poniedziałek, 26 października 2009

Słodkie bułeczki ziemniaczane

W czasie ubiegłorocznej ziemniaczanej akcji upiekłam drożdżową babkę z rodzynkami i ziemniakami, więc i w tym roku postanowiłam zrobić z tym warzywem coś na słodko. Wybór padł na bułeczki, a przepis znalazłam w książce "Przepyszne ziemniaki" wyd. Reader's Digest która była nagrodą w poprzedniej edycji.
Bułeczki nie są bardzo słodkie, więc świetnie nadają się na przykład do posmarowania dżemem. Są niezwykle puszyste i mięciutkie, więc mój synek zajada je ze smakiem, najchętniej oczywiście z moją nutellą ze śliwek. Ponieważ składniki w oryginalnym przepisie były podane aż na 45 bułeczek, a tyle na raz nie dalibyśmy rady zjeść bułeczki upiekłam z połowy porcji. Moje bułeczki były też nieco większe od tych w książce.




Składniki (na 45 sztuk)
- 500 g mączystych ziemniaków
- 120 g cukru pudru
- 150 g margaryny
- 2 i 1/2 łyżeczki soli
- 2 jajka
- 14 g suchych drożdży
- 320 ml ciepłej wody
- około 350 g mąki pszennej
- 1 łyżka oleju słonecznikowego

Ziemniaki obrać, ugotować, wystudzić. Następnie przepuścić je przez praskę.
W dużej misce wymieszać cukier ze 120 g stopionej margaryny. Dodać rozgniecione ziemniaki, sól oraz jajka, wymieszać.
Rozpuścić drożdże w połowie ciepłej wody i dodać do masy ziemniaczano-jajecznej.
Dodać 300 g mąki i resztę ciepłej wody, wymieszać i wyrabiać rękami stopniowo dosypując mąki aż powstanie elastyczne ciasto.Uformować z niego kulę, nie ugniatając. Wysmarować miskę olejem, włożyć do niej ciasto i poobracać tak, żeby pokryło się z wierzchu tłuszczem i odstawić pod przykryciem w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na około 1 godzinę (w tym czasie ciasto powinno podwoić soją objętość).

Wysmarować resztą margaryny 3 okrągłe formy do pieczenia. Podzielić ciasto na trzy równe części i z każdej uformować po 15 okrągłych bułeczek. Ułożyć w formach, przykryć ściereczką i ponownie odstawić do wyrośnięcia.

Rozgrzać piekarnik do 180 st.C. Wstawić blachy z bułeczkami i piec ok. 20-25 minut aż się ładnie zarumienią. Studzić na kratce.

1 komentarz:


  1. atina_bc
    2009/10/27 05:52:31
    Edysiu wyglądają przepysznie:) też bym takie chętnie zjadła:)
    malgorzata.dz
    2009/10/27 08:21:55
    A dzieci wiedzą co dobre. :) Na pierwszy rzut oka widać, że wspaniały miąższ mają w środku. I to chyba nawet nic dziwnego, bo chyba wszystkie pieczywa z dodatkiem ziemniaków mają wspaniałą, pyszną teksturę. :)
    majanaboxing
    2009/10/27 08:37:32
    Edysiu, ślicznie wyglądają Twoje bułeczki ! :))
    Ja rónież mam chęć na bułeczki z dodatkiem ziemniaka, ale nie wiem czy wystarczy mi czasu by je zrobić.
    Chętnie bym zjadła jedną taką na śniadanko :)
    Miłego dnia :))
    edysia79
    2009/10/27 16:56:16
    Anitko zapraszam, zostały mi jeszcze dwie ;)

    Małgosiu poza tym że wypieki z ziemniakami są takie puszyste, to długo utrzymują świeżość, ale o tym na pewno doskonale wiesz :)

    Majanko dziękuję :) My z synkiem jedliśmy dziś te bułeczki na śniadanie właśnie :)))

    OdpowiedzUsuń