wtorek, 20 stycznia 2015

Mielonka wieprzowa z szynkowara

Taką mielonkę robię kiedy mam ochotę na wędlinę z mielonego mięsa. Zawsze to lepiej wiedzieć, co w takiej mielonce jest, a jeśli sama zmielę mięso i przygotuję wędlinę mam pewność, że wiem, co jem ja i moja rodzina. Przepis od Izy jest bardzo prosty, tyle że do przygotowania takiej mielonki potrzebny jest szynkowar.
Jeśli nie macie szynkowara, a lubicie domowe wędliny, TUTAJ znajdziecie zbiór przepisów na wędliny które pojawiły się już na blogu.



Składniki (na szynkowar o poj. 900 g):
  • 800 g karkówki wieprzowej
  • 2 czubate łyżeczki soli peklowej
  • 10 g przyprawy Rozkoszna (czosnek suszony, suszony seler, pietruszka i grubo mielone ziarna pieprzu)
  • 3 łyżeczki żelatyny wieprzowej
  • 50 g wody
Mięso zmielić, dokładnie wymieszać z pozostałymi składnikami. Wyrabiać ręcznie lub mikserem aż masa mięsna będzie kleista. Wymieszane mięso nałożyć do szynkowara partiami, każdą dobrze ugniatać. Wyrównać wierzch, szynkowar zamknąć i wstawić do lodówki na 24-48 godzin.
Po tym czasie przygotować garnek wyższy od szynkowara, żeby dało się go przykryć. Dno wyłożyć ścierką. Wstawić zamknięty szynkowar i zalać wrzącą wodą do wysokości poniżej 2 cm od górnego brzegu szynkowaru. Przykryć i gotować na małym ogniu (tak, żeby woda lekko pyrkała) przez około 60 minut. Po 50 minutach sprawdzić specjalnym termometrem temperaturę wędliny - powinna wynosić 71 st.C. Jeśli mięso jej jeszcze nie osiągnęło, należy gotować, do momentu, kiedy ją osiągnie. Wyjąć szynkowar (ja zostawiam do przestygnięcia w garnku), zostawić do ostygnięcia, a potem włożyć na noc do lodówki. 
Po tym czasie odpiąć klamrę szynkowaru, zanurzyć go na chwilę w gorącej wodzie, odwrócić do góry nogami i wytrząsnąć wędlinę (jeśli trzeba, można pomóc sobie nożem).

1 komentarz:


  1. Gość: Pani M, *.icpnet.pl
    2015/01/20 17:02:20
    Widziałam już ostatnio domową mielonkę na jednym z blogów i... Zazdroszczę Wam dziewczyny, że Wam się chce.
    jolantaszyndlarewicz
    2015/01/22 11:48:32
    Edytko, ależ mi narobiłaś ochoty na takie mięsko ... chyba czas odkurzyć szynkowar:)
    Gość: Maria, *.dynamic-ww-01.vectranet.pl
    2016/11/26 01:04:27
    Właśnie kupiłam szynkowar i wypróbuję Pani przepis. Zaciekawił mnie i nie mogę doczekać się finału. Własna wędlinka bez konserwantów... Poszukam jeszcze innych przepisów np na szynkę lub coś drobiowego. Serdeczne dzięki za dzielenie się przepisami. Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń