowanie zagęstnika do śmietany
  • 2 łyżki maku

Przygotowanie ciasta:
mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia, makiem i szczyptą soli. Masło utrzeć z cukrem, skórką i sokiem z cytryny. Wbijać po jednym jajku. Następnie mieszając, na przemian dodawać mąkę i mleko. Gotowe ciasto przełożyć do natłuszczonej tortownicy o średnicy 24 cm. Piec w piekarniku nagrzanym do 180 st.C przez 35-40 minut.
Upieczone i ostudzone ciasto przekroić na trzy blaty.

Przygotowanie przełożenia:
śmietankę wlać do małego rondelka. Dodać połamaną na kostki czekoladę. Rondelek postawić na małym ogniu i mieszając podgrzewać, aż czekolada się roztopi. Zdjąć z ognia i ostudzić (nie gotować).
Truskawki umyć, osuszyć, usunąć szypułki. Kilka odłożyć do dekoracji.
125 g truskawek zmiksować, resztę pokroić w plasterki.

Zmiksowane truskawki wymieszać dokładnie z masą czekoladowo-śmietanową. Żelatynę rozpuścić w niewielkiej ilości wrzątku. Ostudzić i jeszcze lekko letnią wlać mieszając do masy truskawkowej. Wstawić do lodówki i kiedy masa dobrze się schłodzi i zacznie lekko tężeć, wsypać pokrojone truskawki i wymieszać.

Przygotowanie ciasta:
dwa blaty ciasta posmarować podgrzanym dżemem truskawkowym. Wyłożyć masę z truskawkami i przykryć trzecim blatem, lekko dociskając.

Dekoracja:
śmietanę ubić z zagęstnikiem, posmarować ciasto. Boki tortu udekorować makiem. Schłodzić w lodówce.



1 komentarz:


  1. izaa_a
    2012/06/04 11:56:27
    pieknie wyglada Twój torcik :)))
    zawszepolka
    2012/06/04 12:06:59
    Chcę to :D A wiesz Edytka że za mną chodzi ostatnio tort makowy i chyba nawet znalazłam fajny przepis w tej starej książce, którą pokazywałam na blogu.
    A weekend też piekłam tort, Rudy :))))))
    chochlikikuchenne
    2012/06/04 13:02:07
    Wspanialy tort!
    Ale mi narobilas ochoty! :D
    Gość: Aurora, *.internetdsl.tpnet.pl
    2012/06/04 17:15:08
    Nie tylko do jedzenia, ale i do podziwiania :D
    Gość: pollyzeczki, *.dynamic.chello.pl
    2012/06/04 17:44:52
    wspanialy!!! mnie nie przerazilo ja czesto robie biszkopt dzień wczesniej ... :) poprosze kawaleczek:)
    atina_bc
    2012/06/04 19:11:21
    Świetny ten tort:) I podziwiam, że z małym szkrabem u boku masz czas na zabawę z takimi wypiekami :) Pozdrawiam!
    basinepichcenie
    2012/06/04 19:41:52
    Wygląda mega apetycznie. Idealne połączenie smaków :)
    Gość: KaTe, *.ip.shentel.pl
    2012/06/04 19:53:17
    Tort wygląda tak smakowicie, że zaraz idę piec :) Mam jeszcze pytanie: kiedy jest ogłoszenie wyników konkursu Dobrowianki na Pani blogu?
    majanaboxing
    2012/06/04 22:28:25
    Wygląda smakowicie Edysiu! Podziwiam Twoją pracę z dzidziusiem na ręku.
    Pozdrowienia :)
    Gość: Carunia, *.pulman.pl
    2012/06/05 01:14:06
    Chyba nigdy nie jadłam tortu makowego z truskawkami.A że i mak i truskawki uwielbiam to chyba muszę nad tym pomyśleć. W zasadzie to nawet nie ma za bardzo nad czym się zastanawiać,prawda?Bo wygląda na przepyszny! :)
    jolantaszyndlarewicz
    2012/06/05 09:54:31
    wygląda bardzo smakowicie:)
    blasiuk
    2012/06/09 23:14:51
    Świetny przepis! Dziękuję !! Skorzystałam !!
    Gość: asialc, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2012/06/11 14:23:57
    To ja chcę taki jeden kawałeczek do kawki :-)

    OdpowiedzUsuń