środa, 16 listopada 2011

Gołąbki z mięsem, kaszą i sosem pieczarkowym

Miałam ochotę na gołąbki. Ale nie takie zwykłe, z sosem pomidorowym. Postawiłam nieco odmienić tradycyjne danie i do farszu dodałam kaszę jęczmienną, a sos zamienić na pieczarkowy. Wyszło inaczej, ale równie pysznie. Polecam :)

Przepis dodaję do akcji Gotujemy po polsku! pod patronatem serwisu zPierwszegoTłoczenia.





Składniki
(na 12 gołąbków)
- nieduża główka białej kapusty
- 3/4 szklanki kaszy jęczmiennej pęczak
- 250 g pieczarek
- 1 cebula
- 250 g mielonego mięsa
- 1 jajko
- 1 łyżka posiekanej natki pietruszki
- sól i pieprz
- 750 ml bulionu grzybowego lub 3-4 suszone grzyby (wcześniej namoczone na noc)

sos:
- 1 cebula
- 500 g pieczarek
- sos z duszenia gołąbków
- kubeczek (180 g) kwaśnej śmietany 18%
- sól i pieprz


Kapustę oczyścić, wyciąć głąb i sparzyć we wrzącej wodzie przez 3-5 minut, oddzielić 12 liści, ściąć lub rozbić tłuczkiem grube nerwy.

Przygotować farsz:
kaszę wsypać do 1,5 szklanki wrzącej osolonej wody i gotować do miękkości od czasu do czasu mieszając, żeby się nie przypaliła. Ostudzić.
Cebulę posiekać, pieczarki drobno pokroić lub zetrzeć na dużych oczkach. Podsmażyć na 2 łyżkach masła. Kaszę połączyć z pieczarkami, mięsem, jajkiem i natką pietruszki. Doprawić do smaku solą i pieprzem.

Na przygotowanych liściach kapusty ułożyć po porcji farszu i zwinąć gołąbki. Ułożyć je ciasno w płaskim garnku posmarowanym olejem i wyłożonym liściem kapusty. Zalać gorącym bulionem lub taką samą ilością wody z dodatkiem pokrojonych suszonych grzybów wraz z wodą w której się moczyły.
Przykryć i dusić przez około 40 minut. Ugotowane gołąbki wyjąć z garnka, powstały wywar zostawić.

Przygotować sos:
cebulę posiekać, pieczarki pokroić w plasterki. Podsmażyć na maśle. Dodać sos z duszenia gołąbków, zagotować. Do śmietany dodać szczyptę soli i 2 łyżki gorącego płynu z patelni, wymieszać i wlać na patelnię z pieczarkami. Całość zagotować, doprawić do smaku solą i pieprzem, polać gołąbki.


1 komentarz:


  1. piegusek1976
    2011/11/16 22:21:42
    najbardziej lubię te tradycyjne w sosie pomidorowym :) Twoje kuszą do wypróbowania) pozdrawiam
    wariatka327
    2011/11/16 23:29:45
    wyglądają mega apetycznie
    majanaboxing
    2011/11/17 06:44:24
    Smakowicie :) Ja ostatnio robiłam z kaszą gryczaną :) Pozdrawiam.
    abbra
    2011/11/17 06:55:10
    Z kaszą nigdy nie robiłam , zawsze do środka pakuję ryż . I często robię sos pieczarkowy zamiast pomidorowego :)
    Edytko , gołąbki w Twoim wydaniu wyglądają bardzo apetycznie :)

    Gość: Ewa smaczniutkie.pl, *.adsl.inetia.pl
    2011/11/17 15:50:36
    Edyto bardzo lubię gołąbki z sosem pieczarkowym :) Jest to przyjemna odmiana od sosu pomidorowego.
    jolantaszyndlarewicz
    2011/11/17 18:07:31
    a ja często robie z ryżem i pieczarkami dla odmiany od mięsa ...a wiec też troszkę inaczej:) kolejnym razem wypróbuję kaszę jęczmienną:) pozdrawiam
    Gość: Mamapo30stce, *.chi.clearwire-wmx.net
    2011/11/18 23:28:19
    Nigy nie slyszalam zeby dolozyc grzyby suszone do wywarku w ktorym gotuje sie golabki, super pomysl, oczywiscie jak sie robi z sosem grzybowym. Sprobuje przy najblizszej okazji.
    PS. Ja natomiast jestem fanka miesa nie mielonego do golabkow tylko kupuje np 3rodzaje mies (np. lopatka, karkowka, kura, indyk, cielecina), podsmazam, dusze a jak wystygna to wtedy miele. Takie golabki lubie najbardziej.
    Gość: , *.dynamic.chello.pl
    2012/06/28 22:38:33
    robiłam niedawno prawie takie same golabki jak z przepisu ,tylko z ryzem wyszly obledne,pyszne i pechnialo nimi w calym domu.Mąz jadl podobnie jak ja pierwszy raz i uznał ze sa lepsze niz w pomidorowy sosie,ja zresztą tez.Jutro zrobie z kasza

    OdpowiedzUsuń