środa, 23 lipca 2014

Ciasto z borówkami i porzeczkami na mlecznym budyniu

Jagód w tym roku w naszym lesie próżno szukać. Trzeba by było wybrać się gdzieś dalej w góry, żeby nazbierać. Dlatego zastąpiłam je borówkami amerykańskimi. Na razie kupnymi, a w przyszłym roku planuję mieć już swoje krzaczki.
Do borówek dodałam czerwone porzeczki. Dzięki temu ciasto było bardziej kolorowe i jeszcze smaczniejsze.
Przepis z blogu Eksplozja smaku.

 



Składniki (na blachę o wymiarach 40x25 cm)
na ciasto:
  • 4 szklanki mąki
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • szklanka cukru pudru
  • 1 1/2 kostki margaryny
  • 6 dużych żółtek
  • 2 łyżki kwaśnej śmietany
na budyń:
  • 600 ml mleka
  • 16 łyżek mleka w proszku (im więcej, tym gęstszy będzie budyń)
  • 10 łyżek cukru
  • 2-3 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 2 łyżeczki ekstraktu waniliowego
dodatkowo:
  • 1,5 szklanki borówek amerykańskich (lub jagód)
  • 0,5 szklanki czerwonych porzeczek
  • cukier puder do posypania

Przygotować ciasto:
mąkę, cukier, proszek przesiać do dużej miski. Masło pokroić na małe kawałki, dodać do mąki i rozcierać palcami, aż powstaną grudki. Dodać żółtka i śmietanę i wyrobić gładkie ciasto. Ciasto podzielić na 1/3 i 2/3. Większą część rozwałkować  i wyłożyć nią natłuszczoną blachę, wstawić do lodówki. Mniejszą część zawinąć w folię i włożyć do zamrażalnika.

Przygotować budyń:
mleko w proszku, cukier i ekstrakt waniliowy zalać szklanką mleka i dokładnie wymieszać przy pomocy rózgi. Zagotować mieszając. Do pozostałego mleka dodać mąkę ziemniaczaną, wymieszać i wlać do gotującego się mleka. Gotować na małym ogniu mieszając dokładnie aż budyń będzie gęsty.
Przestudzony budyń przełożyć na schłodzone ciasto, wyrównać wierzch. Na budyniu rozłożyć owoce, a na wierzch zetrzeć na dużych oczkach zamrożone ciasto. Wstawić do nagrzanego do 180 st.C piekarnika i piec przez około 45-50 min.
Przed podaniem można posypać cukrem pudrem.



1 komentarz:


  1. dorota20w
    2014/07/23 12:08:53
    apetyczne ciacho - poproszę kosteczkę
    redhead93
    2014/07/23 12:29:22
    Mleczny budyń mnie zachwycił! Ależ on musi być pyszny :)
    izaa_a
    2014/07/23 12:45:27
    tez je piekłam chyba nawet z tego samego przepisu przepyszne ciasto :)!!
    wiosenka27
    2014/07/23 14:49:11
    Cieszę się, że ciasto smakowało:)
    Gość: magma, *.80-202-102.nextgentel.com
    2014/07/23 15:16:52
    wygląda pysznie, poproszę kawałek do kawy:)
    gin86
    2014/07/25 18:55:06
    Mmm, wygląda wspaniale :)
    Gość: Jaga Mamadwojga, *.nat.rev.ndi.net.pl
    2014/07/26 08:36:41
    No i skusiłaś mnie! Upiekłam je wczoraj - trochę pobawiłam się proporcjami, bo piekłam w mniejszej formie, ale efekt bardzo smaczny :) dodatkowo zrobiłam bezę z białek, bo nie lubię marnować składników ;) przykryłam nią jagody a na górę starłam resztę ciasta :)
    edyta_rosner
    2014/07/26 14:48:21
    Jaga Mamadwojga to chyba Twój pierwszy komentarz tutaj, nareszcie ;)
    Cieszę się, że ciasto smakowało. Z tą pianą z białek dobry pomysł, chociaż ja je wykorzystałam do zrobienia bez - wciąż ćwiczę i czekam, aż wyjdą mi idealne... A jeśli nie mam czasu, to zamrażam je na później i piekę ciasta na białkach :)
    Gość: Jaga Mamadwojga, *.nat.rev.ndi.net.pl
    2014/07/26 18:46:12
    zgadza się - to był mój pierwszy komentarz :) przełamałam się wreszcie :) a co do zamrażania białek, to tej sztuczki nie znałam - następnym razem wypróbuję (a tak w ogóle, to jak długo można przechowywać zamrożone białka?)

    OdpowiedzUsuń