niedziela, 14 lutego 2010

Matchamisu, czyli zielone tiramisu

Grasz w zielone?
Gram!

Masz zielone?
Mam!

Tak sobie w zielone z Polką gramy przygotowując zielone tiramisu. A nóż, widelec uda nam tym deserem wiosnę przywołać? ;)

Przepis znalazła Polka, przysłała mi potrzebną herbatę Matcha i umówiłyśmy się że Matchamisu przygotujemy na Walentynki i zjemy razem z naszymi D. :)

Muszę się przyznać, że miałam trochę wątpliwości co do tego deseru. Po pierwsze przepis jest długi i gdy się go czyta, wydaje się skomplikowany, ale okazało się, że nie jest tak źle jak myślałam i wszystko poszło mi całkiem sprawnie. Drugą sprawą która mnie zastanawiała był smak, ponieważ nigdy nie próbowałam ani herbaty Matcha, ani za zieloną herbatą specjalnie nie przepadam. I tutaj zostałam bardzo pozytywnie zaskoczona bo smakuje bardzo nam obojgu. Aż szkoda że tylko cztery porcje zrobiłam ;)

Poleczko dziękuję za wspólne pieczenie i to zielone wyzwanie!*


Przepis podaję w wersji Polki, moje niewielkie zmiany zamieszczam w nawiasach.

Składniki (na 4 porcje):

Biszkopt z Matcha
3 jajka
1/2 szklanki drobnego cukru
1/2 szklanki mąki pszennej (u mnie krupczatka)
2 łyżeczki herbaty w proszku Matcha
5 kropli ekstraktu z migdałów

Piekarnik nagrzewamy do temperatury 160 st.C.
Mąkę przesiewamy do miski. Jajka ubijamy z cukrem do białości mikserem na najwyższych obrotach.
Do ubitej masy jajecznej dodajemy ekstrakt z migdałów oraz partiami mąkę i łyżką delikatnie(!) mieszamy całość, sięgając dna miski.
Prostokątną blachę o wymiarach 20x30 cm (piekłam w formie 21x25 cm) smarujemy masłem, spód wykładamy papierem do pieczenia i wylewamy do niej masę mączno-jajeczną. Wkładamy do piekarnika i pieczemy 20 minut.
Zostawiamy w piekarniku do przestygnięcia, następnie studzimy na kratce.

Syrop z Matcha
½ szklanki wody
½ szklanki cukru
2 łyżki Sake (u mnie zwykła czysta wódka)
1 łyżeczka zielonej herbaty w proszku Matcha

Wodę doprowadzić do wrzenia. Dodać cukier i gotować przez 5 minut do tzw. nitki. Zdjąć z palnika dodać Sake i Matcha.
Dokładnie wymieszać i ostudzić.

Masa Mascarpone
500 g sera Mascarpone
4 żółtka
3 łyżki cukru pudru lub bardzo drobnego cukru do wypieków
3 łyżki wódki
1 łyżeczka zielonej herbaty w proszku Matcha
5 kropli ekstraktu z migdałów

Żółtka ubijamy z cukrem jak najkrócej (dłuższe ubijanie pozwala na przedostanie się większej ilości pęcherzyków powietrza, a to powoduje rozrzedzenie się masy jajecznej). Stopniowo dodajemy ser Mascarpone i bardzo powoli (ale jak najkrócej) ubijamy całość mikserem na najniższych obrotach.
Dodajemy ekstrakt z migdałów, Sake i Matcha, jeszcze raz mieszamy.

Galaretka
200ml naparu z zielonej herbaty
3 łyżki wódki
1 łyżeczka zielonej herbaty w proszku Matcha
2 łyżki białego cukru
4 listki żelatyny (2 łyżeczki żelatyny)*

Listki żelatyny namaczamy w zimnej wodzie tak, by swobodnie pływały.
Zostawiamy na 10 minut.
Po tym czasie dobrze je odciskamy i wkładamy do blaszanej miski.
Miskę ustawiamy na garnku z wrzącą wodą i rozpuszczamy żelatynę (uwaga miska nie może dotykać wody).
W małym rondlu  podgrzewamy zieloną herbatę i cukier. Gdy cukier rozpuści się, zestawiamy z palnika do ostygnięcia. Dodajemy Sake i Matcha. Mieszamy. Całość dodajemy do rozpuszczonej żelatyny dokładnie mieszając. Lekko studzimy.

* ponieważ używałam sypkiej żelatyny zagotowałam napar z zielonej herbaty z cukrem i rozpuściłam w niej żelatynę. Potem dodałam wódkę i herbatę Matcha, wymieszałam.


Wykonanie

Na dno pucharków lub szklanek wlać trochę galaretki. Poczekać, aż zastygnie.
Z biszkoptu wyciąć krążki o średnicy szklanki lub paski (gdy używamy prostokątnego naczynia).
Na zastygniętą galaretkę wyłożyć cienką warstwę masy Mascarpone.
Na nią ułożyć krążek biszkoptu namoczony w syropie.
Na biszkopt wyłożyć znowu masę Mascarpone.
Na to znów biszkopt i znowu masa.
Przykryć folią spożywczą i zostawić na całą noc w lodówce.
Przed podaniem posypać herbatą w proszku Matcha.

1 komentarz:



  1. gania76
    2010/02/14 19:53:24
    Wygląda intrygująco :) Ciekawe, jak smakuje.
    zawszepolka
    2010/02/14 20:02:58
    Edytka to ja dziękuję że się Tobie chciało to przeczytać i wykonać :)
    A najbardziej się cieszę, że Wam smakowało. Wiesz co dla mnie zielone jest o niebo lepsze niż takie zwykłe. Szczególnie jak postoi noc w lodówce. Zielone niebo w gębie :)
    Buziaki i jeszcze raz dziękuję :*

    PS
    Robisz ze mną brioszkę? :D
    grazyna1961.only
    2010/02/14 20:08:18
    Ale fajne zielone tiramisu! Teraz wiosna musi przyjść :)
    vespertinee
    2010/02/14 20:35:23
    Ale zielona zmowa!
    :)))
    agatka.twojemoje
    2010/02/14 21:24:32
    Podziwiałam u Eli, podziwiałam u Polki, pozwól, że sobie powzdycham i u Ciebie.
    Jestem pod wrażeniem tego deseru i Waszej pracowitości.
    I niech tylko matchę dorwę... :)

    pozdr
    agata
    majazteca
    2010/02/14 21:58:01
    Urocze :) Swietnie sie prezentuje na stole :))
    Gość: , *.chello.pl
    2010/02/14 21:58:59
    Faktycznie, przepis dlugi, ale wygląda deser zabójczo :))
    Pozdrawiam
    www.kucharzytrzech.blogspot.com
    majanaboxing
    2010/02/14 22:03:13
    Ach ! Wygląda przepięknie! Oniemiałam. Cudowny deser Edysiu!:)
    iis111
    2010/02/14 22:08:45
    Edytko mam nadzieje, ze uda Wam sie przywolac wiosne;)
    rosse5
    2010/02/14 22:12:53
    Co za oryginalny deser! Pięknie wygląda!! Przepis rzeczywiście wydaje się nieco skomplikowany, ale napewno jest warty wypróbowania:) Gratuluję
    Gość: Atria, 80.54.118.*
    2010/02/14 22:16:12
    To tiramisu to chyba tak wbrew zimie za oknem...
    gwiazdka.w.kuchni
    2010/02/14 22:20:39
    wiosna pewno - pewno już jutro ;)
    pozdrawiam
    Gość: Kuchasia, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2010/02/14 22:54:59
    Dziewczyny jestem pełna podziwu! Przepiękny deser! Pozdrawiam serdecznie
    cuda.wianki
    2010/02/14 23:11:45
    wow! alez zielone pieknosci! z checia gram w zielone ;-)
    kasiaaaa24
    2010/02/15 07:45:36
    Też bym grała, tylko zielonego brak :) Cudownie wygląda ten deser :)
    ugotujmy
    2010/02/15 10:36:14
    strasznie fajna ta Wasza gra w zielone :-)
    edysia79
    2010/02/15 13:52:34
    Dziękuję i polecam grę w zielone ;))
    olciaky
    2010/03/22 19:37:09
    No skoro Wy gracie.
    To ja też gram!
    A co!!!
    wiosna już jest!:DDD

    OdpowiedzUsuń