piątek, 15 stycznia 2010

Jabłecznik z kremem budyniowym

To ciasto można określić właściwie jednym zdaniem: "Ciasto na winie" ;) I to nie w przenośni, ale w sensie dosłownym - masa z jabłkami ma w sobie butelkę białego wina. Ciasto serowe które stanowi jego podstawę jest bardzo przyjemne w wyrabianiu i formowaniu, nie miałam z nim żadnych problemów.
Wszystko stanowi pyszną całość z winnym aromatem. Polecam!


Składniki
ciasto:
- 6 łyżek cukru
- 1 jajko
- 150 g chudego białego sera (takiego gotowego do serników)
- 4 łyżki oleju
- 1,5 szklanki mąki pszennej
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia

nadzienie:
- 3 szklanki białego półsłodkiego wina (750 ml)
- 2 torebki budyniu waniliowego
- 0,5 szklanki cukru kryształu
- 1 torebka cukru waniliowego
- 1 kg kwaśnych jabłek
- 1 łyżka soku z cytryny


Przygotowanie ciasta: cukier zmiksować z serem i jajkiem. Mieszać stopniowo wlewając olej. Następnie dodawać porcjami mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia. Wyrabiać ciasto rękoma, aż  będzie gładkie i przestanie się kleić do rąk. Przykryć ściereczką i odstawić na 20 minut.

Przygotowanie nadzienia: 2 szklanki wina zagotować z cukrem i cukrem waniliowym. Proszek budyniowy wymieszać z resztą wina, wlać do wrzącego wina z cukrem i mieszając zagotować. Lekko ostudzić.
Jabłka obrać, pokroić na ćwiartki, a potem w cienkie plasterki, skropić sokiem z cytryny i wymieszać z budyniem.


Ciasto rozwałkować na okrągły placek o średnicy około 36 cm i wyłożyć nim dno i boki tortownicy o średnicy 26 cm. Na tak przygotowane ciasto wyłożyć masę jabłkową, wyrównać.

Piec 70 minut w 180 st.C.

3 komentarze:

  1. troczka
    2010/01/15 10:57:48
    Zacznę od tego, że kupię składniki.... Potem otvorzę vino..... I się zobaczy, co dalej. Inspirujące, v każdym razie :) :) :)
    grazyna1961.only
    2010/01/15 11:52:18
    Bardzo mi się ten przepis podoba. A że jabłeczniki uwielbiam, zapisuję do zrobienia :)
    grumko
    2010/01/15 12:16:33
    Pięknie ten jabłecznik w przekroju wygląda!
    Po takim cieście to raczej nie można siąść za kierownicę;-)
    Pozdrawiam!
    Gość: rodis, *.info-net.org.pl
    2010/01/15 12:30:41
    a gdzie ten budyń?
    majazteca
    2010/01/15 12:35:10
    Cala butelka bialego wina? W takim razie musze kupic dwie, zeby ta jedna dotrwala do momentu, az bede robic mase :)) Ten jablecznik musi byc pyszyny...

    edysia79
    2010/01/15 12:38:03
    Lo-ko temu tez trudno się oprzeć, zapewniam :)
    I polecam oczywiście :))

    Troczko wiesz co, mi trochę wina z całej butelki zostało, więc można popijać w trakcie pieczenia ;) Czekam na relację oczywiście..

    Grażynko jeśli tylko lubisz jabłeczniki to gwarantuję że i ten Ci będzie smakował :)

    Andrzeju no raczej nie :D

    Rodis budyń gotuje się na winie i miesza z jabłkami.
    edysia79
    2010/01/15 12:39:24
    Maju :))) dobre :D
    A jabłecznik pyszny jest :)
    ciacho34
    2010/01/15 13:43:13
    Robię taki jabłecznik, tylko na kruchym spodzie a na wierzch ,po wystudzeniu, kładę ubitą kremówkę, Jest przepyszny i oczywiście mój ulubiony.
    Gość: jola, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2010/01/15 15:46:42
    na jak dużą blachę są te podane składniki ? dzięki za odpowiedź ! :)
    Gość: jola, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2010/01/15 15:48:21
    tzn. wiedzę wymiary na tortownicę , ale mógłby mi ktoś to przełożyć na blaszkę ?
    wiosenka27
    2010/01/15 16:53:54
    W takim razie to ciasto powinno nazywać się pijany jabłecznik:)
    iis111
    2010/01/15 17:15:19
    cala butelka wina??? wow...moj maz stwierdzil ze wolalby wypic niz zjesc z ciastem;)
    troczka
    2010/01/15 17:16:47
    Yeaaah! Moja mama zgodziła się piec jutro. Ja kupiłam vino. Dla placka białe - dla siebie - czervone - a co, patriotycznie biało-czervono. Jutro napiszę o vrażeniach.
    Gość: , *.sk
    2010/01/15 17:38:17
    Szkoda wina i sera.Nie wymyslajmy nic wiecej niz potrzeba !Jablkowy placek ma byc tani a ma miec swojski smak.Podstawowym warunkiem dobrego ciasta jest dobra maka i odpowiednie jablka .Kroje je na plastry /1,5kg /wymieszam z 2-3 budynie wanieliowe na sucho ,cukier waniliowy i troche cynamonu,12 lyzek cukru a damy to upiec miedzy dwa platy kruchego ciasta ok 40 min,na 180 st. Goska.SK
    malta_79
    2010/01/15 22:48:47
    Mnie się podoba pomysł :) Chętnie wypróbuję :)
    edysia79
    2010/01/15 23:00:26
    Ciacho wiesz co? Wcale się nie dziwię że jest to Twój ulubiony jabłecznik :))

    Jolu tortownica o średnicy 26 cm odpowiada blaszce o wymiarach 21x25 cm, a jeśli takiej nie masz, to możesz to ciasto upiec na zwykłej prostokątnej dużej blasze o wym. 37x22 cm, ale wtedy trzeba powiększyć ilość składników o połowę.

    Wiosenko masz rację, to taki pijany jabłecznik jest :)

    Iwonko ja półsłodkiego wina nie lubię, wolę słodkie, więc nie było mi szkoda ;)

    Troczko super! Czekam na relację oczywiście :)

    Gosiu taki klasyczny jabłecznik na kruchym cieście też już piekłam (przystole.blox.pl/2008/04/Szarlotka-tesciowej.html), ale że lubię kuchenne eksperymenty i poznawanie nowych smaków to wypróbowałam jeszcze kilka innych przepisów na szarlotki czy też jabłeczniki i wszystkie te ciasta nam smakowały. Widać to zresztą na moim blogu. Takiego z budyniem dodawanym do jabłek (oprócz tego z winem) jeszcze nie piekłam, może kiedyś spróbuję :)
    Pozdrawiam!

    Malto dziękuję i polecam oczywiście :)

    OdpowiedzUsuń
  2. majanaboxing
    2010/01/16 09:55:23
    Edysiu,jabłecznik wygląda pięknie! Takiego jeszcze nie piekłam, pysznie musi smakować:)Pozdrawiam cieplutko:))
    Gość: smakosz, *.chello.pl
    2010/01/16 11:49:47
    A czy do jabłek nie powinno się dodać odrobiny cynamonu ? jabłka i cynamon super połączenie , tylko czy z winem się nie będzie gryzło?!
    ewa-r
    2010/01/16 12:08:27
    ale apetyczny jabłecznik, oj zjadłabym kawałeczek :-)
    troczka
    2010/01/16 18:23:36
    Otóż - Mammelion upiekł dziś na moje zamóvienie Tvój pija...błecznik. PYCHAAAAAAAAAA. Tylko chyba za szybko się do niego dorvaliśmy, bo masa, zanim v ustach - trochę się nam rozpłyvała na talerzach. Ale Mami vstaviła go do lodóvki i po godzinie był już taki, jak na Tvoim obrazku. Jest pyyyszny. I masa, i ciasto.
    lo-ko
    2010/01/16 19:00:21
    Upiekłam, podałam z lodami. Następnym razem zrobię na soku jabłkowym, stanowczo za alkoholowy. ;)))
    malgorzata.dz
    2010/01/16 19:58:42
    Jednym słowem pijane ciasto. :) Wyobrażam sobie ten winny posmak... Mmmm... :)
    atina_bc
    2010/01/16 22:23:10
    Wygląda niesamowicie i bardzo, ale to bardzo smacznie:) Chętnie bym sie poczęstowała kawałeczkiem:)
    Gość: , *.ssp.dialog.net.pl
    2010/01/17 13:47:18
    Poczytalam, zrobilam ale zamiast wina dalam sok jablkowy....wczoraj upiekalam a dzis juz zostal 1 kawalek...pychotka, zapisuje do notesiku

    (mam tylko pytanie -ciasto wyszlo mi troche jakby za twarde, moze wiesz co powinnam zrobic lepiej?)
    mania179
    2010/01/17 16:31:36
    To ja już nic nie będę pisać, Atinka wszystko bardzo dobrze ujęła :)
    edysia79
    2010/01/17 23:22:20
    Majanko dziękuję :)
    Wiem że Ty też lubisz jabłeczniki, więc tym bardziej polecam. Jak widzę w komentarzach, wino można z powodzeniem zastąpić sokiem jabłkowym, więc i Twój synek mógłby takie ciacho zjeść ;)

    Smakoszu myślę że nieduża ilość cynamonu na pewno by nie zaszkodziła.

    Ewo ja też bym zjadła, nawet o tej porze, ale już go dawno nie ma :)

    Troczko jesteście z mamą niesamowicie szybkie :) Pierwszy raz się zdarzyło, żeby już dzień po publikacji przepisu ktoś go wykorzystał! Cieszę się niesamowicie że Wam smakowało :D

    Lo-ko no i proszę, druga odważna :) Cieszę się że upiekłaś to ciasto, a pomysł z sokiem jabłkowym i lodami świetny :)

    Małgosiu pijane ono bardzo, chociaż ja mocniej wyczuwałam alkohol niż mąż :)

    Anitko dziękuję i polecam :)

    Gościu kolejna odważna :)
    Ale się cieszę!
    Nie wiem co z tym ciastem, moje nie było twarde, ale może Twoje za długo się piekło?
    Nie napisałaś czy przed pieczeniem czy po twarde było...

    Maniu dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. olciaky
    2010/01/18 21:34:34
    Mm.. pyszka!
    Edysiu, ale on równiutki:)
    abbra
    2010/01/22 20:07:34
    Takiego jabłecznika jeszcze nie jadłam ! Edysiu, Ty zawsze znajdziesz coś ciekawego ! :)
    grumko
    2010/02/03 06:07:22
    Gapa ze mnie, bo zapomniałem się pochwalić, że go upiekliśmy;-)
    Jak już wiesz ten jabłecznik bardzo nam smakował, więc polecamy go tym wszystkim, którzy tutaj zajrzą;-)
    Pozdrawiam!
    Gość: Ava, *.aster.pl
    2010/02/10 20:10:53
    A ja wlasnie wstawiłam do piekarnika wersje z budyniem klasycznym (na mleku) bo maż kupił wino ale przez pomyłkę czerwone ;-) Za godzinę zobaczymy: hit czy kit? :)
    edysia79
    2010/02/11 09:36:33
    Ava no i co, i co?
    Sama jestem ciekawa co z tego wyszło, bo ja bym wino zastąpiła sokiem jabłkowym albo wodą w ostateczności gdybym wina nie miała, z mlekiem to eksperyment zrobiłaś :)
    Napisz z jakim efektem.
    Gość: Amelia, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2010/05/01 16:14:02
    Zrobiłam dziś dokładnie wg przepisu - rewelacja! JAk zawsze zresztą, gdy testuję któryś z przepisów z tego bloga:) Bardzo ciekawy w smaku. Posypałam dodatkowo cukrem pudrem bo lubię słodkości.
    edysia79
    2010/05/02 19:27:15
    Amelio dziękuję bardzo, cieszę się że korzystasz z moich przepisów :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń