sobota, 3 stycznia 2009

Piernik migdałowy

Taki piernik piekę na Boże Narodzenie już od 4 lat, bo jest bardzo smaczny, nie za suchy i trochę inny od tradycyjnego dzięki dodatkowi migdałów. Przepis zaczerpnęłam z gazety "Moje Gotowanie". Jest to moja przedostatnia propozycja do Kuchni Świątecznej i Noworocznej.




Składniki:
- 1 kostka masła
- niepełna szklanka cukru pudru
- 5 jajek
- 1 i 1/4 szklanki mąki pszennej
- 1/2 szklanki mąki ziemniaczanej
- 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
- 1 torebka przyprawy do piernika
- 3 łyżki kakao
- 10 dag kandyzowanej skórki pomarańczowej
- 10 dag mielonych migdałów bez skórki

- 10 dag całych, obranych migdałów
- 3-4 łyżki konfitury morelowej

Masło utrzeć z cukrem na puch. Cały czas ucierając, wbijać kolejno jajka, potem stopniowo wsypywać mąkę wymieszaną z mąką ziemniaczaną, proszkiem do pieczenia, kakao i przyprawą do piernika i dokładnie zmiksować. Wsypać mielone migdały i skórkę, wymieszać łyżką.

Ciasto wyłożyć do natłuszczonej prostokątnej formy. Wyrównać powierzchnię, ułożyć całe migdały lekko wciskając je w ciasto. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec 40 minut w 180C.

Ciepły piernik posmarować konfiturami wymieszanymi z łyżką gorącej wody.

1 komentarz:


  1. kachna.pl
    2009/01/03 15:25:49
    Edysia ta glazura to rozumiem ta konfitura z wodą ?? Super i to zastyga ?
    A jeszcze mam pytanie z migdałami... ja ostatnio robiłam trufle marcepanowe no i migdały sparzyłam potem suszyłam ale i tak nie są idealnie zmielone i ciężko to idzie :( a Ty jak sobie radzisz??
    Pozdrawiam
    Kasia
    edysia79
    2009/01/03 16:48:31
    Kachna konfitura z wodą powoduje że piernik się błyszczy i migdały nie są takie twarde. Zastyga, ale nie jest to gruba warstwa, trzeba ją dobrze rozsmarować po wierzchu ciasta.

    Ja nie mielę migdałów, bo tak jak piszesz ciężko to szło, zamiast proszku miałam grudkę. Teraz używam tarki do warzyw, o takiej:
    www.domowyskarbiec.pl/index.php?p46,domik-maszynka-do-warzyw
    migdały ścieram na drobnych oczkach i mam idealne, sypkie tarte migdały :)
    Tej maszynki używam też do "mielenia" orzechów i czekolady.
    Gość: Krokodyl, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2009/01/03 16:50:14
    :-))) Nie poznałam Twojego bloga. :-) Do dawnego prszyzwyczaiłam się, do tego jeszcze nie. :-)
    Calusy :-)))
    Jutro znów szykuję obiad i tym razem także deser z Twoich propozycji. odezwę się, jak mi poszło. :-)))
    edysia79
    2009/01/03 17:10:53
    Krokodylku w takim razie czekam na Twoją relację :) Oj bardzo jestem ciekawa jaki deser wybrałaś ;)
    kasiac01
    2009/01/03 17:58:50
    Edysiu, jak u Ciebie ładnie! A taki piernik to bym zjadła od razu:)
    majanaboxing
    2009/01/03 18:15:25
    Piękny piernik i w dodatku migdałowy! Mniam :))) Jestem zachwycona nową szatą !:)
    Gość: Krokodyl, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2009/01/03 19:00:39
    Zgadnij ;-)
    abbra
    2009/01/03 19:05:10
    Edysiu , widzę że z Nowym Rokiem pojawił się u Ciebie nowy wystrój ;) Bardzo tu ładnie - i do tego taki apetyczny piernik :)
    atina_bc
    2009/01/03 19:05:33
    Wyglada na bardzo smaczny piernik. tyle pyszności u Ciebie - jak zawsze :) Pozdrawiam serdecznie:)
    majanaboxing
    2009/01/03 19:15:45
    A ja sobie mysle,ze Krokodylek zrobiła banany z sosem malinowym :) Zgadłam ?
    casiapaw
    2009/01/03 19:46:37
    Wygląda i brzmi bardzo smakowicie. I oryginalnie do tego :)
    edysia79
    2009/01/03 20:10:13
    Kasiuc ładnie? to bardzo się cieszę :)))
    Ten piernik szybko znika ze stołu ;)

    Majanko właśnie dlatego go lubię, że jest taki inny niż tradycyjne pierniki :)

    Krokodylku nie mam pojęcia!

    Abbro Nowy Rok to świetny pretekst do zmian ;)

    Anitko jest taki na jaki wygląda ;)
    Również pozdrawiam!

    Casiu masz rację, bo migdały i piernik to oryginalne połączenie, ale jakie pyszne! :)
    usmiecham-sie
    2009/01/04 08:24:23
    Oooj, jaki piękny. I te rowne kwadraciki z czterema migdalami... Aż żal, że świeta nie trwaja dluzej :)
    bea.moja.kuchnia
    2009/01/04 10:03:45
    Bardzo piekny piernik! zapisuje do wyprobowania na przyszle Swieta :)
    olalala77
    2009/01/04 10:21:59
    Jak smakuje tak jak wygląda, to ja bym sobie ze 3 kawałki zjadła ;)... A poza tym uwielbiam migdały :).
    Pozdrówka serdeczne
    edysia79
    2009/01/04 19:52:46
    Usmiecham-sie dziękuję bardzo :) Migdały zawsze staram się układać na cieście równo, ale jakoś zawsze mi zostają i muszę dokładać resztę, więc za każdym razem wychodzi mi inny migdałowy wzorek ;)
    Taki piernik można przecież upiec nie tylko na święta ;)

    Beo dziękuję pięknie :) Jeśli go upieczesz, będę zaszczycona :)

    Olu akurat trzy kawałki miałam na talerzyku ;) Jeśli uwielbiasz migdały, to na pewno by Ci smakował :)
    Gość: maria, *.dsl.bell.ca
    2012/12/17 03:32:21
    Dla mnie piernik, zeby zaslugiwal na to miano musi byc na miodzie, czym go wiecej tym lepiej. Najlepiej, zeby miod byl 100% zrodlem slodyczy te go ciasta. Cukier jest dziewietnastowiecznym wynalazkiem I wczesniej wypieki slodzono tylko miodem. Czesto wlasnie pod tym katem modyfikuje receptury. Taki piernik jest nieporownywalny.
    Twoj piernik migdalowy wyprobuje jako ciasto kakaowo-migdalowe, ktore jak sie spodziewam bedzie pyszne.
    Milego pieczenia Edysiu. Pieczenie wciaga, choc nie poprawia sylwetki, ale Swieta maja swoje prawa :-)

    OdpowiedzUsuń