czwartek, 4 grudnia 2008

Babka górnicza

Dziś Barbórka, święto górników. Mój tata przez wiele lat pracował w tym zawodzie, pod ziemią i wciąż mówi że gdyby mógł, to jeszcze by do kopalni wrócił :) W takim dniu mogłam upiec tylko jedno ciasto: babkę górniczą. Przepis dostałam od koleżanki z Wodzisławia Śląskiego.




Składniki:
- 1/2 kostki margaryny
- 1 szklanka cukru pudru
- 2 jajka
- 2 łyżki słodkiego dżemu
- 2 szklanki mąki
- 2 łyżeczki sody oczyszczonej
- 1 łyżeczka kakao
- 1/2 łyżeczki cynamonu
- 1 szklanka mleka
- 2 garści rodzynek (nie koniecznie)

Margarynę, cukier, jajka i dżem utrzeć mikserem na gładką masę.  Nadal miksując wsypywać mąkę wymieszaną z sodą, cynamonem i kakao, oraz wlewać mleko. Dodać rodzynki, wymieszać łyżką.

Podłużną formę (keksówkę) posmarować masłem, posypać bułką tartą. Wlać ciasto, wyrównać powierzchnię i wstawić do nagrzanego piekarnika. Piec 40-45 minut w 180C.

Po wystudzeniu posypać cukrem pudrem.


2 komentarze:


  1. abbra
    2008/12/04 22:41:38
    Nigdy takiej babki nie piekłam - a powinnam , bo Barbórka to też moje święto ;))
    Fajnego masz synka Edysiu , a Twój tata wspaniale wygląda w galowym mundurze :)
    pozdrawiam
    andzia-35
    2008/12/04 22:41:52
    Babkę piekłam,dobra była. Tata prezentuje się wspaniale, a synka masz ślicznego. Pozdrawiam:)))
    Gość: rudasek35, *.multimo.gtsenergis.pl
    2008/12/04 23:47:27
    Jednak mężczyzna w mundurze to jest to ;-))).Synek superowski i ciasto też cudnie wygląda.Pozdrawiam
    Gość: kasia@gd.home.pl, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2008/12/05 08:47:40
    Edysiu, gratuluję wspaniałej rodzinki. Śliczny synek! A Tacie złóż życzenia z okazji Jego święta.
    Ta babka to taka trochę piernikowata? Prezentuje się cudownie!
    atina_bc
    2008/12/05 09:07:16
    Babka zapowiada się bardzo smakowicie:)
    Tata w mundurze bardzo ładnie sie prezentuje, a synek jest śliczny:) Pozdrowienia dla obu:) Edysiu a jak Twoje zdrowie? Doszłaś już do siebie? Mam nadzieję, że z dnia na dzień czujesz sie coraz lepiej. Dużo zdrówka dla Ciebie:*
    majanaboxing
    2008/12/05 09:12:44
    Edysiu, jaka sliczna babka! A jakie piękne zdjęcie Dziadka z Wnusiem! Cuuudne!! :)))
    Gość: karolka, *.w90-7.abo.wanadoo.fr
    2008/12/05 10:01:02
    Najlepsze zyczenia dla Twojego Taty. W mundurze prezentuje sie wspaniale.
    Poza tym masz swietnego synka :)
    Co do babki to wyglada bardzo apetycznie.
    Gość: Beata, *.centertel.pl
    2008/12/05 10:05:22
    Wielka szkoda ,że w obecnych czasach , Barbórka nie jest obchodzona tak uroczyście jak kiedyś.Pamiętam w przedszkolu, a później w szkole, jak się robiło czapki górnicze i oglądało fajne filmy.Były również występy przygotowywane przez dzieci.Mieszkam centrum Polski i dla moich dzieci Barbórka to taki dzień jak pozostałe.
    Serdeczne życzenia dla taty z okazji Jego święta:))))
    casiapaw
    2008/12/05 11:06:13
    Edytko - piękne to ciacho jest :) Pozdrowionka dla tych uroczych mężczyzn Twojego życia :)
    komarka
    2008/12/05 12:45:59
    Nawet nie wiedziałam, że istnieje babka górnicza :) Pewnie dlatego, że my tu z wybrzeża tak daleko mamy do Śląska ;) Wygląda bardzo zachęcająco, a tata-górnik bardzo przystojnie :)
    gania76
    2008/12/05 15:10:14
    Ślicznie - i jak dekoracyjnie :)
    kuchareczka58
    2008/12/05 22:50:51
    Edysiu:)
    Babka ciekawa, muszę ją wyprówać :)
    Wspaniełe zdjęcie taty i wnuczka :)Pozdrawiam.
    olciaky
    2008/12/06 13:50:20
    No,no jaki dumny dziadek:)! Gratuluje takiego ojca ,aha no i babka z pewnością świetna;)-gdyby u mnie w domu lubili suche ciasta z pewnością bym je piekła;) A jak narazie musze sie obejść smakiem.
    Pozdrowionka ciepłe!
    www.waniliowachmurka.blox.pl
    Gość: kachna.pl, *.internetdsl.tpnet.pl
    2008/12/06 20:49:31
    Jestem pod wrażeniem....
    Moim miastem powiatowym jest Wodzisław Śl :)
    Ojciec to inżynier (wg. pióropusza ) a u nas dalej tradycja jest... większość górników i Baś w tym dniu świętuje razem z rodzinami :)
    Mój dziadek też był górnikiem... mieszkali z babcią na familokach i teraz mi do głowy tyle dobrych regionalnych potraw przychodzi.... :)
    Dałaś mi natchnienie :)
    zemfiroczka
    2008/12/06 22:27:21
    A jadłam ja taką babę i przyznam, że dobra :)

    pozdrówka!
    notme-gotuje
    2008/12/07 08:05:01
    Zapomnialam o tym swiecie... ale jak tylko ujrzalam ta czapke w tle na zdjeciu od razu wszystko sie rozjasnilo. :)
    Ciasta nie mialam okazji sprobowac, ale wierze ze jak wiekszosc Twoich ciast nie tylko ladnie wygladaja, takze swietnie smakuja.

    OdpowiedzUsuń
  2. edysia79
    2008/12/07 19:27:50
    W imieniu mojego taty dziękuję wszystkim za te przemiłe słowa i życzenia dla Niego :))

    Abbro nareszcie dowiedziałam się jak masz na imię ;)

    Andziu tak się właśnie zastanawiałam, czy jest to znany przepis i już mam odpowiedź :)

    Rudasku za mundurem panny sznurem ;) Masz rację

    Kasiu właśnie tak, babka przypomina w smaku piernik.

    Anitko, Majanko i Karolko cieszę się, że babka się podoba :) Jest bardzo smaczna.

    Beato mój tata był w tym dniu zapraszany do mojej szkoły podstawowej na pogadankę o pracy w kopalni, a dzieci przygotowywały jakieś występy :)

    Casiu dziękuję pięknie :)

    Komarko cieszę się, że do mnie zajrzałaś :) Ja o istnieniu babki górniczej dowiedziałam się dopiero kilka lat temu ;)

    Ganiu dziękuję :)

    Kuchareczko spróbuj, bo warto :)

    Olciaky ta babka wcale nie jest sucha - wręcz przeciwnie, jest wilgotna i puszysta. Możesz ją śmiało upiec :)

    Kachna moi rodzice przez kilka lat mieszkali w Wodzisławiu Śląskim, a tata pracował w tamtejszej kopalni :) Cieszę się, że tym przepisem przypomniałam Ci tradycyjne potrawy :)

    Oczko Ty też znasz tą babkę? Jestem pod wrażeniem ;)

    Notme u nas nie da się o tym święcie zapomnieć :)
    Twoje słowa są dla mnie dużym komplementem, dziękuję bardzo :)


    Gość: Krokodykl, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2008/12/07 23:23:19
    Miłe. :-)
    Gość: MKasia, *.devs.futuro.pl
    2009/03/22 18:55:35
    Bardzo dziękuję za przepis! Udało mi się babkę dzisiaj upiec i od teraz wchodzi ona do mojego repertuaru :-) Pozdrawiam serdecznie!
    edysia79
    2009/03/22 20:31:57
    MKasiu proszę bardzo :)
    Dziękuję za komentarz i polecam się, a właściwie inne moje przepisy, na przyszłość ;)
    Pozdrawiam!
    olciaky
    2009/12/02 14:07:42
    a wiesz kochana Edysiu,że chyba w tym roku ją upiekę.Tak przypomniałam sobie o Twoim przepisie i zdjęciu (dziadka i wnuczka) na Twym blogu wczoraj i .. to jakiś znak!:)
    Gość: aguti, *.szczecin.uw.gov.pl
    2010/01/28 12:33:29
    Pyszna! Robiłam kiedyś podobne ciasto (zwane niby - piernikiem), ale nie było tak puchate:) Mój Teść in spe jest byłym sztygarem, więc z miłości do Śląska i do teścia upiekłam:)
    abbra
    2010/12/05 09:44:58
    Edytko, pyszna babka ! Wczoraj upiekłam na imieniny - połowy już nie ma :) ( jako pierwsza zniknęła ze stołu ) .
    Dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń