poniedziałek, 24 lutego 2014

Tort serowo-orzechowy

To drugi tort z dwóch, które upiekłam na podwójne urodziny moje i młodszego synka. W poprzednim wpisie zapowiadałam, że będzie to tort dla dorosłych, bo z alkoholem. I taki właśnie miałam w planie, ale ponieważ w lodówce miałam biały ser z którego miałam upiec sernik, to plan niemalże w ostatniej chwili zmieniłam. Właściwie można powiedzieć, że sernik i tak upiekłam, ale inny i włożyłam go między orzechowe biszkopty.
Tort robi wrażenie wyglądem - jest wysoki i ładnie wygląda po przekrojeniu. Wszyscy byli zaskoczeni tym, że jasny środek to właściwie sernik. Trochę obawiałam się maślanego kremu, bo nie przepadam za tortami z takim kremem. Okazało się, że do tego ciasta pasuje i całość nie wydaje się zbyt tłusta. Dlatego po zjedzeniu kawałka ma się ochotę na jeszcze jeden. Myślę, że to zasługa blatu serowego.

Smakuje też dobrze, nawet bardzo, także dzieciom, co dla mnie jest ważne. Podczas składania tortu myślałam o tym, by go nasączyć likierem orzechowym, ale stwierdziłam, że jednak tego nie zrobię, żeby dzieci mogły go też zjeść. Dobrze zrobiłam, bo tortowi niczego nie brakuje.

 tort serowo-orzechowy1

Przepis z blogu Kuchnia pełna magii.

Składniki (na tortownicę o średnicy 24 cm)
na blat serowy:
  • 600 g sera białego
  • 200 g cukru pudru
  • 6 jajek
  • 1/2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1/2 łyżki mąki pszennej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 125 g masła
na ciasto orzechowe:
  • 6 jajek
  • 3/4 szklanki cukru pudru
  • 100 g mielonych orzechów włoskich
  • 1/2 szklanki roztopionego masła
  • 1/2 szklanki mąki ziemniaczanej
  • 1/2 szklanki mąki pszennej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
na krem:
(wszystkie składniki powinny być w temp. pokojowej)
  • 250 g masła
  • 2 łyżki cukru pudru
  • 300 g kwaśnej śmietany 18%

Przygotowanie blatu serowego:
Ser przecisnąć przez praskę do ziemniaków lub zmielić.
Miękkie masło utrzeć z cukrem pudrem. Zmniejszyć obroty miksera i dodawać po jednym żółtku, a następnie ser  i obydwa rodzaje mąki przesiane z proszkiem do pieczenia.
Białka ubić na sztywną pianę ze szczyptą soli, wyłożyć na masę serową i delikatnie wymieszać drewnianą łyżką.
Gotową masę serową przełożyć do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia.
Formę wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 st.C i piec przez około 50-60 minut. Po upieczeniu zostawić na około 15 minut w uchylonym piekarniku, dopiero potem wyjąć i ostudzić. Zimny sernik wyjąć z formy.

Przygotowanie ciasta orzechowego:
białka ubić na sztywną pianę ze szczyptą soli, zmniejszyć obroty miksera, powoli wsypać cukier, a następnie dodawać po jednym żółtku, każde kolejne dodawać dopiero gdy poprzednie dobrze połączy się z masą. Wyłączyć mikser. Do masy dodawać po łyżce zmieszane i przesiane z proszkiem do pieczenia mąki. Mieszać drewnianą łyżką lub łopatką. Następnie mieszając, wlewać powoli topione masło. Na końcu wsypać mielone orzechy. Delikatnie, ale dokładnie wymieszać.
Ciasto przełożyć do natłuszczonej i obsypanej mąką tortownicy. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 st.C i piec przez około 30-40 minut. Po upieczeniu zostawić na około 15 minut w uchylonym piekarniku, dopiero potem wyjąć i odstawić do ostudzenia.

Przygotowanie kremu:
miękkie masło utrzeć z cukrem na puszystą masę. Następnie zmniejszyć obroty miksera i dodawać po łyżce śmietanę. Ucierać, aż składniki dobrze się połączą, a krem będzie lśniący i puszysty.

Przygotowanie tortu:
krem podzielić na trzy części.
Ciasto orzechowe rozkroić na dwa blaty. Na dolnym blacie rozsmarować jedną część kremu. Położyć blat serowy, posmarować go drugą częścią kremu. Ułożyć drugi blat orzechowy. Wierzch i boki tortu posmarować pozostałym kremem i udekorować według uznania.
Gotowy tort włożyć do lodówki i schłodzić, najlepiej przez całą noc.

1 komentarz:


  1. Gość: Jo-hanah z Wrzosowej Polany, *.adsl.inetia.pl
    2014/02/24 18:10:47
    Prezentuje się wspaniale! Ciekawe polączenie. Jestem wielką wielbicielka orzechowych ciast. Sernik też lubię więc wypróbuję z pewnością.
    Wszelkiej pomyślności
    milk_chocolate84
    2014/02/24 18:38:54
    super pomysł :) Wygląda oszałamiająco :)
    Gość: beolhar, *.mmj.pl
    2014/02/24 20:17:57
    Niesamowity!!!
    wedelka
    2014/02/24 23:08:10
    Wygląda naprawdę imponująco :) Fajny pomysł z tym sernikowym środkiem :) Najlepsze życzenia dla Waszej dwójki :)
    majanaboxing
    2014/02/25 20:19:33
    Bardzo pysznie wygląda ten torcik !:)
    jolantaszyndlarewicz
    2014/03/04 18:56:23
    Przepięknie wygląda ten tort ... cudne ma te warstwy:). Pierwszy raz spotykam się z takim kremem maslano - śmietanowym:) buziaki

    OdpowiedzUsuń