czwartek, 5 marca 2015

Chleb z płatkami jaglanymi

Od kiedy mam zakwas, to na nim piekę chleby. Czasem zdarza się jednak, że pieczywo skończy się zanim zdążę wyjąć i dokarmić zakwas. Wtedy ratuję się chlebem na drożdżach. Tym razem wersja znaleziona u Doroty, z mąką pełnoziarnistą, orkiszową i płatkami jaglanymi. Na prawdę dobry chleb.
Chleb zrobiłam tradycyjną metodą, nie zostawiałam go do wyrastania przez 12 godzin jak Dorota i piekłam w zwykłej formie bez przykrywki, dlatego zmniejszyłam temperaturę pieczenia.



Składniki (na formę 24x13 cm):
  • 100g płatków jaglanych
  • 200g maki pszennej razowej typ 2000
  • 200g maki orkiszowej
  • 20 g drożdży świeżych
  • 1 łyżeczka cukru
  • 2 płaskie łyżeczki soli
  • 350ml letniej wody
  • 1 łyżka oleju
Do miski wsypać mąkę pszenną, orkiszową, oraz płatki jaglane. Wymieszać. Na środku zrobić wgłębienie, wkruszyć do niego drożdże, posypać cukrem i polać niewielką ilością letniej wody. Wymieszać tak, żeby w zagłębieniu powstał zaczyn. Miskę przykryć i odstawić na 15 minut. Po tym czasie dodać pozostałe składniki i wyrobić gładkie ciasto. Zostawić je w przykrytej misce w ciepłym miejscu do wyrośnięcia (powinno podwoić swoją objętość).
Wyrośnięte ciasto jeszcze raz wyrobić i przełożyć do natłuszczonej lub wyłożonej papierem do pieczenia formy. Posypać mąką i wyrównać wierzch. Przykryć czystą ściereczką i odstawić do wyrośnięcia (ciasto powinno wypełnić formę).
Piec w piekarniku nagrzanym do 200 st.C przez 15 minut, a potem zmniejszyć temperaturę do 180 st.C i piec jeszcze przez 45 minut. Po upieczeniu od razu wyjąć chleb z formy i ostudzić na kratce.

1 komentarz:


  1. jolantaszyndlarewicz
    2015/03/05 16:03:43
    Domowy chleb zawsze cieszy moje oczy:) .. piękny:)
    kabamaiga
    2015/03/05 20:47:29
    Śliczny Edytko.
    aciri
    2015/03/06 09:41:23
    Ekstra! Zdecydowanie do wypróbowania! :)

    OdpowiedzUsuń