piątek, 18 grudnia 2009

Bigos świąteczny

Ugotowałam swój pierwszy bigos i muszę powiedzieć, że wyszedł rewelacyjny. Pyszny po prostu, a moja mama która jest mistrzynią kuchni tradycyjnej stwierdziła że jest smaczniejszy od Jej wersji i nawet pytała mnie jak go gotowałam :)
Nie miałam wprawdzie gotowania bigosu na teraz, ale właśnie dostałam nowy numer magazynu "Kuchnia od kuchni" dla członków Klubu Winiary i zobaczyłam tam ten przepis. Tak mi się spodobał że następnego dnia zrobiłam niezbędne zakupy i zabrałam się za gotowanie. Okazało się, że nie taki bigos trudny jak mi się wydawało. Może i Wy dacie się skusić?


Składniki:
- 800 g kiszonej kapusty
- 4 duże suszone grzyby
- 5 suszonych śliwek
- 400 g łopatki wieprzowej
- 100 g boczku wędzonego
- 1 kostka mięsna Winiary
- 150 g cienkiej kiełbasy
- 1 duża cebula
- 2 łyżki smalcu
- 2 łyżki koncentratu pomidorowego
- pieprz, majeranek, liść laurowy

Kapustę odcisnąć, pokroić, włożyć do garnka, dodać namoczone i pokrojone grzyby, śliwki i liść laurowy. Wlać 2 szklanki wody i gotować pod przykryciem od czasu do czasu mieszając, do miękkości - około 1 godziny (w razie potrzeby można dolewać wody, żeby kapusta się nie przypaliła).

Mięso i boczek pokroić w kostkę i podsmażyć na łyżce smalcu. podlać wodą, dodać kostkę mięsną i dusić do miękkości.
Kiełbasę i cebulę obrać, posiekać i podsmażyć na łyżce smalcu.

Do prawie ugotowanej kapusty dodać mięso, kiełbasę z cebulą i koncentrat pomidorowy. Doprawić pieprzem i majerankiem. Dusić jeszcze około 15 minut.

Przepis dodaję do Kuchni Świątecznej i Noworocznej 2009.

1 komentarz:


  1. gosiaa99
    2009/12/18 04:41:06
    Och juz czuje ten zapach! :) Od paru dni chodzi za mna bigosik;)
    grumko
    2009/12/18 06:59:53
    Nam przygotowanie bigosu zajmuje zwykle kilkanaście dni;-) Oczywiście jest podstawa z dwóch rodzajów kapusty, koncentratu, przypraw, a potem dziennie się ją przegotowuje dodając a to grzyby, wino czerwone, śliwki, kiełbasę ale przede wszystkim mięsiwa pieczone i duszone wraz z sosami. Po takim wielokrotnym ogrzewaniu bigos jest fantastyczny!!
    zawszepolka
    2009/12/18 08:17:34
    Edytka nas nie musisz zapraszać dwa razy :D U nas bigos gotuje Połówek hihi :) Jak dla mnie to za dużo roboty. Ja wolę chleb upiec ;))))

    PS
    Przegrałam wczoraj walkę z tym antywirem musiałam wszystko od nowa instalować :(
    Gość: , *.internetdsl.tpnet.pl
    2009/12/18 08:34:00
    Ja z pewnościa dam sie skusic :))
    Pozdrawiam
    www.kucharzytrzech.blogspot.com
    majanaboxing
    2009/12/18 09:23:14
    Aż mi zapachniało świątecznym bigosikiem. Palce lizac Edysiu!:))
    kasiaaaa24
    2009/12/18 12:18:22
    Wygląda fenomenalnie :) Na święta bigosik być musi :)
    Gość: www.dwiechochelki.pl, *.ip.abpl.pl
    2009/12/18 13:27:23
    Gratuluję bigosowego debiutu! wygląda bardzo smakowicie :)
    iis111
    2009/12/18 17:57:01
    to niesamowite, ja robie dokladnie tak samo bigos:) Tez dodaje sliwki suszone:D Moje proporcje miesa odrobine sie roznia, dodaje wiecej boczku i wiecej grzybow:)
    malgorzata.dz
    2009/12/18 19:30:37
    Muszę przyznać, że trochę zazdroszczę własnego bigosu. :) Bo ja z tych kuchareczek, co lubią bigos jeść, ale już gotować zupełnie nie. :D Więc jadam tylko u mamy. :D
    atina_bc
    2009/12/19 06:20:52
    Uwielbiam bigos - pysznie sie u Ciebie prezentuje :)
    anecik-79
    2009/12/19 13:13:14
    Bigosik będzie u nas na pewno, twój wygląda bardzo smacznie :)
    Gość: Mirabelka, *.internetdsl.tpnet.pl
    2009/12/19 18:48:28
    Cóż... nie będę udawała, że przepadam za bigosem, kiedy tak nie jest ;) ale muszę przyznać, że zrobiłaś naprawdę piękne zdjęcie... Do tej pory uważałam, że bigos jest totalnie niefotogeniczną potrawą, ale jak widać się myliłam ;)
    edysia79
    2009/12/20 20:56:06
    Gosiu a ja wiem dlaczego bigos za Tobą chodzi ;) Przyszła zima, a bigos to taka zimowa potrawa :))

    Andrzeju ja nie miałabym tyle cierpliwości, ale was podziwiam :)

    Poleczko ee tam opowiadasz. Z bigosem wcale nie ma tak dużo roboty. To już chleb na zakwasie jest bardziej praco- i czasochłonny jak dla mnie ;)

    Kucharzytrzech daj się skusić, daj :)

    Majanko dziękuję :)

    Kasiu a no musi być :) Dziękuję!

    Dwiechochelki dzięki :)

    Iwonko wiesz, pierwszy raz gotowałam ściśle wg. przepisu, ale potem i mnie proporcje poszczególnych składników mogą się zmienić, a większa ilość mięska wcale by mi nie przeszkadzała ;)

    Małgosiu do tej pory też bigos tylko u mamy jadałam, ale teraz mam zamiar to zmienić i mamę będę zapraszała na bigos do siebie :)

    Anitko, Anecik dziękuję :)

    Mirabelko nie każdy musi bigos lubić :)
    Sama się zastanawiałam jak ja mu zdjęcie zrobię żeby zachęcająco wyglądał i dobrze że mi się udało :)
    Gość: smakosz, 195.116.152.*
    2009/12/20 22:36:10
    To nie jest bigos, jest to po prostu kapusta z mięsem, (która tez jest smaczna). Prawdziwy bigos, po pierwsze jest robiony z różnych mięs (wołowina, wieprzowina, drób i dziczyzna) pieczonych smazonych itp i najczesciej bez koncetratu pomidorowego, no i trzeba go zapiekac "gotowac".
    Gość: bibisi, *.icpnet.pl
    2010/01/04 20:14:12
    Ja zrobilem z resztek poswiatecznych,zamiast pomidorow,dodalem wiecej sliwek i wina czerwonego,wytrawne,trzy razy zamrarzelem i przesmazalem,mysle ze wytrzyma do Wielkiej Nocy
    Gość: , *.dynamic.chello.pl
    2010/12/18 19:03:21
    Super, na pewno przygotuję wg przrpisu podanego

    OdpowiedzUsuń