wtorek, 7 kwietnia 2015

Małe chlebki do koszyka ze święconką

Do koszyka ze święconką zawsze wkładałam dwie kromki chleba, ale w tym roku na blogu Cynamonowy pył zobaczyłam te małe chlebki i tak mi się spodobały, że po prostu musiałam je upiec. Taki chleb w miniaturowej wersji bardzo ładnie się w koszyku prezentował i myślę, że od teraz będę takie piekła co roku. Przepis nieco zmieniłam i połowę chlebków posmarowałam jajkiem z mlekiem, a połowę obsypałam mąką. Podobały mi się obydwie wersje, ale do koszyka włożyłam tą posmarowaną, bo jednak wydała mi się ładniejsza.





Składniki (na 8 małych chlebków):
  • 4 łyżki zakwasu żytniego (dokarmionego ok. 10 godzin wcześniej)
  • 8 g drożdży świeżych
  • 250 ml letniej wody
  • 500 g mąki pszennej
  • 1 łyżeczka cukru
  • 2 łyżeczki soli
  • 1 jajko + 1 łyżeczka mleka do posmarowania

Do miski wlać letnią wodę, dodać cukier i drożdże, wymieszać do rozpuszczenia drożdży. Dodać zakwas i połowę mąki. Wyrobić gęste, lepiące ciasto. Miskę przykryć czystą ścierką i odstawić na 15 minut.
Po tym czasie dodać sól i pozostałą mąkę. Wyrobić ciasto (wyrabiałam mikserem). Ciasto powinno być elastyczne, ale nadal trochę lepiące. Uformować je w kulę i włożyć do wysmarowanej olejem miski. Ponownie przykryć i odstawić do wyrośnięcia na około 1,5 godziny. Po tym czasie ciasto odgazować uderzając pięścią, rozciągnąć na blacie i złożyć jak kopertę. Ponownie odstawić do wyrośnięcia, powtarzając tą czynność jeszcze trzy razy co 45 minut. Po ostatnim składaniu ciasto podzielić na 8 części i z każdej uformować podłużny chlebek. Ułożyć na dwóch blachach wyłożonych papierem lub matą do pieczenia. Chlebki przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia na około 40 minut.
Przed pieczeniem chlebki posmarować jajkiem roztrzepanym z mlekiem lub obsypać mąką i każdy naciąć trzy razy.
Piec w piekarniku nagrzanym do 200 st.C przez około 30 minut. Po upieczeniu ostudzić na kratce.



1 komentarz:


  1. wiosenka27
    2015/04/07 13:50:01
    Fajny pomysł:)
    jolantaszyndlarewicz
    2015/04/09 12:14:20
    Edytko też miałam je robić, ale zapomniałam dokarmić zakwas ... więc powstały chlebki z innego przepisu:) .... ale te też zrobię:)
    elewacjedrewniane
    2015/06/27 03:13:40
    ciekawy przepis... skąd bierzesz na nie pomysły?

    OdpowiedzUsuń