wtorek, 18 maja 2010

Bigos z mieszanej kapusty

Rozgrzewania przez żołądek ciąg dalszy.

Ugotowałam mój drugi w życiu bigos. Jak stwierdziła rodzina, jeszcze lepszy od poprzedniego, świątecznego. Pierwszy bigos ugotowałam z samej kiszonej kapusty, a teraz chciałam spróbować jak będzie smakowała wersja z dodatkiem kapusty świeżej. Dodałam też więcej rodzajów mięsa oraz czerwone wino. Udał się wspaniale, dla nas to po prostu bigos idealny. Ugotowałam większą ilość, żeby część zamrozić, ale tak nam ten bigos zasmakował, że zjedliśmy go zanim zdążyłam odłożyć część do zamrażalnika ;)

Szukałam przepisu, ale żaden nie odpowiadał mi w całości, więc wzorując się na kilku, stworzyłam swój własny.


Składniki:
- 2 kg kapusty kiszonej
- 1 mała główka świeżej kapusty białej (ok. 1,3 kg)
- 300 g wędzonego boczku
- 500 g mięsa wołowego gulaszowego
- 500 g karczku wieprzowego
- 300 g mięsa gulaszowego z indyka
- 1 szklanka czerwonego wytrawnego wina
- 500 g dobrze uwędzonej cienkiej kiełbasy
- 5-6 cebul
- 2 łyżki smalcu
- duża garść suszonych grzybów
- 10 suszonych śliwek bez pestek
- 3 liście laurowe
- 6 ziarenek ziela angielskiego
- kminek
- pół opakowania słodkiej papryki w proszku
- mały słoiczek koncentratu pomidorowego (200 g)


Kiszoną kapustę opłukać jeśli jest zbyt kwaśna, odcisnąć i pokroić. Wlać 5 szklanek zimnej wody, dodać ziele angielskie, liście laurowe i pokrojone śliwki. Przykryć, zagotować i gotować do miękkości od czasu do czasu mieszając i w razie potrzeby podlewając wodą.
Słodką kapustę poszatkować, wrzucić do osolonego wrzątku i gotować do miękkości. Odcedzić, przełożyć do ugotowanej kapusty kiszonej, wymieszać.

Wszystkie rodzaje mięsa razem z boczkiem pokroić w niedużą kostkę, włożyć na patelnię, dodać 1 łyżkę smalcu i podsmażyć na rumiano. Potem podlać połową wina, przykryć i dusić do miękkości w razie potrzeby podlewając wodą. Miękkie mięso przełożyć do kapusty.

Cebule pokroić w kostkę, kiełbasę w plasterki i usmażyć na łyżce smalcu. Dodać do kapusty z mięsem.

Wszystkie składniki wymieszać, wlać resztę wina, dodać koncentrat pomidorowy, paprykę i kminek, wymieszać. Gotować razem jeszcze przez 5-10 minut. W razie potrzeby doprawić jeszcze do smaku solą i pieprzem.

2 komentarze:


  1. jolantaszyndlarewicz
    2010/05/18 21:24:10
    Edysiu ładnie to tak robić nam smaka o tej porze:) Pięknie wygląda ten bigosik, zjadłabym troszeczkę ze świeżym chlebkiem:)
    gosiaa99
    2010/05/18 21:35:41
    A ja ci powiem że ostatnio myślałam o bigosie:) Nawet kupiłam kapuste.ale niestety zużyłam do obiadu:/ Ale teraz mi przypomniałaś, zrobię na weekend:)
    majanaboxing
    2010/05/18 21:47:59
    Jejku jak smacznie wygląda!
    Zjadłabym z wielka, wielką chęcią Edysiu:)
    Gość: mezczyzna-gotuje, *.8-1.cable.virginmedia.com
    2010/05/18 22:19:52
    Mi zawsze smakował bardziej taki mieszany bigos :)
    mydelicious
    2010/05/18 22:48:24
    z kromką chleba idealny :)
    Gość: Ewa Smaczniutkie.pl, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2010/05/19 08:50:32
    Robię bardzo podobny, ale bez wina. Pozdrawiam :)
    zawszepolka
    2010/05/19 08:53:07
    Piękne te dechy masz! A u nas bigos robi Dawid - dajemy trochę mniej mięsa bo drogie hehe, ale też z dwóch rodzajów kapusty :)
    Nic nie zostało? Ani odrobina?
    :*
    fantazjemagdyk
    2010/05/19 10:19:55
    robię podobny i jest smakowity, Twój wygląda obłędnie i kusząco :)
    milk_chocolate84
    2010/05/19 11:11:05
    Twoje zdjęcia mnie rozmwalają poprostu.. u Ciebie na blogu to nawet zgniłe jajo wyglądało by zachwycająco ;) Poezja :)
    Gość: Mirabelka, *.internetdsl.tpnet.pl
    2010/05/19 20:05:21
    Ja jeszcze nigdy nie robiłam bigosu :) choć nie przepadam za nim, jak zobaczyłam Twoje zdjęcia, nagle nabrałam na niego ochoty... :)
    edysia79
    2010/05/19 20:09:21
    Jolu ależ taka pora jest w sam raz, żeby Wam smaku narobić. Może tak Was zachęcę, że rano na zakupy po kapustę popędzicie? ;)))

    Gosiu no widzisz, ja moje myślenie zrealizowałam, a Ty teraz masz zaległości ;)

    Majanko dziękuję Ci ślicznie :)

    Mężczyzno gotujący ja się już chyba wyłącznie na taki przerzucę ;)

    Paula tak, z chlebkiem obowiązkowo, najlepiej takim z chrupiącą skórką :D

    Ewo a może spróbuj takiego bigosu na winie? ;)

    Poleczko ja się w tych dechach zakochałam, takie są piękne i stare :) Zresztą widać to ostatnio na moich zdjęciach, hihi
    Nic już niestety nie zostało, czego sama żałuję...

    Magda dziękuję :)

    Milk_chocolate z tym jajem to pojechałaś...
    :)))
    Dziękuję Ci bardzo :D
    edysia79
    2010/05/19 20:11:53
    Mirabelko jeszcze wszystko przed Tobą, ja dopiero dwa razy bigos gotowałam i okazało się, że wcale nie jest taki trudny do zrobienia jak myślałam :)
    Dziękuję i mam nadzieję, że ta ochota będzie tak wielka, że dojdzie do realizacji ;)
    Gość: noname, *.chello.pl
    2010/05/20 10:27:54
    Brakuje tylko jednego... trzy-pięciodniowego, a nawet tygodniowego duszenia.
    Stąd brak odpowiedniego koloru.
    edysia79
    2010/05/20 10:35:16
    Noname dla mnie kolor był odpowiedni, a duszenie kilkudniowe było, jak najbardziej, za każdym razem kiedy bigos zagrzewałam do jedzenia ;)
    malgorzata.dz
    2010/05/21 21:33:52
    Chciałabym powiedzieć jak bardzo mi ślinka leci... Tak sobie myślę, że gdybym dopadła do garnka z takim bigosem - to trudno byłoby mnie oderwać... :D
    Gość: kasia k., *.tktelekom.pl
    2011/10/21 21:18:48
    zrobiłam go dziś na próbę... :) na razie ja próbowałam - pyszny jest, ale wielkie smakowanie będzie na imprezie rodzinnej w niedzielę. :) posiedzi do niedzieli nabierze walorów!

    OdpowiedzUsuń
  2. Gość: dort21, *.multi-play.net.pl
    2012/11/18 02:15:39
    zrobiłam według Twojego przepisu już drugi raz, po prostu poezja. nie daję tylko śliwek suszonych, bo mąż nie lubi :((( pozdrawiam
    Gość: przyklejka1, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2012/12/19 14:44:09
    mój pierwszy bigos w życiu - robiony według tego przepisu...fakt bez wina i kminku ale najlepszy bigos jaki jadłam...idealnie trafia w moje gusta :) z podziękowaniem za przepis..napewno będę do niego wracać ;)
    Gość: azis252, *.free.aero2.net.pl
    2013/12/11 20:02:57
    rewelacja, smakował wszystkim :) od dziś bedzie u mnie na stole tylko ten bigos :)
    Gość: , 5.172.252.*
    2014/01/10 10:11:39
    zrobiłem ten bigos według tego przepisu i wyszedł super i wszystkim smakował ale ja uważam że 5 cebul to za dużo,zrobił się za słodki,2 cebulki powinno w kiełbasą wystarczyć.
    Gość: annita, *.dynamic.chello.pl
    2014/06/04 09:43:56
    a gdzie te grzyby?
    jolantaszyndlarewicz
    2015/03/24 12:11:39
    Edytko robię w czwartek, została mi się kapusta po gołąbkach trzeba ją zagospodarować:) ...
    jolantaszyndlarewicz
    2015/03/26 13:19:30
    Bigos jest bardzo, bardzo dobry ... troszkę przyszalałam z kapustą i okazało się, ze nie mam w domu odpowiednio dużego garnka:) .... ale sąsiad pomógł i bigos dał się w końcu wymieszać .... jeszcze jutro go przesmażę niech nabierze smaczku:)
    Gość: Rikardo, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2015/09/07 18:09:08
    Robię podobnie ale bardziej " na mokro " tz torche kapuśniakowato nie wodzianka bo to już nie bigos proponuje spróbować , trochę daje więcej wina można pojeśc i subka lekka - smacznego
    Gość: aphelium, *.16-3.cable.virginm.net
    2017/01/01 21:46:51
    czesc,

    pierwszy raz bede jutro bigos gotowac. mam pytanie odnoscnie wina, oprocz tego ze pewnie dodaje smaku :P ale konretnie jakiego albo co zmienia w bigosie ?
    pytam bo u mnie w rodzinie nigdy nie dodawalo sie wina

    pozdrawiam serdecznie
    Gość: Misiaczka, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2017/02/11 10:54:47
    Oj bigosik pyszna sprawa, ale bym zjadła!
    Gość: , *.threembb.co.uk
    2017/12/14 15:28:35
    A co z suszonymi grzybami ?
    Gość: renata, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2018/12/09 09:59:38
    Najlepszy bigos! Będę już robić 3 raz na Święta.

    OdpowiedzUsuń