piątek, 18 czerwca 2010

Sernik z chrupiącą kruszonką kawową

Zauważyliście jak rzadko pojawiają się tutaj serniki? Sprawdziłam i wychodzi na to, że  piekę je tylko na święta. Sama nie wiem dlaczego, skoro tak je lubię. Zabieram się więc za nadrabianie zaległości i postaram się piec więcej serników, bo przepisów na nie mi nie brakuje.

Na pierwszy ogień poszedł ten z kawową kruszonką. Dodatek sera mascarpone sprawił, że masa serowa była kremowa i sprężysta.

Przepis zaczerpnęłam z miesięcznika "Sól i pieprz" nr 3/2010.


Składniki
ciasto kruche:
- 150 g mąki pszennej
- szczypta soli
- 80 g masła
- 1 łyżka kakao
- 40 g cukru pudru
- 1 roztrzepane jajko
- 4 łyżki zimnej wody

masa serowa:
- 500 g chudego twarogu
- 4 jajka
- 160 g cukru pudru
- 2 opakowania cukru waniliowego
- 3 łyżki mąki ziemniaczanej
- 250 g sera mascarpone

kruszonka:
- 125 g mąki pszennej
- 1 łyżka kakao
- 1 łyżeczka kawy rozpuszczalnej
- 100 g cukru pudru
- 100 g masła


Kruche ciasto:
mąkę wymieszać z solą, przesypać na stolnicę i przesiekać z zimnym masłem. Wymieszać z cukrem i kakao, na środku zrobić wgłębienie i wlać do niego roztrzepane jajko oraz wodę. Energicznie zagnieść gładkie ciast. Uformować kulę, owinąć folią spożywczą i włożyć na około 30 minut do lodówki.

Tortownicę o średnicy 26 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Schłodzone ciasto rozwałkować i przełożyć do tortownicy formując wysoki brzeg.


Masa serowa:
twaróg zmielić, zmiksować z cukrem i cukrem waniliowym na kremową masę. Wciąż ubijając, dodawać po łyżce mascarpone oraz mąkę ziemniaczaną. Masę rozprowadzić na przygotowanym cieście i wygładzić wierzch.

Kruszonka:
mąkę wymieszać z kakao, kawą* i cukrem. Dodać starte na dużych oczkach masło. Zagnieść i wyrobić kruszonkę, a następnie równomiernie posypać wierzch sernika (można zetrzeć na dużych oczkach).


Formę z ciastem włożyć do piekarnika nagrzanego do 180 st.C i piec przez 45-50 minut. Wyjąć i ostudzić. Przed podaniem można posypać cukrem pudrem.


*jeśli używacie kawy w granulkach, rozgniećcie je na proszek wałkiem w woreczku, lub w moździerzu.

1 komentarz:


  1. espresso9
    2010/06/18 12:29:14
    Taki sernik to już poezja dla mnie.
    Bo uwielbiam serniki i kawę.
    Doskonałe połączenie.
    Poproszę kawałeczek do kawusi ;)
    edysia79
    2010/06/18 12:32:25
    Proszę bardzo, przesyłam kawałek ;)
    Do kawy jest to sernik idealny :)
    grazyna1961.only
    2010/06/18 12:52:18
    Strasznie mi się ten sernik podoba. Kruszonka kawowa to rewelacja :)
    Gość: Ewa Smaczniutkie.pl, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2010/06/18 13:16:01
    Dla mnie serniki i szarlotki to najlepsze ciasta. Zawsze wychodzą i prawie wszystkim smakują. Twoja propozycja Edysiu jest o tyle ciekawa, że dodatek kawy wpływa na jeszcze większą atrakcyjność wypieku. Bardzo mi się podoba :)
    milk_chocolate84
    2010/06/18 13:38:07
    Ja sernik piekłam może ze dwa razy od grudnia. Za dużo tego wszystkiego, tych walających się przepisów, stron internetowych pozapisywanych w zakładkach.. Nie wiadomo już co piec ;)
    Bardzo mi się podoba Twój serniczek. Coś kawowego za mną chodzi już spory czas, no i ten wygląda na bardzo kremowy, więc tym bardziej bym zjadła.. mmm..
    justmydelicious
    2010/06/18 14:03:24
    ale jestem ciekawa jak z bliska wygląda w przekroju... ta serowa konsystencja zapowiada się obłędnie i już przepis zapisuję :)
    Gość: Usagi, *.chello.pl
    2010/06/18 17:29:42
    Jaki śliczny! A jak musi smakować! Zdecydowanie do zrobienia na już! O rany, ślinka mi pociekła.
    W tym miesiącu mam deficyt sernikowy - a my robimy przynajmniej jeden na miesiąc. Zrobię!

    Pozdrawiam


    zaytoona
    2010/06/18 17:44:13
    Serniki... to chyba moje ulubione ciasta.
    I także piekę je bardzo rzadko!
    Ba! Ostatnio w ogóle rzadko piekę cokolwiek...

    Kawowy brzmi smakowicie. A kiedy dodać do niego mascarpone... Hmm, kojarzy mi się tiramisu. A to świetne skojarzenie jest. ;)

    Pozdrawiam!
    gin86
    2010/06/18 20:15:34
    Przepis oczywiście zapisałam. Jestem serniko-maniaczką, ostatnio jakoś tak się złożyło, że piekę je niemal ciągle... I ciągle nie mamy dość ;) Ten też wypróbuję, bo Duży uwielbia kawowe, a ja mam ochotę na taki na kruchym cieście... Tak dla odmiany od ciasteczkowego spodu ;)
    gosiaa99
    2010/06/18 21:26:17
    No mnie nie trzeba zaachecac na takie serczniki. Swietnie wyglada, tez napewno jakis upieke..ale jakos ostatnio nie mam ochoty
    majanaboxing
    2010/06/18 21:37:14
    Bardzo mi sie podoba ten serniczek Edysiu! uwielbiam serniki, a kruszonka kawowa bardzo, bardzo kusi:)
    Ślicznie Ci sie upiekł:)
    zawszepolka
    2010/06/18 23:06:11
    Mam nadzieję, że sobie zdajesz sprawę że sami zjeść nie możecie bo będziecie grubi :D
    Musicie się z nami podzielić :D
    atina_bc
    2010/06/19 06:35:41
    Edysiu Poleczka dobrze prawi:D ja się do tego dołączam :) Pysznie wygląda:)
    bea.w.kuchni
    2010/06/19 09:07:52
    Bossszzz... jak ja kocham serniki! Gdybym mogla, to zywilabym sie tylko sernikami i lodami :) No dobrze, makowcami tez ;)

    Pozdrawiam!
    myniolinka
    2010/06/19 09:55:18
    chyba padnę... jak dawno sernika nie jadłam... najbardziej podoba mi się że jest " z chrupiącą kawową kruszonką"...
    ugotujmy
    2010/06/19 10:51:52
    u mnie w domu pieczony sernik też gości najczęściej na jakies wyjątkowe okazje. lubimy go wszyscy bardzo. ale może to dobrze, że jest tak rzadko.. inaczej by się prędko znudził :-)
    viridianka
    2010/06/19 13:22:29
    a ja serniki piekę również tylko od Święta i mi to pasuje (:
    chyba że na zimno, to obowiązkowo w sezonie letnim jak najczęściej bo takowe uwielbiam!
    emma001
    2010/06/19 16:33:57
    Przepis zachowuje. Ta kruszonka mnie przekonała ;)
    abbra
    2010/06/19 22:46:29
    Też tak mam - serniki piekę przeważnie na święta lub inne ważne okazje ;)
    vespertinee
    2010/06/20 21:49:38
    Edysiu, UWIELBIAM takie serniki z czekoladowymi spodami/wierzchami! Bo samej czeko w serze nie lubię, ale jako dodatek obok - bardzo.
    olciaky
    2010/06/24 16:19:50
    Ach..
    takim kawałem sernika bym nie pogardziła:))

    OdpowiedzUsuń