środa, 19 stycznia 2011

Czebureki ( Чебуреки )

Czebureki to tradycyjne danie regionalne Tatarów krymskich. Są to pierogi z ciasta na bazie wody, mąki i soli smażone na głębokim tłuszczu. Farszem może być zarówno mięso z ostrymi przyprawami, jak i ser z przyprawami. U mnie jest to mielone mięso z pieczarkami.

Przyznaję, że przygotowanie takich pierogów sporo czasu zajmuje. Ale jaki efekt można otrzymać! Synek, kiedy jeszcze jadł już mówił, że mam "codziennie takie pierogi robić", a do tego  w końcu, przy tej okazji udało mi się przekonać go do spróbowania i zjedzenia sosu jogurtowo-majonezowego właśnie przy tym daniu. Bo ten sos jest doskonałym uzupełnieniem dla tych pierogów.

Czas przygotowania czebureków zaraz przed jedzeniem można zmniejszyć przygotowując ciasto i farsz dzień wcześniej. Potem pozostaje już tylko rozwałkowanie ciasta, napełnienie farszem i usmażenie.




Składniki (na 8 pierogów)
ciasto:
- 320 ml wody
- 1 łyżka masła
- 1/3 łyżki soli
- 3 szklanki mąki pszennej
- 1 łyżka wódki (by ograniczyć wchłanianie tłuszczu przec ciasto w czasie smażenia)

farsz:
- 300 g mielonego mięsa
- 1 cebula
- 250 g pieczarek
- 2 kromki chleba (czerstwego) bez skórki
- 1/2 szklanki mleka
- przyprawy (sól, pieprz, majeranek, natka pietruszki)

sos:
- mały jogurt naturalny
- 3-4 łyżki majonezu
- sól i biały pieprz



Przygotowanie ciasta:
w garnku zagotować wodę z masłem i solą. Gdy zacznie wrzeć, wsypać 2/3 szklanki mąki i energicznie wymieszać rózgą (lub mikserem). Kiedy masa będzie dokładnie wymieszana i zacznie odstawać od ścianek garnka odstawić do ostudzenia.

Stolnicę obficie posypać mąką, wyjąc ciasto z garnka, na środku zrobić wgłębienie, wlać do niego wódkę. Zagniatać stopniowo dosypując resztę mąki. Wyrabiać aż ciasto stanie się miękkie i nie będzie się lepiło do rąk.

Wyrobione ciasto odstawić na 20 minut, a następnie owinąć folią spożywczą i wstawić do lodówki na co najmniej 3 godziny (może być też cała noc).


Przygotowanie farszu:
oddzielnie usmażyć mięso i starte na tarce pieczarki z posiekaną cebulą. Doprawić do smaku i połączyć ze sobą. Dodać namoczony w mleku i rozgnieciony widelcem chleb. Wymieszać i ostudzić.



Przygotowanie pierogów:
schłodzone ciasto podzielić na 8 równych części, każdą rozwałkować na cienkie koło o średnicy ok. 14 cm.
Nałożyć farsz, zlepić delikatnie odpowietrzając środek. Brzegi docisnąć widelcem.


Na patelni rozgrzać olej (ok. 3 cm. warstwę) i wkładać po dwa pierogi. Smażyć na złoty kolor z obu stron. Odsączyć z nadmiaru tłuszczu na papierowym ręczniku.

Jeść ciepłe, maczając w przygotowanym z podanych składników sosem.


Przepis z blogu Dziś mam ochotę na...


2 komentarze:


  1. maamusi
    2011/01/19 21:58:03
    smakowicie wygląda, a ja uwielbiam wszystko, co pierogowe :)
    majanaboxing
    2011/01/19 21:58:33
    Jakie świetne! Ja bym zjadła z wielka checią!:)
    cucinadellafelicita
    2011/01/19 22:15:19
    Chętnie bym takie zjadła, bo wyglądają niesamowicie pysznie!
    elau66wr
    2011/01/19 22:29:04
    Już bym się Edytko wprosiła, ale czy jeszcze coś zostało?
    zauberi
    2011/01/19 23:01:08
    mniam!!
    Gość: Atria, *.dynamic.chello.pl
    2011/01/19 23:54:46
    Fantastyczne, jak dla mnie w sam raz przekąska na wynos!:) I duży plus za to, że przybliżyłaś kuchnię tatarską, chociaż troszeczkę, o której nie miałam pojęcia.. pozdrawiam!
    Gość: Isa, 87.204.46.*
    2011/01/20 00:06:13
    wygląda imponująco !!
    russkaya
    2011/01/20 05:53:27
    Edytko, cieszę się że smakowało! Wyglądają tak, że aż ślinka cieknie ;) Zresztą, mi zawsze ślinka cieknie na czebureki!
    Mam w planach w ten weekend zapoznać Was z nowym daniem, nieco szybszym ale równie ciekawym ;)
    Pozdrawiam!
    Gość: vestigia, *.ip.netia.com.pl
    2011/01/20 08:43:26
    Wygląda ciekawie
    Gość: Maggie, *.zen.co.uk
    2011/01/20 09:09:22
    Wspaniale wygladaja - dodaje do dluuugiej listy przepisow do wyprobowania. Jestem pewna, ze moj Mezczyzna i jego kozacka dusza bylyby mi wdzieczne za takie pierozki :)
    froginthefogg
    2011/01/20 10:21:53
    Jadłam czebureki w Tatarskiej Jurcie.
    Uwielbiam ich smak.

    Chętnie sama spróbuję zrobić wg. twego przepisu.
    rafasia
    2011/01/20 10:37:57
    Będąc na Krymie niemal codziennie zajadałam się czeburiekami. Po jakimś czasie od powrotu do domu znów przyszła mi na nie ochota - i na szczęście łatwo je przygotować! Radzę spróbować, bo to naprawdę smaczna przekąska. Ja osobiście najbardziej lubię farsz składający się ze startych i podsmażonych z cebulą pieczarek posypanych serem. A Twoje czeburieki wyglądają świetnie :) Dodam jeszcze tylko, że panie z "czeburiekowych budek" na Krymie wałkują ciasto przy pomocy niewielkiego magla jak od naszej Frani - robią, to szybko i sprawnie. W ogóle, to polecam odwiedzić Krym :)
    Gość: , *.xdsl.centertel.pl
    2011/01/20 11:29:06
    uwielbiam! nigdy nie wiedziałam jak zrobic...zajadałam się na wakacjach w Łebie;))
    Gość: Kuchenne Figle, 193.24.14.*
    2011/01/20 15:01:08
    Pierogi moge jesc na okrągło, a te wyglądaja wyjatkowo smakowicie :)
    justmydelicious
    2011/01/20 15:33:47
    zapowiadają się na prawdę dobrze! mniam

    OdpowiedzUsuń
  2. kulinarnespotkania
    2011/01/20 15:39:36
    wygladaja przepysznie:)
    edysia79
    2011/01/20 18:08:31
    Dzięki, bardzo wam te pierogi polecam. Na prawdę warto je zrobić :)
    Gość: maha, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2011/01/20 20:21:48
    Jestem pewna że ten przepis jest bardzo smaczny. W przepisach które przywiozlam z krymu nie dodaje sie chleba - wrecz przeciwnie- rozwadnia się troche mieso i nie wkłada się go za dużo tak aby po usmażeniu w pierożkach powstawał wspaniały rosół.. podejrzewam jednak że co region to inny sposób robienia. Pozdrawiam!
    chochlikikuchenne
    2011/01/20 21:15:47
    Smacznie sie prezetuja:)
    aeliza.kr
    2011/01/25 23:27:01
    Wow jestem pod wrazeniem ;) co za dobry pomysl! A ja kocham pierogi i ten przepis sobie wlasnie zapisuje jutro jade na zakupy do znajomego rzeznika i kupuje miesko ;)) wow ale one wygladaja smakowicie !
    Gość: Biedr_ona, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2011/02/06 22:20:53
    Mhmh,, bardzo pysznie wyglądające zdjęcie ;-) Wszystko co ma wspólnego z pierogami i tego typem dań - uwielbiam i na pewno wykorzystam Twój przepis ;-))
    Gość: ArekS, *.adsl.inetia.pl
    2011/04/25 21:02:09
    Jadłem czeburieki oryginalne we Lwowie... Niebo w gębie! Pychota!
    Gość: , *.play-internet.pl
    2011/08/09 13:26:57
    Jadlem czebureki we wladyslawowie cos pysznego !!!!
    Gość: , *.adsl.inetia.pl
    2011/11/29 21:22:50
    Właśnie przed chwilą je zrobiłam z Twojego przepisu. PYSZNE! Boję się tylko o ich kaloryczność, ale raz na jakiś czas można sobie pozwolić ;)
    Gość: Gosia, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2012/03/10 18:42:38
    Czebureki jedliśmy z całą rodzinką (syn serożerca jadł z serem zółtym , córka i my z mięsem) nad morzem były bardzo smaczne. Szukając przepisu otworzyłam tą właśnie stronkę (od razu została zapisana do ulubionych:) ). Dzisiaj na obiadek zrobiłam wg tego przepisu wszystkim smakowało i na pewno nie raz je zaserwuję mojej rodzince.
    dziękuję.

    OdpowiedzUsuń