czwartek, 1 stycznia 2015

Tureckie półksiężyce

Kakaowo-orzechowe ciasto oblane rumowym lukrem pokrojone na półksiężyce.
Pierwszy raz tych ciastek spróbowałam u teściowej. Dowiedziałam się wtedy, że kiedyś piekła je na komunie dzieci, czy inne rodzinne imprezy. Tak mi smakowały, że musiałam wziąć przepis. Co roku od jakichś 3-4 lat obiecywałam sobie, że upiekę je na Boże Narodzenie i za każdym razem nie zdążałam. W tym roku postanowiłam, że nie odpuszczę i upiekłam. Zrobiły furorę w naszej rodzinie i wśród znajomych.
Takie księżyce nie są trudne do zrobienia, bo wystarczy upiec ucierane ciasto, potem jeszcze ciepłe polukrować, a następnie okrągłą foremką wykroić ciastka. I już. To mniej pracy niż przy ciastkach z ciasta kruchego, które trzeba piec partiami. Dodatkowo długo zachowują świeżość.
Dla mnie rewelacja i teraz już wiem, że częściej będę do tego przepisu wracać.



Składniki:
  • 150 g masła
  • 150 g cukru pudru
  • 5 jajek
  • 100 g mielonych orzechów włoskich
  • 50 g ciemnego kakao bez cukru
  • 70 g mąki pszennej
na lukier:
  • 200 g cukru pudru
  • kieliszek rumu

Miękkie masło utrzeć z cukrem na puszystą masę, wciąż ucierając dodawać po jednym żółtku, a następnie orzechy i mąkę wymieszaną z kakao. Białka ubić na sztywną pianę, wyłożyć na orzechową masę i delikatnie wymieszać drewnianą łyżką.
Ciasto przełożyć do blachy o wymiarach 40x25 cm wyłożonej papierem do pieczenia. Wyrównać wierzch i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 st.C. Piec przez 25-30 minut.

Jeszcze letnie ciasto posmarować lukrem utartym z podanych składników. Od razu po zastygnięciu wykroić kieliszkiem lub okrągłą foremką półksiężyce. Odłożyć do całkowitego zastygnięcia.

1 komentarz:


  1. Gość: jasper, 78.9.176.*
    2015/01/02 16:35:11
    mam podobny przepis, jednak w moim jest proszek do pieczenia - czy w Twoim nie dodaje się proszku?
    edyta_rosner
    2015/01/02 16:41:33
    W moim przepisie nie ma proszku do pieczenia.
    jolantaszyndlarewicz
    2015/01/02 18:49:09
    Jadłam kiedyś w kogoś na imprezie te ciastka i bardzo mi smakowały, teraz mam już na nie przepis:). Dziękuję Edytko:)
    wiosenka27
    2015/01/02 19:41:25
    Kiedyś to były bardzo "modne" ciastak. Mam ten przepis w starym zeszycie ale oczywiście nigdy ich nie piekłam. Teraz się chyba zmobilizuję:)
    Gość: aga, *.dynamic.chello.pl
    2015/01/02 21:53:19
    Pamiętam te ciastka dzieciństwa, potem znikły, całkiem niedawno moja mama upiekła je dzieciom jako alternatywę dla ,,sklepowych" ciastek (niedrogie, szybkie, niezbyt słodkie)- a dzieci je pokochały.Naprawdę warto do nich wrócić
    gin86
    2015/01/03 05:31:25
    Mmm, wyglądają znakomicie :)
    Gość: Szczypta Słodyczy, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2016/12/11 23:14:38
    Piekłam dzisiaj z Twojego przepisu, bo wiedziałam, że domownikom zasmakują... i nie pomyliłam się. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń