poniedziałek, 4 kwietnia 2011

Kisz z brokułami

Dziś razem z Cudawianką rozpoczynamy cykl wspólnego gotowania i pieczenia w ramach naszej akcji Na 2 łyżki. Pomysł zrodził się w głowie Cudawianki, kiedy naszły mnie wątpliwości co do kontynuacji pisania tego bloga. Wyciągnęła do mnie rękę i wciągnęła we wspólne pichcenie, chociaż dzieli nas kilkaset kilometrów. Pomimo odległości wiele nas łączy, lubimy i gotujemy podobne potrawy, mamy podobny smak. No i obie gotujemy dla siebie i naszych mężczyzn - dużego i małego ;)
Mam nadzieję, że nasza nowa akcja i jej forma przypadnie Wam do gustu i z przyjemnością będziecie przypatrywać się naszym kuchennym poczynaniom :)



Zapraszamy do wspólnej kuchni,
                                                        Cudawianki i Edysia:

Kisz (quiche) z brokułami

Edysia: skoro Cudawianki wymyśliła całą akcję, mnie jako pierwszej przypadło wymyślić temat przewodni dla naszego kwietniowego pichcenia. Padło na brokuły. Dlaczego? Bo mają piękny zielony kolor, który kojarzy mi się z wiosną no i świetnie pasują do diety mojego męża. Temat już był, trzeba było jeszcze znaleźć odpowiedni przepis. Po przewertowaniu stosu gazet znalazłam idealny: na kisz z brokułami. Nigdy wcześniej nie piekłam czegoś takiego, więc chciałam spróbować. Dodatkowo w końcu nadarzyła się okazja, by wypróbować nową ceramiczną formę do tart którą kupiłam już chyba ze dwa miesiące temu ;)

Smakowało nam bardzo, a w czasie pieczenia nie mogliśmy się doczekać, kiedy będzie gotowe, taki wspaniały zapach wydobywał się z piekarnika. Dlatego od razu po wyjęciu zabraliśmy się do jedzenia. Jednak tak jak Cudawiankom, kisz bardziej smakował nam nie gorący, ale lekko przestudzony, lepiej też się wtedy kroił. Bardzo gorąco polecam i Wam zrobienie takiego kolorowego obiadu - dzieci na pewno będą zachwycone ;)





Składniki (na 8 porcji; 1 porcja = ok. 480 kcal)
ciasto:
- 250 g mąki pszennej
- 125 g masła
- szczypta soli
- 50 ml zimnej wody

farsz i sos:
- 400 g brokułów
- 50 g suszonych pomidorów z oleju

- 1 ząbek czosnku
- 3 jajka
- 150 g słodkiej śmietanki 30%
- 2 łyżki kwaśnej śmietany 12%
- 350 g naturalnego serka homogenizowanego (u mnie bieluch)
- 1/2 łyżeczki suszonego tymianku
- pieprz i sól

- 2 łyżki orzeszków piniowych


Przygotowanie ciasta:
mąkę posiekać z masłem, dodać sól i wodę, zagnieść ciasto. Zawinąć w folię i chłodzić w lodówce przez 30 minut.

Przygotowanie farszu:
brokuły oczyścić, podzielić na różyczki i blanszować przez około 2 minuty w osolonym wrzątku. Osączyć. Suszone pomidory pokroić w paseczki.

Przygotowanie sosu:
wszystkie składniki umieścić w pojemniku blendera i zmiksować. Sos doprawić solą i pieprzem.


Ciasto rozwałkować i wyłożyć nim natłuszczoną okrągłą formę do pieczenia tarty o średnicy 28 cm. Na cieście rozłożyć brokuły i pomidory, zalać sosem serowo-śmietanowym.

Formę wstawić do nagrzanego do 180 st.C piekarnika i piec przez około 30 minut, aż masa się zetnie (ja musiałam podnieść temperaturę do 200 st.C i piec kisz przez 50 minut - mam piekarnik gazowy grzejący tylko z dołu). Pięć minut przed końcem pieczenia kisz posypać orzeszkami piniowymi.




Przepis pochodzi z miesięcznika "Sól i pieprz" nr 10/2009, niczego w nim nie zmieniłam.





Cudawianki: "Edytka rzuciła hasło BROKUŁY! coś co kojarzy się jej z zielenią, a zieleń z wiosną! super! a potem przesłała przepis na quiche z brokułami i... przez moment zwątpiłam!

zawsze chciałam się zmierzyć z kiszem (bo taką podobno ma nazwę w kuchni polskiej ;-)), ale brakowało mi wiary w siebie! nie chciałam jednak marudzić i po analizie przepisu stwierdziłam, że tak, że muszę w końcu się z nim zmierzyć!

no i super! bo było megasmacznie, choć w moim przypadku to miłość od drugiego, nie pierwszego kęsa! (czytaj, quiche najlepiej smakował mi nie gorący, a lekko przestudzony!). teraz już wiem na pewno, że nie raz sięgnę po inny rodzaj kiszu, a już na pewno spróbuję klasyki, czyli quiche lorraine!

tymczasem zapraszam na wersję z brokułami!" - wersję Cudawianki znajdziecie TUTAJ.

1 komentarz:


  1. cuda.wianki
    2011/04/04 13:54:15
    ale sie fajnie razem pieklo, co? :) piekna forma Edytko, piekne zdjecia, a tarta wiesz dobrze jaka! no to do zobaczenia przy nastepnym razie! :-) buzka
    edysia79
    2011/04/04 14:14:29
    Bardzo fajnie, już czekam na kolejne, chociaż jeszcze sporo czasu zostało ;)
    Gość: zauberi, *.dynamic.chello.pl
    2011/04/04 14:24:11
    bardzo fajnie wygląda i na pewno jest pyszny! :) pozdrawiam
    kulinarnespotkania
    2011/04/04 15:20:03
    bardzo podoba mi sie takie smakowite polaczenie brokula i suszonych pomidorkow, a do tego tak apetycznie wyglada:)
    maga0999
    2011/04/04 15:46:08
    Pozdrawiam Magda.Mnie najbardziej w tym wpisie podoba się ten ogrom życzliwości od innych(czyt.Cudawianka) W życiu codziennym tak mało ludzkich,zwykłych odruchów życzliwości od "obcych".Oj jak ja Wam "zazdroszczę" takich wspaniałych znajomości,często przyjaźnie.Tak trzymać.A jedzonko super!!!
    justmydelicious
    2011/04/04 16:06:09
    wygląda wyśmienicie!
    usmiecham-sie
    2011/04/04 16:11:52
    Mam fioła na punkcie kiszy. A pomysł wspólnego pieczenia - trafiony! :)
    panna_malwinna
    2011/04/04 16:55:56
    na sam widok dostaję ślinotoku;) pysznie
    Gość: Irmela, 81.219.186.*
    2011/04/04 17:25:20
    Odkryłam dzisiaj Twój blog, jest superrr!
    Tarta też smakowita.
    anytsujx
    2011/04/04 17:26:02
    Przepis wydaje się idealny, całość tak apetycznie wygląda, że chętnie go upiekę ...

    Pozdrawiam :)

    mikimama
    2011/04/04 18:32:35
    Wspaniale wygląda!
    mikimama
    2011/04/04 18:32:51
    Wspaniale wygląda!
    kabamaiga
    2011/04/04 19:11:50
    Cudna no i cieszę się, że Cię Wianuszek przekonał.
    zaytoona
    2011/04/04 19:49:24
    Wiesz, Edysiu, że mam identyczną formę? I sprawdza się doskonale! Szkoda tylko, że nie bardzo da się z niej wyciągnąć tartę w całości, a jedynie w formie kawałków... A może to mnie brak umiejętności? :)

    Wspaniale wygląda ten kisz!

    Pozdrawiam!
    zawszepolka
    2011/04/04 21:07:23
    A moja ręka to co?? Świnia zjadła? :D:D:D
    SUper pomysł!
    majanaboxing
    2011/04/04 22:38:52
    Świetny jest, a brokułki to ja bardzo lubię. nigdy nie jadłam jeszcze quiche. Chętnie kiedyś wypróbuję Wasz pomysł :)
    Pozdrowienia:)
    wrotka_online
    2011/04/04 23:08:52
    Wygląda bajecznie. Od razu mam ochotę na zrobienie takiej tarty.
    edysia79
    2011/04/05 11:37:55
    Po pierwsze bardzo się cieszę, że kisz Wam się podoba, mam nadzieję, że skorzystacie z przepisu :)

    Maga zgadzam się z Tobą i bardzo cenię sobie te przyjaźnie zawierane dzięki blogowi :)

    Irmela witaj :) Zapraszam do częstych odwiedzin ;)

    Poleczko Twoja ręka też się liczy oczywiście, ale do tej akcji akurat jej nie przyłożyłaś :)))
    soul_kitchen
    2011/04/06 00:53:41
    Coś wspaniałego! Przepysznie wygląda...
    atina_bc
    2011/04/07 05:26:41
    bardzo mi się to danie podoba:) I może kiedyś się na nie skuszę, bo jeszcze nigdy nie jadłam;) Bardzo fajna akcja:) Ciekawa jestem następnych pomysłów:)
    kibi007
    2011/04/07 21:59:51
    Zabieram się za to od bardzo dawna, Twoje zdjęcie mnie zmotywowało do zrobienia, pozdrawiam :)
    www.slodkiislony.blogspot.com
    Gość: niepokornik, *.adsl.inetia.pl
    2011/04/08 22:08:12
    Świetny kisz, prezentuje się niezwykle apetycznie i jestem pewna że i smakuje tak, jak wygląda:)
    Gość: , *.internetia.net.pl
    2011/04/10 22:10:19
    Przepyszna potrawa! Jestem pod wrażeniem i na pewno jeszcze nie raz skorzystam z tego przepisu. Dziękuję bardzo za fantastyczny pomysł na smaczne danie!
    Gość: kTINA, *.punkt.opole.pl
    2011/06/30 10:31:33
    czy te orzeszki piniowe można zastąpić czymś innym, bo nie umiem nigdzie ich dostać :(
    edysia79
    2011/06/30 10:58:02
    kTINA nie musisz koniecznie dodawać tych orzeszków, jeśli nie możesz ich kupić. Ewentualnie można spróbować z orzeszkami ziemnymi, najlepiej nie solonymi.
    Gość: Mel s fashion, *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl
    2014/09/29 09:28:22
    Robiłam ten kisz kila razy. Jest wyśmienity i bardzo prosty i szybki w wykonaniu. Uwielbiam go!
    Gość: Mel s fashion, *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl
    2014/09/29 09:28:46
    Robiłam ten kisz kilka razy. Jest wyśmienity, prosty i szybki w wykonaniu. Uwielbiam go!

    OdpowiedzUsuń