czwartek, 24 kwietnia 2014

Biała kiełbasa domowa

Z tą kiełbasą to było tak, że wcale nie miałam zamiaru jej robić. Nawet za przepisami na domową kiełbasę się nie rozglądałam. Ale w przedświąteczną środę zobaczyłam na profilu Margarytki link do artykułu na temat tego, co przed świętami i nie tylko można w białej kiełbasie znaleźć. Margarytka podała też link do swojego przepisu na domową białą kiełbasę. Zajrzałam, przeczytałam i błyskawicznie podjęłam decyzję, że muszę taką kiełbasę zrobić. Na allegro kupiłam jelita, ale miałam sporo wątpliwości, czy zdążą dotrzeć odpowiednio wcześnie. Stwierdziłam jednak, że najwyżej kiełbasę zrobię po świętach. Ku mojemu zaskoczeniu kurier dostarczył przesyłkę już następnego dnia, więc mogłam kupić i zamarynować mięso. Udało się. W sobotę kiełbasa była gotowa do parzenia i można było ugotować na niej tradycyjny żurek.
Kiełbasa jest bardzo dobra. Dobrze doprawiona, lekko pikantna, dobrze się kroi i obiera ze skórki. Nie jest tłusta, dla nas i dla dzieci idealna. Już wiem, że do przepisu będę wracać, bo lubię wiedzieć co jem i podaję mojej rodzinie, a zwłaszcza dzieciom. No i przede wszystkim nie jest trudna do zrobienia, a że nie trzeba jej wędzić (chociaż można), to świetnie nadaje się do domowego wyrobu.

biała kiełbasa domowa

Składniki (na około 3 kg kiełbasy):
  • 1,5 kg chudej łopatki wieprzowej
  • 1,5 k karczku wieprzowego
  • 6 g cukru (po 2 g na 1 kg mięsa)
  • 6 g czarnego pieprzu świeżo zmielonego (po 2 g na 1 kg mięsa)
  • 6-8 g majeranku
  • 3 duże ząbki czosnku
  • 51 g soli peklowej (po 17 g na 1 kg mięsa, może być po 14 g na kg)
  • 1 szklanka zimnej wody
  • oczyszczone jelito cienkie (jeśli jest solone, to należy je wymoczyć przez 10-15 minut w ciepłej, ale nie gorącej wodzie, lub zastosować się do instrukcji producenta)

Łopatkę przepuścić przez maszynkę z sitkiem o dużych oczkach (lub drobno pokroić, jeśli na ma takiego sitka), karczek zmielić ze standardowym sitkiem. Podczas mielenia dodać do mięsa i razem z nim zmielić obrane ząbki czosnku.

Obie masy mięsne połączyć, zmielić do nich pieprz, dodać pozostałe przyprawy i wodę. Wyrabiać rękami tak długo, aż masa stanie się kleista. Masę przykryć i odstawić w chłodne miejsce na 12 godzin.
Następnie masą napełnić przy pomocy maszynki z odpowiednią końcówką oczyszczone jelito formując kiełbasy. Przy napełnianiu należy uważać, żeby nie powstawały puste przestrzenie.
Gotową kiełbasę powiesić na kiju w chłodnym, przewiewnym miejscu i obsuszyć przez 24 godziny.
Następnego dnia można zrobić kiełbasę parzoną wkładając ją do gorącej, ale nie wrzącej wody i parzyć przez 20-30 minut na małym ogniu nie dopuszczając do zagotowania wody. Surową kiełbasę można też zamrozić, zapiekać z przyprawami, albo po prostu ugotować.

biała kiełbasa domowa2

1 komentarz:


  1. Gość: Cytrynka, 94.75.112.*
    2014/04/24 17:12:10
    Nie ma jak to wyroby domowe, a kiełbasy przede wszystkim. Wiadomo co się je. Pyszota
    Gość: pollyzeczkia, *.dynamic.chello.pl
    2014/04/24 20:25:23
    domowe najlepsze a twoja wygląda bardzo smakowicie
    kabamaiga
    2014/04/24 21:38:01
    Mówiłam Ci już coś na temat tej kiełbasy. Zaczynam się porządnie zastanawiać czy przypadkiem nie zrobić też. Kto wie?
    katalogerr
    2014/04/24 22:11:21
    Wspaniały efekt końcowy. Wygląda przepysznie. Podziwiam:)
    Gość: Evitaa, *.dynamic.gprs.plus.pl
    2014/04/25 20:55:36
    Podziwiam :). Wspaniała!
    margarytka75
    2014/04/28 19:50:39
    Cieszę się, że przepis się przydał. Wyszła jak malowana i miło mi, że smakuje.
    Pozdrawiam.
    kinket12345
    2014/04/29 21:30:23
    Moja mama zawsze robiła w domu białą kiełbasę, taka jest najlepsza a nie, ze sklepu nie wiadomo z czego :)
    jolantaszyndlarewicz
    2014/05/03 10:54:08
    Ja powoli, powoli zaczynam przekonywac sę do białej kiełbasy:) .... taka domowa musi być o niebo lepsza niż ze sklepu:)
    Gość: penge, *.dynamic.chello.pl
    2014/05/06 13:52:43
    Wspaniały przepis, serdecznie pozdrawiam:)
    Gość: olaberta, *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl
    2015/03/24 10:21:01
    A jak się napełnia kiełbasę przy pomocy maszynki? Bez noża i sitka? Mój farsz się chłodzi w piwnicy.
    edyta_rosner
    2015/03/24 14:34:46
    olaberta jelita napełnia się bez noża i sitka. Jedynie ze specjalną końcówką do nadziewania kiełbasy. Jeśli używa się maszynki elektrycznej, to najlepiej robić to we dwie osoby, wtedy jedna nakłada masę mięsną do maszynki a druga pilnuje napełnianych jelit i formuje kiełbasy. Wtedy praca sprawniej idzie.

    OdpowiedzUsuń