wtorek, 12 kwietnia 2011

Roladki czekoladowo - orzechowe

Czy wiecie, że dziś jest Światowy Dzień Czekolady? Takiego święta nie mogłam sobie odpuścić, więc upiekłam czekoladowo-orzechowe roladki. Właściwie to trudno je jednoznacznie opisać - na ciastka są za duże, na bułki za małe. To może niech już zostaną po prostu roladki ;)

Pyszne, miękkie ciasto drożdżowe zawinięte z samymi pysznościami. Idealne do kawy. Właściwie to tak nam zasmakowały, że zapomniałam zrobić zdjęcia w przekroju ;)





Składniki (na 12 sztuk)
ciasto:
- 450 g mąki pszennej
- 1/2 łyżeczki cynamonu
- 4 łyżki masła pokrojonego w drobną kostkę
- 50 g cukru pudru
- 25 g świeżych drożdży
- 1 żółtko
- 1/2 szklanki letniej wody
- 4 łyżki letniego mleka

nadzienie:
- 3 łyżki stopionego masła
- 50 g jasnego brązowego cukru
- 175 g posiekanej gorzkiej czekolady
- 3/4 szklanki posiekanych orzechów włoskich

- 3 łyżki syropu klonowego do skropienia


Mąkę przesiać do miski, na środku zrobić wgłębienie, wkruszyć drożdże, posypać łyżeczką cukru, zalać letnim mlekiem, rozrobić palcami. Przykryć czystą ściereczką i odstawić na około 10-15 minut aż zaczyn podrośnie.
Dodać pozostałe składniki i wyrobić gładkie, nie przywierające do rąk ciasto. Ponownie przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce.

Wyrośnięte ciasto rozwałkować na prostokąt o wymiarach 50x40 cm. Posmarować wierzch stopionym masłem, posypać cukrem, czekoladą i orzechami. Ciasto zwinąć po dłuższym brzegu, a następnie pokroić na 12 równej grubości plasterków.

Roladki ułożyć blisko siebie w natłuszczonej tortownicy o średnicy 24 cm. Tortownicę przykryć i odstawić w ciepłe miejsce na ok. 1,5 godziny. Ciasto powinno wyrosnąć i uzyskać sprężystość.

Formę wstawić do piekarnika nagrzanego do 200 st.C i piec przez około 20-30 minut.
Zaraz po wyjęciu z piekarnika zdjąć obręcz z tortownicy i skropić ciasto syropem klonowym. Zostawić do ostygnięcia, a potem placami podzielić na części.


Przepis z książki "Ciastka, ciasteczka i babeczki" H. Walden.

1 komentarz:


  1. zauberi
    2011/04/12 15:13:57
    te roladki to istna tortura! Aż mi ślinka cieknie!
    wiosanna
    2011/04/12 16:34:23
    Są prześliczne. Zrobiłam kiedyś podobne cynamonowe. Uwielbiam je jeszcze ciepłe, a te są jeszcze lepsze, bo mój facet nie przepada za cynamonem
    Gość: aleksandragab, *.tkk.pl
    2011/04/12 16:55:10
    nie miałam pojęcia o tym dniu czekolady, chyba muszę pognać do kuchni i przyrządzić coś z tej okazji! :)
    majanaboxing
    2011/04/12 17:12:46
    Ja się dowiedziałam z radia dziś rano :) Traf chciał ,ze opublikowalam dziś sernik, który zawiera czekoladę, więc chyba równiez świętowałam ten dzień:)
    A roladki czekolaodowo-orzechowe wyglądają pysznie, jak bułeczki ,mniam:)
    monica-wino-i-oliwki
    2011/04/12 17:16:36
    I ja nic o tym nie wiem ?! Że jest światowy dzień czekolady ? Och... musze poszukać jakiegoś kalendarzyka świąt kulinarnych ;)

    Roladki superowe. W moim języku potocznym to ślimaczki po prostu :) Urocze :)
    abbra
    2011/04/12 20:09:02
    Orzechowe bułeczki ... mniam ! Pysznie wyglądają Edytko ! :)

    Szkoda, że tak późno dowiedziałam się o dniu czekolady - zrobiłabym coś pysznego :)
    Ale uczciłam go - całkiem nieświadomie- bo zjadłam dzisiaj parę kostek gorzkiej czekolady ;))
    zaytoona
    2011/04/12 21:01:50
    Piekłam niedawno podobne. Znaczy - w formie podobne, bo nadzienie miały cynamonowe. Wyśmienicie smakowały, wszystkich zachwyciły... Twoje zapowiadają się równie doskonale! :)
    kaspiecze
    2011/04/12 22:39:18
    cudowne roladki! ja jak zwykle dowiedziałam się o jakimś "żywnościowym dniu" w jego trakcie i nie zdążyłam już nic sama przygotować. nie znaczy to jednak, że go nie obchodziłam :)
    chochlikikuchenne
    2011/04/14 12:38:52
    Mniam, mniam! Pyszne zawijaski:)
    kasandraa6
    2011/04/14 19:39:08
    cudowne :-)
    soul_kitchen
    2011/04/15 17:40:55
    ach jak to pięknie wygląda... uwielbiam cynamom
    asialc1
    2011/04/16 21:12:51
    Wyglądają bardzo apetycznie :-)
    Pozdrawiam cieplutko
    Asia
    slyvvia
    2011/04/25 08:02:11
    Orzechy i czekolada?To musi być pysznie :D
    Gość: Justin Dorothy, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2011/04/26 14:34:27
    Wyglądają prześlicznie :D:D

    OdpowiedzUsuń