środa, 25 czerwca 2014

Maślankowe ciasto waniliowe z truskawkami i białą czekoladą

W lodówce miałam pół opakowania maślanki. Musiałam jakoś ją wykorzystać, a na wypicie chętnych nie było. Przypomniałam sobie, że kiedyś często widywałam przepisy na maślankowe ciasto. Również w wielu przepisach na muffinki maślanka pojawia się jako jeden ze składników. Wolałam jednak upiec ciasto. Przepis znalazłam u Kasi. Od razu wiedziałam, że upiekę to ciasto, ale zmienię owoce, bo truskawki z białą czekoladą lubą się tak samo jak z ciemną. Wiem, bo kiedyś upiekłam drożdżówki z białą czekoladą i truskawkami.
Ciasto udało się wspaniale. Było miękkie, puszyste i dobrze wyrośnięte. Ma jeszcze jedną zaletę: do jego przygotowania nie potrzeba miksera.




Składniki (na blachę o wymiarach 28x24 cm):
  • 2,5 szklanki mąki pszennej
  • 1 laska wanilii
  • 1 szklanka cukru pudru
  • 3 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • 100 g białej czekolady startej na dużych oczkach
  • 1 szklanka maślanki
  • 1/2 szklanki oleju
  • 3 jajka
  • 300-350 g truskawek
na kruszonkę:
  • 3 łyżki cukru z wanilią
  • 5 łyżek mąki pszennej
  • 60 g miękkiego masła

Laskę wanilii przeciąć wzdłuż, końcówką noża wyjąć ziarenka, wetrzeć je palcami w mąkę (wtedy nie będą posklejane i równomiernie rozłożą się w cieście). Pozostałą laskę wanilii można dołożyć do domowego cukru waniliowego. Mąkę wymieszać z cukrem, proszkiem do pieczenia i tartą czekoladą.
W drugiej misce wymieszać maślankę, olej i jajka. Zawartość miski wlać do miski z mąką, wymieszać łopatką dokładnie, ale tylko do połączenia składników.
Formę natłuścić, przełożyć do niej ciasto. Na wierzchu rozłożyć truskawki (mniejsze mogą być w całości, większe przekroić na pół). Posypać kruszonką zagniecioną z podanych składników.
Formę z ciastem wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 st.C i piec przez około 50 minut.

1 komentarz:


  1. izaa_a
    2014/06/25 10:11:00
    robiłam podobne tylko jogurtowe...takie ciasta sa przepyszne
    kasiaaaa24
    2014/06/25 10:25:14
    Edytko,
    cieszę się, że smakowało :)

    gin86
    2014/06/25 12:59:54
    Mmm, prezentuje się niezwykle kusząco :)
    a.l.e.x.m
    2014/06/25 13:20:08
    robię podobne ciacho od wielu lat :) jedno z najlepszych!
    kabamaiga
    2014/06/25 21:41:16
    Cudowne
    Gość: Caroline, *.swietochlowice.vectranet.pl
    2015/02/21 20:05:57
    Ciasto pycha ! :) Nawet z mrożonymi truskawkami :)

    OdpowiedzUsuń