sobota, 8 września 2012

Grahamki z ziarnami

To miał być chleb. Ale akurat w czasie, kiedy ciasto wyrastało, kurier dostarczył mi nową formę do pieczenia. Nie mogłam więc jej nie wykorzystać i tak powstały bułeczki. Poza tym, że smakowały fantastycznie, bardzo podobał mi się ich kształt. W sklepie zawsze kuszą mnie kwadratowe, ciemne bułki. Teraz mogę upiec takie sama ;)

Do przepisu na pewno będę wracać, ale wtedy podwoję porcję, bo te sześć bułek zjedliśmy za jednym razem na kolację, więc na śniadanie już nic nie zostało.



Składniki (na 6 bułek):
  • 1 i 1/4 szklanki mąki pszennej
  • 1 i 1/4 szklanki mąki pszennej razowej
  • 1 szklanka letniego mleka
  • 25 g świeżych drożdży
  • 1 płaska łyżeczka cukru
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1/4 szklanki oleju
  • po sporej garści ziaren słonecznika, sezamu i siemienia lnianego (część odłożyć do posypania bułeczek)

Do miski wsypać mąkę, na środku zrobić dołek i wkruszyć do niego drożdże. Posypać łyżeczką cukru i polać letnim mlekiem. Palcami rozgnieść drożdże z mlekiem i cukrem tak, żeby otrzymać rozczyn. Miskę przykryć czystą ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na około 15 minut, żeby zaczyn "ruszył". Po tym czasie dodać pozostałe składniki i wyrobić gładkie, elastyczne i nie klejące się ciasto. Przykryć czystą ściereczką i pozostawić w ciepłym miejscu do podwojenia objętości (na około 1 godzinę).
Po tym czasie ciasto jeszcze raz wyrobić, podzielić na 6 równych części i z każdej uformować kulkę. Umieścić je w formie, lub na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Przykryć ściereczką i odstawić do napuszenia na ok. 15-30 minut.
Wyrośnięte bułki posmarować wodą i posypać ziarnami.

Formę wstawić do nagrzanego do 180 st.C piekarnika i piec przez około 25 minut.





Bułeczki przygotowałam w ramach zabawy „Upiecz Smakowity Chleb!” zorganizowanej przez Irenę i Andrzeja, której patronem są Zakłady Tłuszczowe „Kruszwica” S.A., producent margaryny „Smakowita”.


1 komentarz:


  1. izaa_a
    2012/09/08 01:15:29
    śliczne bułeczki :)) Edytko jakią masz fajną foremkę ;))
    wiosenka27
    2012/09/08 06:37:29
    Ja też zawsze sięgam po grahamki:)
    Gość: Aneta, *.dynamic.chello.pl
    2012/09/08 08:34:43
    jaka świetna forma! nie spotkałam jeszcze takiej :) a bułeczki musżą być smaczne, uwielbiam domowe pieczywo :)
    atina_bc
    2012/09/08 10:09:15
    też uwielbiam takie bułeczki :) Wyglądają przepysznie!
    judik1119
    2012/09/08 11:29:43
    Świetna foremka!:) Gdzie można taką dostać?:) Bułeczki jeszcze lepsze!:)
    wariatka327
    2012/09/08 14:52:11
    świetne bułeczki i podpinam się pod pytania odnośnie formy.
    Pozdrawiam :)
    Gość: Kasia, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2012/09/08 16:31:37
    No właśnie, fajna foremka, tu nie jestem oryginalna, ale wyglądają smacznie :) Kacha
    Gość: pollyzeczki, *.dynamic.chello.pl
    2012/09/08 17:46:07
    fajna foremka :) a bułeczki wygladaja pysznie
    kabamaiga
    2012/09/08 22:35:29
    Świetna foremka. A bułeczki genialne.
    majanaboxing
    2012/09/08 22:45:20
    Edysiu, bułeczki wyglądają pięknie. Cudny mają kształt. :)
    Powiedz mi jednak, piszesz ,że to są grahamki, a w przepisie nie ma mąki graham...

    Pozdrawiam serdecznie.
    edysia79
    2012/09/09 18:55:32
    Majanko wiesz, że zapomniałam o istnieniu takiej mąki? ;)
    Przed publikacją przepisu sprawdziłam w Wikipedii i wg niej graham to chleb z razowej mąki, a takiej użyłam do wypieku bułeczek, poza tym w środku wyglądają jak grahamki, stąd nazwa :)

    Dla wszystkich zainteresowanych foremką kupiłam ją tutaj:
    www.tchibo.pl/Blacha-do-pieczenia-warzyw-i-ciast-p400018721.html
    majanaboxing
    2012/09/09 19:35:39
    Edytko, kolor faktycznie mają jak grahamki:).
    Ja przeczytałam ,że graham to bułki/ chleb z mąki pszennej (razowej) z pełnego przemiału typ 1850
    pl.wikipedia.org/wiki/M%C4%85ka_Grahama
    A wiesz, szukam ostatnio dobrego przepisu na grahamki właśnie i kupiłam mąkę graham. Tak więc na pewno wkrótce jakieś upiekę. :)
    kuchareczka1993
    2012/09/28 16:41:41
    Bułeczki wyglądają apetycznie, koniecznie muszę spróbować takie zrobić.:)

    OdpowiedzUsuń