czwartek, 31 grudnia 2009

Staropolski piernik z marcepanem

Wspaniały piernik z leżakującego ciasta o smaku wzbogaconym przez powidła i marcepan. Najsmaczniejszy piernik jaki jadłam.

Przepis pochodzi z gazety "naj poleca: Boże Narodzenie" nr 2/2003.


Składniki
ciasto:
- 1 szklanka płynnego miodu
- 1 szklanka cukru
- 1/2 kostki masła
- 500 g mąki pszennej
- 2 jajka
- 1/3 szklanki mleka
- 1 czubata łyżeczka sody oczyszczonej
- 1 torebka przyprawy do piernika
- szczypta soli

przełożenie i dekoracja:
- słoik powideł śliwkowych
- 250 g masy marcepanowej
- kieliszek rumu
- 3 łyżki cukru pudru
- polewa czekoladowa
- kilka owoców suszonej żurawiny


Sodę rozpuścić w mleku. Miód z cukrem i masłem zagotować na małym ogniu. Wystudzić mieszając. Wyrabiać łyżką stopniowo dodając  mąkę, roztrzepane jajka i szczyptę soli. Kiedy masa będzie jednolita, wlać rozpuszczoną w mleku sodę, wsypać przyprawę do piernika i dokładnie wymieszać.
Ciasto przełożyć do kamionkowego lub ceramicznego naczynia, przykryć lnianą ściereczką i odstawić w chłodne miejsce (piwnica lub dolna część lodówki) na co najmniej 2 tygodnie.

Dojrzałe ciasto przełożyć do natłuszczonej formy keksowej i piec 50-60 minut w temperaturze 180 st.C.
Ostudzony piernik zawinąć w folię i odstawić na trzy dni, żeby zmiękł, a następnie przekroić go wzdłuż na 4 plastry.

200 g masy marcepanowej wyrobić z cukrem pudrem i rumem, podzielić na dwie części i każdą rozwałkować.
Ciasto przełożyć marcepanem i powidłami, oblać przygotowaną według przepisu polewą czekoladową.

Pozostałą masę marcepanową rozwałkować, wykroić z niej gwiazdki i udekorować piernik w polewie. Na każdej gwiazdce ułożyć owoc żurawiny.


Przepis dodaję do Kuchni Świątecznej i Noworocznej 2009.

1 komentarz:


  1. olciaky
    2009/12/31 20:27:52
    O tak- to są prawdziwie świąteczno-bożonarodzeniowe pyszności.
    Niech żyje piernik!:D
    majanaboxing
    2009/12/31 21:20:21
    Wow! Wspanialy! Szkoda,ze nie pomyslałam by mój piernik przełożyć masą marcepanową, którą mam w zapasie.
    Śliczny ten piernik Edysiu. Widzę, ze u Ciebie było slodziutko w te Święta :))
    Pozdrawiam ciepło!:)
    myniolinka
    2009/12/31 23:18:01
    Świetny! taki serduszkowy:)
    Wszystkiego dobrego w Nowym Roku :)
    qoopka
    2010/01/01 22:36:05
    wow robi wrazenie!
    malgorzata.dz
    2010/01/02 21:16:36
    Ja powiem krótko: nie wiem jak smakuje (mogę się za to domyśleć), ale wygląda zjawiskowo! :) Oby cały nowy rok był właśnie taki zjawiskowy! Nie tylko w kuchni! :)
    Gość: madaszka1, *.radom.vectranet.pl
    2010/09/26 22:06:39
    mam kilka przepisów na taki leżakujący piernik mam ochotę go upiec, ale ciekawa jestem czy nie smakuje jak kwaśny chleb.
    edysia79
    2010/09/27 13:34:35
    Madaszko nie, taki piernik w żadnym razie nie ma kwaśnego posmaku. Upieczony z tego przepisu był rewelacyjny i bardzo "piernikowy" ;)
    Z ciasta leżakującego piekłam też pierniczki i również były rewelacyjne: przystole.blox.pl/2009/12/Pierniczki-Aganiok.html

    Nie ma co się bać leżakującego ciasta ;)
    Gość: andzieek, *.waldex.3s.pl
    2010/11/16 15:12:28
    Ważne jest aby ta miska była kamionkowa lub ceramiczna?
    Nie moze być plastykowa?
    edysia79
    2010/11/16 21:38:12
    Andzieek najlepiej byłoby, gdyby ciasto leżakowało właśnie w naczyniu kamionkowym lub ceramicznym, może też być szklane. Moje przechowywałam w ceramicznej misce na sałatki ;)

    Jeśli jednak nie masz takiego naczynia które mogłabyś wykorzystać, możesz przełożyć je do plastikowej miski. Nie powinno to wpłynąć na smak piernika.
    Gość: andzieek, *.waldex.3s.pl
    2010/11/17 07:32:04
    Dziękuje bardzo za odpowiedź, jednak znalazła się kamionkowa misa w domu, piernik leży już w lodówce :)
    wuniad
    2010/12/01 13:58:54
    Mam małe pytanko.
    Jakie wymiary powinna miec foremka?
    edysia79
    2010/12/01 14:02:12
    Wuniad to jest standardowa duża forma keksowa wymiarach (mierzonych na dole) 32x8 cm.
    wuniad
    2010/12/02 16:09:25
    Dzięki za szybką odpowiedź. Dam znac po świętach jak mi wyszedł.
    Życzę zdrowych i smacznych śwąt.

    OdpowiedzUsuń