wtorek, 19 października 2010

Tort chałwowy

W niedzielę świętowaliśmy urodziny mojego męża. A skoro urodziny, to oczywiście na stole musiał pojawić się tort. Wybrałam ciemny, czekoladowy, z dodatkiem wiśni. Taki męski mi się wydał po prostu ;)

Wszystkim gościom smakował. Nie był zbyt słodki, ani zapychający. Dla nas idealny, bo właśnie takie torty lubimy.




Przepis ze strony Kwestia Smaku. Ponieważ trzymałam się ściśle przepisu, cytuję go za Asią:

Składniki na 1 biszkopt (należy przygotować 2 biszkopty, czyli ilość składników podwoić):

4 jajka
1 szklanka cukru pudru
3 czubate łyżki mąki pszennej
2 pełne łyżki kakao
1 łyżka mąki ziemniaczanej
1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia

do tortownicy o średnicy 26 cm: masło do posmarowania i bułka tarta do posypania

do nasączenia: 3 łyżeczki kawy rozpuszczalnej wymieszanej z 1 i 1/2 szklanki wrzątku, ostudzonej



Masa chałwowa i wiśnie:
40 dag masła
40 dag chałwy waniliowej
wymieszane: 1 mały słoiczek konfitury wiśniowej i 1 słoiczek wiśni w syropie (odsączonych), razem około 1 szklanki wiśni*
Dekoracja: 1/2 ciemnej czekolady, startej


Przygotowanie:
  • Biszkopt: Piekarnik nagrzać do 175 - 180 stopni. Mikserem ubijać jajka z cukrem pudrem aż masa będzie gęsta i biała, przez około 10 minut. Przesiać mąkę pszenną razem z kakao, mąką ziemniaczaną i proszkiem do pieczenia, wymieszać i stopniowo dodawać do masy z jajek, delikatnie mieszając łyżką. Masę wyłożyć do posmarowanej masłem i posypanej bułką tartą tortownicy. Piec przez 30 - 35 minut. Wyjąć z piekarnika, ostudzić (około 20 minut), a następnie wyjąć biszkopt z formy. Upiec drugi biszkopt według tej samej procedury.

  • Masa chałwowa: Masło zmiksować mikserem do białości i stopniowo dodawać pokruszoną chałwę, ciągle miksując aż otrzymamy jednolitą masę.
  • Każdy biszkopt przekroić na 2 placki (okruszki pozostawić na posypanie boków tortu). Na tortownicę położyć 1 placek, nasączyć go 1/4 ilości rozpuszczonej kawy (ostudzonej) i rozsmarować 1/4 masy chałwowej. Wyłożyć 1/3 ilość wiśni. Położyć drugi placek i powtórzyć z nasączeniem, masą i wiśniami, następnie trzeci i czwarty.
  • Wierzch tortu nasączyć ostatnią 1/4 częścią kawy i posmarować ostatnią częścią masy, pozostawiając trochę na boki tortu. Posmarowane masą boki posypać okruszkami z biszkoptu a wierzch udekorować startą czekoladą.

* w moim torcie było więcej wiśni, bo zużyłam wszystkie z dużego słoika (po osączeniu wiśni było 360 g)


2 komentarze:

  1. jolantaszyndlarewicz
    2010/10/19 12:00:51
    piękny Edysiu, taki dostojny:) Wszystkiego najlepszego dla męża:) Mój ma urodziny za 5 dni:)
    mikimama
    2010/10/19 12:05:20
    Pyszny jest ten tort, próbowałam robić z tego przepisu, ale musiałam zmienić plan. Ubijanie całych jajek nie przyniosło porządanego efektu i pierwszy biszkopt był zakalcem. Jestem jednak zwolenniczką ubijania białek na sztywno.
    Tor rzeczywiście jest przepyszny i nie za słodki :)
    Gość: Usagi, *.chello.pl
    2010/10/19 12:08:09
    Wygląda bardzo elegancko, w dodatku lubię chałwę. A ja niedługo mam urodziny ukochanego i właśnie szukam inspiracji. Jedną już znalazłam - tutaj :)

    Pozdrawiam
    Gość: Magda eN., *.chello.pl
    2010/10/19 12:09:02
    Jestem stałą czytelniczką Twojego bloga, choć jak dotąd się nie ujawniłam. Mam do Ciebie pytanie: czy masz jakąś radę, co zrobić, żeby ciasta wyrastały mi równo? Zawsze wyrastają mi z górką na środku, choćbym nie wiem jak kombinowała z ustawieniami piekarnika czy nakładaniem ciasta do formy!
    dyrdymalki
    2010/10/19 12:11:06
    Sto lat dla Męża - Wagi:):)

    Tort pysznie wygląda :)
    kabamaiga
    2010/10/19 12:30:57
    Edysiu czy umawiałyście się z Majanko co do źródła wyboru tortu ;) ? Piękny. Mojemu mężowi chałwowy też przypadłby do gustu. Dla męża najlepszego.
    kuchareczkaagusia
    2010/10/19 13:09:56
    Edytko ten torcik to poezja, pieknie wyglada i pewnie byl pyszny. my tez nie przepadamy za takimi slodkimi i zapychajacymi. dla mnie tort musi byc lekki i puszysty. Twoj tak wlasnie wyglada.
    Sto lat dla Meza:)
    Gość: Kasia, *.9-3.cable.virginmedia.com
    2010/10/19 13:29:27
    Śliczny i wygląda bardzo apetycznie, zresztą taki musi być smaczny! Uwielbiam chałwę i muszę wreszcie się skusić i go zrobić :) A wtedy też się pochwalę :) Pycha...hmm, rozmażyłam się...
    Gość: krokodyl, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2010/10/19 14:14:24
    Ja też lubię taki tort. tak podejrzewam. ;-))
    grazyna1961.only
    2010/10/19 14:33:02
    Bardzo mi się ten tort podoba! wszystkiego najlepszego dla Solenizanta :)
    milk_chocolate84
    2010/10/19 14:47:36
    tort wygląda rewelacyjnie! To ostatnie zdjęcie baaaaardzo mi się podoba :)) Oczywiście najlepsze życzenia dla Męża :)
    kulinarnespotkania
    2010/10/19 15:24:21
    tort wyglada wspaniale:) mase chalwowa bardzo lubie, a polaczenie z wisnaimi i puszystym biszkoptem daje przepyszny efekt:)
    bbrzezinka
    2010/10/19 15:44:24
    oczywiście tort wygląda wspaniale, popatrzeć mogę :),bo tortów nie lubię.
    wszystkeigo najlepszego dla Męża :)
    annas1964
    2010/10/19 17:32:54
    Tort zapewne bardzo smaczny.Lubię chałwowe kremy, choć za samą chałwą nie przepadam.Mam podobny przepis na ciasto z kremem chałwowym, ale biszkopt robi się na samych budyniach czekoladowych,jajkach i cukrze. Też jest bardzo smaczny, dosłownie rozpływa się w ustach.
    A mężowi 100 lat!
    Pozdrawiam :)
    zanadrze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. abbra
    2010/10/19 18:57:09
    Wygląda niezmiernie smakowicie !
    Próbuję sobie wyobrazić ten smak - wiśnie , chałwa , czekolada ... mniam ! To musi dobrze smakować !
    Najlepsze życzenia dla męża :)
    majanaboxing
    2010/10/19 19:50:50
    Edysiu, wszystkiego najlepszego dla Męża - Wagi!:))
    Tort wygląda pysznie i wiem,ze taki jest, bo też go kiedyś robiłam. Bardzo wszystkim smakował. Ja tym razem postawiłam na Czekoladową Dokładkę, również przepyszny, bardzo polecam :)
    Pozdrowienia:)
    Gość: Gosia, *.adsl.alicedsl.de
    2010/10/19 20:02:43
    Wszystkiego najlepszego dla Mezusia !!!
    A taki tort,to normalnie rewelacja i wierze,ze wszyscy sie nim delektowali i chwalili :)
    Pozdrawiam cieplutko :)
    zaytoona
    2010/10/19 20:53:30
    Czy smak chałwy jest mocno wyczuwalny? Bo jeśli tak, to ja się tylko popatrzę na tego uroczego pana. ;)
    atina_bc
    2010/10/20 05:56:33
    Wszystkiego najlepszego dla męża! A tort jest pyszny, też go robiłam na urodziny męża;)
    Pozdrawiam!
    gosiakr76
    2010/10/20 09:27:44
    Potwierdzam,że tort jest pyszny, bo we wrześniu piekłam na urodziny córki. Biszkopt wyszedł jak marzenie, krem nie za słodki, z dobrze wyczuwalną chałwą. U mnie wyglądał tak: dokawylubherbaty.blox.pl/2010/09/tort-chalwowy-czyli-stajnia-dla-kucykow.html
    pozdrawiam i gratuluję z całego serca!!!!
    edysia79
    2010/10/20 09:58:04
    Dziękuję Wam bardzo, życzenia przekazałam mężowi :)
    justmydelicious
    2010/10/20 21:05:22
    wspaniale się prezentuje! od razu widać, że pyszny :)
    vespertinee
    2010/10/22 20:59:12
    torcisko imponujące! :)

    A ja nadrabiam zaległosci blogowe i ślę ciepłe pozdrowienia, Edysiu :)
    Gość: Henrietta, *.dynamic.chello.pl
    2010/12/14 21:59:37
    Ten tort jest doskonały. Wspaniale połączone i wyważone smaki. Prosty do zrobienia, z łatwo dostępnych składników. Świetnie się prezentuje a moi goście byli zachwyceni. Choć widziałam to ciasto już wcześniej na jednym z blogów, to zrobiłam je bo mam zaufanie do tego co Pani już przetestowała. Jak dotąd wszystko "od Pani" wychodzi i smakuje. Dziękuję za wyszperanie i zaprezentowanie tego przepisu. Pozdrawiam serdecznie.
    edysia79
    2010/12/16 17:06:53
    Henrietto dziękuję bardzo za miłe słowa!
    Cieszę się że tort smakował :)

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń