niedziela, 12 października 2008

Tort winogronowy

Tort urodzinowy dla mojego męża. Dziś obchodzi urodziny, więc tort obowiązkowo musiał być ;) Mąż był bardzo zadowolony, ponieważ bardzo lubi winogrona, a dawno ich nie jadł. Pewnie dlatego, że ja za nimi nie przepadam. Teraz chyba jednak zmienię zdanie, bo rozsmakowałam się w winogronach w czekoladzie ;) Tort smakował wszystkim gościom, bez wyjątku. Piekłam go po raz pierwszy i szczerze mogę go polecić, zwłaszcza tym, którzy nie lubią ciast z ciężkimi, bardzo słodkimi kremami. Przepis pochodzi z gazety "Życie na gorąco", zmieniłam go minimalnie.


Składniki:
- 7 jajek
- 25 dag cukru pudru
- 15 dag mąki pszennej
- 3 łyżki mąki ziemniaczanej
- 3 łyżki kakao
- 3 łyżki oleju
- 10 dag dżemu morelowego
- 20 dag jasnych winogron +winogrona do dekoracji
- 1 galaretka cytrynowa
- 500 ml śmietany kremówki
- 1 łyżka cukru pudru + 2 opakowania cukru wanilinowego
- 1/2 tabliczki czekolady

dodatkowo użyłam:
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia
- 2 łyżeczki żelatyny
- 3/4 szklanki mleka
- 1 opakowanie śnieżki
- tarta czekolada
 
Czekoladę połamać na kawałki, rozpuścić w kąpieli wodnej. Winogrona zanurzać do połowy w czekoladzie, nabijać na wykałaczki, odstawić do zastygnięcia (wbijałam je do styropianu).

Jajka utrzeć z cukrem. Mąkę wymieszać z mąką ziemniaczaną, kakao i proszkiem do pieczenia, dodać do masy jajecznej. Pod koniec ucierania wlać olej. Ciasto przelać do tortownicy posmarowanej margaryną i posypanej mąką. Wstawić do piekarnika rozgrzanego do 160ºC i piec ok.50 minut (ja w połowie pieczenia podwyższyłam temperaturę do 180ºC).

Zimne ciasto przekroić na trzy krążki. Spód posmarować dżemem morelowym, na nim ułożyć winogrona, zalać tężejącą galaretką, wstawić do lodówki. Żelatynę rozpuścić w gorącej wodzie, ostudzić. Kiedy galaretka zastygnie, śmietanę kremówkę ubić na sztywno z cukrem i cukrem wanilinowym. Na końcu ubijania wlać letnią żelatynę i zmiksować. Połową śmietany posmarować galaretkę z winogronami, przykryć drugim krążkiem ciasta i rozsmarować resztę śmietany. Nałożyć trzeci krążek, wstawić do lodówki na około 30 minut.

Mleko ubić ze śnieżką, posmarować boki i wierzch tortu, posypać tartą gorzką czekoladą, ułożyć winogrona w czekoladzie. Wstawić do lodówki.
 
 
 

2 komentarze:


  1. iis111
    2008/10/12 23:22:10
    Sto lat dla meza!!!!
    Piekny tort. Ja za 2 tygodnie mam urodziny i moze zrobie jakis tort. choc szczerze mowiac wole inne ciasta niz torty.
    iis111
    2008/10/12 23:25:15
    Mam pytanie. Czy ciasto nie jest suche jak biszkopty i czy nie trzeba go czyms nasaczyc?
    edysia79
    2008/10/12 23:40:40
    Iwonko dziękuję za życzenia w imieniu męża, przekażę mu je jutro, bo już śpi :)
    Ja za tortami też nie przepadam, ale na urodziny musi być, na przykład taki jak ten, czyli nie ciężki i nie za słodki.
    Ciasto nie jest suche, bo nie jest typowym biszkoptem i dobrze się go kroi. Niczym nie nasączałam, bo nie było takiej potrzeby, ale myślę że raczej by mu to nie zaszkodziło ;)
    grumko
    2008/10/13 05:59:32
    Piękny torcik! Za tortami generalnie nie przepadam, ale za winogronami owszem i to bardzo;-)
    atina_bc
    2008/10/13 08:14:21
    Wszystkiego najlepszego dla męża, sto lat!!!
    Torcik wygląda cudownie. Bardzo mi się podoba, a te winogrona w czapeczkach - piękności:-) Pozdrawiam.
    majanaboxing
    2008/10/13 08:43:54
    Edysiu, tort wygląda wspaniale!!! Jestem pod wrazeniem! :)) Ja tort robiłam tylko raz i chyba nie odważę się więcej jednak, ale taki jak Twoj z wielką chęcią bym spróbowala. Winogrona uwielbiam. A urodzinki tez niedługo mam ;))

    Sto lat dla Męża!!! :)))
    gudeli
    2008/10/13 09:03:57
    Ten tort wyglada imponujaco!!! Chyba musze go wyprobowac.
    saurelin
    2008/10/13 09:16:36
    Wszystkiego naj dla polowka :)
    A co do toru to zywcem nie masz listosci, ja powinnam zaczac diete bo nie zmieszcze sie w zadna sukienke na firmowa impreze swiateczna! a u takie cuda
    zemfiroczka
    2008/10/13 16:59:17
    Ejno! to nie fair, ja uwielbiam torty a Ty mnie tutaj taaaakimi zdjęciami atakujesz ;)))

    pozdrówka
    notme-gotuje
    2008/10/13 19:18:55
    Dolaczam sie do zyczen, sto lat...!!

    Piekny torcik, napewno rozplywajacy sie w ustch :) mmm
    Ja wlasnie jem sam winogron na pocieszenie. ;) :)

    Pozdrawiam serdecznie!
    edysia79
    2008/10/13 23:35:17
    Przede wszystkim dziękuję wszystkim za życzenia, oczywiście przekazałam mężowi :)

    Andrzeju u mnie jest odwrotnie: bardziej lubię torty niż winogrona ;) Oczywiście dziękuję :)

    Atinko dzięki :) Mnie zaskoczyła jego wysokość, nie mieścił się w tortownicy ;)

    Majanko ten tort nie jest trudny do upieczenia, a Ty już nie takie ciasta piekłaś :) Zapraszam na kawałek, bo jeszcze jeden został ;)

    Gudeli dziękuję, upiecz go, przekonasz się jaki jest pyszny :)

    Agatko kto by wytrzymał na diecie jeśli oglądałby wszystkie te pyszności na blogach ;) najwyżej kupisz nową sukienkę, albo upieczesz tort , ale zjesz mały kawałeczek ;)

    Oczko nie wiedziałam że uwielbiasz torty ;) Dzięki :)

    Notme trzeba było spróbować chociaż winogron z czekoladą. Mmmmm :)

    OdpowiedzUsuń
  2. zemfiroczka
    2008/10/13 23:59:42
    Oczywiście, że tak! Nawet niedługo popełnię jakiegoś, tylko się jeszcze zdecydować nie mogę jakiego ;)

    pozdrówka

    ps. to ode mnie też te życzenia uprasza się złożyć ;)
    Gość: mg, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2008/10/14 18:50:36
    od pewnego czasu czytam Twojego bloga, piękny tort i na pewno pyszny i życzenia dla męża tym bardziej, że ma urodziny tego samego dnia co ja ;) pozdrawiam serdecznie i z pewnością będę tu często zaglądała
    edysia79
    2008/10/14 19:10:25
    Oczko w takim razie może wykorzystam Twój przepis na tort ;)
    Za życzenia dziękuję oczywiście :)
    Pozdrawiam.

    Mg bardzo się cieszę że się ujawniłaś :) Zapraszam oczywiście jak najczęściej i cieszę się że tort się podoba :)
    Skorzystałaś już z jakiegoś przepisu z mojego bloga?
    edysia79
    2008/10/14 19:41:08
    Mg my oczywiście też składamy Ci serdeczne życzenia urodzinowe :))
    kuchareczka58
    2008/10/15 12:20:31
    Edysiu :)
    Bardzo smakowity torcik, zdecydowanie bardziej odpowiadają mi torty z bitą śmietana i owocami niz z kremami z masła.Twój bardzo by mi smakował ;)Pozdrawiam.
    casiapaw
    2008/10/15 13:44:08
    Edytko - kłaniam Ci się w pas!!! Piękny tort, naprawdę rewelacyjny!
    Gość: mg, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2008/10/15 20:08:00
    dziekuje bardzo, dopiero sie przymierzam do pieczenia roznych wspanialosci, w pierwszej kolejnosci biedronka z jagodami :)
    edysia79
    2008/10/15 22:06:57
    Kuchareczko z chęcią bym Cię zaprosiła, ale już go zjedliśmy ;)
    Dziękuję :))

    Casiu zawstydziłaś mnie :) Dzięki wielkie!

    Mg koniecznie napisz jak te słodkości smakowały ;)
    Biedronkę można upiec też z innymi owocami, chociaż jagody najbardziej pasują do tej nazwy :)

    OdpowiedzUsuń