piątek, 30 listopada 2012

Łatwy piernik żydowski (dojrzewający)

Piekłam już staropolski piernik i pierniczki z ciasta dojrzewającego na surowo. W tym roku postanowiłam spróbować piernika który leżakuje już upieczony.

Na razie nie mogę napisać jak ten piernik smakuje, ale pachnie pięknie. Jest miękki, a spodziewałam się, że skoro musi leżakować, to będzie dość twardy z wierzchu. Jestem bardzo ciekawa jego smaku i tego, jak wygląda w przekroju, ale na razie leży sobie zawinięty w lnianą ściereczkę i woreczek w spiżarce i czeka na swój wielki dzień, czyli Wigilię ;)
Jeśli macie ochotę spróbować czegoś nowego w tegoroczne święta i chcecie mieć choćby ten jeden wypiek z głowy, zapraszam do pieczenia :)



Przepis z książeczki z serii Biblioteczka Poradnika Domowego: "Ciasta na święta i inne okazje".

Składniki (na dwie keksówki o wymiarach 30x12 cm):
  • 3,5 szklanki mąki pszennej (600 g)
  • 1 łyżka proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka sody
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 4 łyżeczki cynamonu
  • 1/2 łyżeczki ziela angielskiego
  • 1/2 łyżeczki goździków
  • 1 szklanka oleju roślinnego
  • 1 szklanka miodu
  • 1 szklanka cukru brązowego
  • 3 jajka
  • 1 szklanka mocnej kawy lub herbaty (ostudzonej)
  • 1/2 szklanki soku świeżo wyciśniętego z pomarańczy
  • 1/4 szklanki rumu lub wódki
  • 100 g kandyzowanej lub smażonej skórki pomarańczowej
  • 200 g grubo posiekanych orzechów włoskich
  • tłuszcz i mąka do foremek

Piernik wykonać na 1-4 tygodni przed świętami.
W dużej misce połączyć mąkę z proszkiem do pieczenia, sodą, solą i przyprawami (ziele angielskie i goździki utłuc w moździerzu, lub użyć mielonych), olejem, miodem, cukrem, roztrzepanymi jajkami, kawą lub herbatą, sokiem z pomarańczy i alkoholem. Wymieszać wszystko łyżką, a potem mikserem z hakami na gęstą masę (nie używałam miksera, wszystko wymieszałam łyżką).
Dodać bakalie, wymieszać łyżką.

Wysmarowane tłuszczem i obsypane mąką dwie długie wąskie formy (keksówki) wypełnić do połowy ciastem.

Piec 60-90 minut (przez pierwsze 40 minut nie otwierać piekarnika) w piekarniku nagrzanym do 160 st.C. Gdyby wierzch za szybko się rumienił, należy przykryć ciasto folią aluminiową. Piec do suchego patyczka.
Wstępnie przestudzić, po czym wyjąć ciasto z formy i wystudzić całkiem. Zimne ciasto zawinąć w czyste ściereczki i torebki foliowe, przechowywać w chłodnym miejscu do świąt, żeby dojrzały.


1 komentarz:


  1. szana-banana
    2012/11/30 13:22:53
    nie mogę się doczekać kiedy swój domowy upiekę, ahhh:)
    pozdrawiam!
    szana :)
    izaa_a
    2012/11/30 16:36:12
    ja jakoś nie pieke nigdy piernika, ale kto wiem może w tym roku sie skuszę ;))
    chochlikikuchenne
    2012/11/30 18:08:09
    Ciekawa jestem jak bedzie smakowal!:)
    Pierwsze swiateczne ciacho masz juz z glowy, czekamy na wiecej takich pysznych przepisow! :D
    Gość: mariola1903, 89.204.179.*
    2012/11/30 19:06:19
    Muszę koniecznie skorzystać z tego przepisu. pozdrawiam
    piegusek1976
    2012/11/30 21:14:26
    ja jakoś nie piekę nigdy takiego piernika-nie przepadam ale Twój wygląda zachęcająco:)
    jolantaszyndlarewicz
    2012/12/01 10:20:49
    Edytko ja też już upiekłam 2 pierniki, takie które leżakują po, a nie przed:) ..... takiego żydowskiego nie znam, ale chętnie wypróbuję .... raczej nie na Świeta, bo tylu piernikó nie przejemy, ale przepis nie zginie:)
    smacznapyza
    2012/12/09 20:15:38
    przyznam, że przepis zapisałam jak mi go przysłałaś i .... zagapiłam się :) ale już siedzi w piekarniku i jeśli nie zdąży dojrzeć do Świąt to będzie na poświąteczny czas - na pewno się nie zmarnuje :) dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń