wtorek, 27 kwietnia 2010

Ciastka z serem i szynką

Wytrawne ciasteczka które świetnie spisują się w roli małej przekąski. Pasują do piwa lub wina. Najlepiej smakują kiedy są jeszcze ciepłe, bo wtedy w przekroju i smaku przypominają ciasto francuskie - są chrupiące i listkujące. Po nocy spędzonej w zamkniętym pojemniku miękną, ale pozostają smaczne.

Inspirowałam się przepisem z książki "Pikantne ciastka i ciasteczka" Hanny Szymanderskiej, jednak w trakcie wyrabiania ciasta musiałam wprowadzić tak wiele zmian, ze teraz właściwie można powiedzieć że przepis jest mój ;)


Składniki (na 40 sztuk):
- 1 szklanka mąki pszennej
- 1 szklanka mąki razowej
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia
- 4 łyżeczki ostrej musztardy (Dijon)
- szczypta soli
- 2 łyżki masła
- 8 łyżek startego na drobnych oczkach sera żółtego
- 100 g chudej wędzonej szynki
- 3/4 szklanki letniego mleka
- 1 jajko
- 1 łyżeczka ziaren sezamu
- 1 łyżeczka ziaren czarnuszki


Obydwa rodzaje mąki wymieszać, wsypać do miski. Dodać masło i rozetrzeć palcami tak, żeby powstały grudki. Dodać sól, proszek do pieczenia, musztardę, starty ser i drobniutko posiekaną szynkę. Dokładnie wymieszać i stopniowo dolewać letnie mleko, wyrabiając ciasto. Gdy powstanie miękkie ciasto, przełożyć na posypaną mąką stolnicę. Wyrabiać jeszcze kilka minut, po czym rozwałkować na placek grubości około 1 cm. Okrągłą foremką lub szklaneczką o średnicy 5 cm wycinać ciastka i układać je na wysmarowanej masłem i posypanej mąką blasze. Każde ciasteczko posmarować roztrzepanym jajkiem i posypać zmieszanymi ziarnami sezamu i czarnuszki (ciastka można układać na blasze dość blisko siebie, bo wyrastają tylko do góry).

Formę z ciastkami wstawić do nagrzanego do 220 st.C piekarnika i piec przez około 15 minut, aż ciastka się zrumienią.

1 komentarz:


  1. ugotujmy
    2010/04/27 12:44:20
    chyba jeszcze nie piekłam chrupiących ciasteczek w wersji nie słodkiej. a takie są z pewnością pyszne.
    milk_chocolate84
    2010/04/27 13:03:08
    wyglądają super :) Alkoholu nie pijam pod żadną postacią ale i tak bym sobie pochrupała ;)
    Gość: Retrose, *.toya.net.pl
    2010/04/27 15:13:35
    Mam tę książkę, ale tych ciasteczek jeszcze nie próbowałam, choć od jakiegoś czasu jestem fanką tych niesłodkich. Bardzo podobne robię z samym serem, kminkiem i suszonym chili, zawsze zabieram je na różne imprezy i znikają błyskawicznie. Tę wersję też koniecznie trzeba wypróbować!
    Gość: Ewa Smaczniutkie.pl, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2010/04/27 15:38:30
    Bardzo ciekawy i zaskakujący przepis.
    zaytoona
    2010/04/27 16:27:11
    "ciasteczka" zawsze kojarzą mi się ze słodyczą.
    Może przydałoby się wymyślić jakieś inne określenie na te wytrawne? ;)

    Tak czy siak, bez względu na nazwę - smakować będą wybornie.
    majanaboxing
    2010/04/27 17:36:14
    Podobają mi się takie wytrawne ciacha, super!:)
    malgorzata.dz
    2010/04/27 19:52:06
    O, fajne, fajne. :) Czasem robię podobne (ale jednak inne), więc potrafię sobie wyobrazić, że i te są pyszne. :) Ja najbardziej lubię takie prosto świeżutkie, bo potem jednak troszkę już tracą na chrupkości. :)
    dagmara_65
    2010/04/28 00:39:11
    Edysiu, opiekłaś piękne ciasteczka. Z pewnością są pyszne. Pozdrawiam:)
    atina_bc
    2010/04/28 06:06:56
    Pysznie się prezentują i takie pikantne, pewnie są pyszne! lubię takie słone przekąski :)
    olciaky
    2010/04/29 21:21:59
    Cudowne, bardzo mi się podobają:)
    m.fryta
    2010/05/12 00:29:19
    wyglądają przepysznie;) Mam pytanie, gdzie kupiłaś ziarna czarnuszki? Szukam ich od dłuższego czasu i nie mogę znaleźć. Dziękuje za pomoc ;)
    edysia79
    2010/05/12 11:18:24
    Czarnuszkę kupiłam na allegro :)

    OdpowiedzUsuń