poniedziałek, 3 grudnia 2012

Murzynek bezglutenowy nie tylko dla alergików

Murzynek to ulubione ciasto większości dzieci. Jest miękkie, puszyste i, co najważniejsze: czekoladowe :)

Na blogu znajdziecie już kilka wersji murzynka:

A teraz upiekłam wersję bezglutenową. Z mąką gryczaną, kukurydzianą i ziemniaczaną.
W smaku - rewelacja. Bardzo nam smakuje, najbardziej oczywiście starszakowi ;) I chociaż w naszym domu nie ma żadnych alergików, do przepisu na pewno będę wracać.

Może upieczecie tego murzynka na święta? Moim zdaniem na bożonarodzeniowym stole sprawdzi się doskonale.

Ponieważ polewa jest zrobiona z gorzkiej czekolady, a na jej opakowaniu znalazłam informację, że mogą się w niej znajdować śladowe ilości glutenu, możecie ją zastąpić polewą czekoladową wg mojego przepisu, którą znajdziecie tutaj.



Składniki:
  • 6 jajek
  • 0,5 szklanki mąki gryczanej
  • 0,5 szklanki mąki kukurydzianej
  • 1 szklanka mąki ziemniaczanej
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 2 łyżki kakao
  • 1,5 szklanki cukru pudru
  • kostka (200 g) masła (roztopionego i ostudzonego)
na polewę:
  • tabliczka (100 g) czekolady gorzkiej
  • 50 g masła
dodatkowo:
  • wiórki kokosowe do posypania

Oddzielić żółtka od białek.
Białka ze szczyptą soli ubić na sztywną pianę, dodając powoli cukier. Nie przerywając ubijania dodawać po jednym żółtku. Całość dokładnie wymieszać.

Wszystkie mąki przesiać przez sitko razem z kakao i sodą. Mieszankę mąki z kakao wsypywać po łyżce do masy jajecznej i mieszać drewnianą łyżką lub łopatką. Na koniec powoli wlać roztopiony i ostudzony tłuszcz. Dokładnie wymieszać.
Ciasto wlać do keksówki o wymiarach 35x12 cm wyłożonej papierem do pieczenia lub wysmarowanej masłem.

Formę wstawić do piekarnika nagrzanego do 190 st.C i piec ciasto przez około 50 - 60 minut.
Po upieczeniu przez 15 minut zostawić w formie, a potem wyjąć i ostudzić na kratce.
Zimne ciasto udekorować polewą przygotowaną z roztopionej z masłem czekolady (lub przygotowaną według mojego przepisu). Posypać wiórkami kokosowymi, zostawić do zastygnięcia.

 

1 komentarz:


  1. jolantaszyndlarewicz
    2012/12/03 15:44:30
    Kochana obawiam sie, ze to jedno z najbardziej lubianych ciat nie tylko przez dzieci ...ja też je uwielbiam:) ....ciekawa ta wersja bezglutenowa:) pozdrawiam
    Gość: Nina, *.dsl.bell.ca
    2012/12/03 20:42:48
    KOSTKA masla, to znaczy jaka jego waga?
    slodka.babeczka
    2012/12/03 22:00:42
    Wygląda wspaniale, uwielbiam murzynka. Moja przyjaciółka ostatnio dowiedziała się, że nie może jeść glutenu, zrobię jej niespodziankę:)
    Pozdrawiam!
    edysia79
    2012/12/03 22:34:00
    Nina byłam pewna, że napisałam ile gramów masła ma być ;)
    Już dopisałam.
    izaa_a
    2012/12/04 09:14:24
    cudnie wygląda
    vanilia81
    2012/12/04 11:25:48
    Znam tylko wersję klasyczną, dodaje do niego Malibu (zamiast wódki, który mam w przepisie-nie wiem dlaczego w sumie) i też polewę obsypuję wiórkami kokosowymi. Tak dawno nie piekłam, przypomniałaś mi o nim :)
    Gość: a2nulka, *.warszawa.vectranet.pl
    2013/10/25 08:34:17
    A czy zamiast mąki ziemniaczanej może być kukurydziana albo jaglana??
    moje dziecko uczulone na ziemniaki jest...
    pozdrawiam
    Gość: fikusowo, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2013/11/16 10:07:56
    Extra!! Zrobiłam, jest pyszne:) Masę rozlałam do 2 keksówek i jest super:) Dzięki za fajny i smaczny przepis:)
    Gość: Joanna123, *.dynamic.chello.pl
    2015/07/05 14:08:29
    Ciasto wyszło troche suche ale dałam do środka dżem bez cukru i wyszło na prawdę bardzo dobre.

    OdpowiedzUsuń