sobota, 24 stycznia 2009

Ciasto sezamowe

Ostatnio jakoś tak się układa, że przepisy w ramach akcji kulinarnych w których uczestniczę udaje mi się opublikować dopiero na koniec danej akcji. Dziś jest tak samo, bo właśnie kończy się Sezamowy tydzień. Przepis znalazłam na blogu Liski. Ciasto jest puszyste, bardzo ciekawe w smaku i na prawdę sezamowe. Ponieważ ciasto jest dość słodkie, najlepiej podać je  z jakimś kwaśnym dodatkiem, czyli dżemem lub śmietaną. My jedliśmy je z jogurtem naturalnym i bardzo nam smakowało.




Składniki:
- 1 i 1/3 szklanki mąki pszennej
- 1/2 łyżeczki sody
- 1/4 łyżeczki proszku do pieczenia
- 1/4 łyżeczki soli
- 2 duże jajka
- 2,5 łyżki oleju sezamowego (lub oliwy z oliwek)
- 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii lub cukier waniliowy
- 100 g miękkiego masła
- 3/4 szklanki cukru pudru
- 1/2 szklanki zsiadłego mleka, kefiru lub jogurtu
- 1/4 szklanki prażonych ziaren sezamu

Mąkę wymieszać z sodą, solą i proszkiem do pieczenia. W małej miseczce rozbełtać jajka z olejem i wanilią.

Masło utrzeć z cukrem, następnie dodawać na przemian mąkę, jajka, mąkę i jajka. Na końcu dodać zsiadłe mleko i sezam. Jeszcze raz krótko zmiksować i przelać do tortownicy wysmarowanej masłem (tortownica powinna mieć 20 cm średnicy, ja piekłam w takiej o śr. 24 cm).
Formę wstawić do piekarnika nagrzanego do 175C i piec 40 minut. Ostudzić w formie.

1 komentarz:


  1. majanaboxing
    2009/01/24 20:17:04
    A wiesz Edysiu, ze też miałam chęć je zrobić z okazji Sezamowego Tygodnia? Jednak zrezygnowałam, nie brałam udziału, jakoś mi się nie złożyło, by je piec ;)
    Twoje prezentuje się pyszniutko i ma śliczny kolor!:)
    abbra
    2009/01/24 20:24:24
    Bardzo apetycznie wygląda ! Jest takie żółciutkie - pewnie z prawdziwymi jajkami od prawdziwej kury ... ? ;)
    edysia79
    2009/01/24 20:30:15
    Majanko ja miałam je upiec już wcześniej, ale synek się rozchorował i nie miałam czasu na pieczenie.

    Abbro tak, ciasto jest z jajkami od prawdziwych wiejskich kur (od sąsiadki) :)
    kasiaaaa24
    2009/01/24 21:02:18
    Edysiu piękny kolor :) Wygląda bardzo smakowicie, chociaż preferuję ciasta z kremami. Pozdrawiam cieplutko :)
    atina_bc
    2009/01/24 22:06:19
    Edysiu wygląda bardzo smacznie:) Jest takie pysznie żółciutkie:)
    iis111
    2009/01/24 23:04:15
    Nigdy nie jadlam sezamowych slodyczy:) Jadlam tylko sezamki;)
    olalala77
    2009/01/25 09:25:33
    Edysiu, ja też miałam na oku to ciasto :)! Ale w końcu stwierdziłam, że jednak go nie zrobię. A Twoje jest takie piękne. Żółciutkie, takie słoneczne ;)...
    Pozdrówka :)
    edysia79
    2009/01/25 23:23:40
    Kasiuuuu czasem warto zrobić sobie przerwę w pieczeniu bardziej skomplikowanych ciast i upiec coś prostego ale równie smacznego ;)

    Anitko kolor ciasta to zasługa "wsiowych" jajek :)

    Iwonko ja też do tej pory tylko sezamki ze słodkości jadłam. To ciasto przyjemnie mnie zaskoczyło smakowo.

    Olu Ty nie zrobiłasś, a ja tak i może teraz się na niego skusisz? :)
    kachna.pl
    2009/01/26 08:48:49
    Edysia fajny przepis ale podobnie jak Abbre urzekł mnie kolor ciasta.... ja tez mam dostęp do swojskich jajek i efekt wypieków jest niesamowity :) teraz kury odpoczywają zimowo ale już idzie ku wiośnie więc pewnie zaczną znosić :)
    Pozdrawiam
    Kasia
    olciaky
    2009/01/27 12:42:22
    Fajne ciasto:)
    Podoba mi się..hmm jeśli z jogurtem to chyba w sam raz dla mnie(uwielbiam takie połączenia!)
    Pozdrówka ciepłe.
    edysia79
    2009/01/27 15:24:30
    Olciaky jogurt bardzo do tego ciasta pasuje :)
    Gość: anja25, *.wireless.dyn.drei.com
    2009/12/12 16:53:34
    dziś zrobiłam z 1,5 porcji na tortownice 26 cm, pięknie wyrosło a zamiast kefiru do ciasta dałam mleczko kokosowe...mmm... pachnie super egzotycznie

    OdpowiedzUsuń