wtorek, 20 sierpnia 2013

Łabędzi puch

Staram się gotować sezonowo. Jednak czasem nachodzi mnie ochota na coś, co z obecną porą roku nic wspólnego nie ma. Na przykład na ciasto z kremem w środku lata, kiedy powinno się wykorzystywać jak najwięcej świeżych owoców i warzyw. Tak też było i z tym ciastem. Po raz pierwszy zjadłam je niedawno u kuzynki Agnieszki. Zaskoczył mnie smak masy, który coś mi przypominał, ale nie wiedziałam co. Okazało się, że to kajzerki! Masa, którą przełożone zostało ciasto jest zrobiona z bułek, mleka i kokosu. I chociaż wszyscy (albo prawie wszyscy) smak kajzerek znają, bez podpowiedzi z tym ciastem go nie skojarzą. Przynajmniej moim gościom się nie udało.
Ciasto jest wspaniałe. Puszyste, delikatne, ale też bardzo słodkie, chociaż słodycz jest przełamana kwaskowym dżemem z czarnej porzeczki. Gdyby tak upiec je w tortownicy, z powodzeniem mogłoby pełnić rolę tortu urodzinowego, bo poza dobrym smakiem jest też bardzo efektowne.


Kiedy poprosiłam Agnieszkę o przepis (jak mogłoby by być inaczej), dowiedziałam się, że to ciasto jest bardzo znane i w internecie na pewno dużo jego wersji znajdę. Zdecydowałam się ta ten, od Evenki.

Składniki (na formę o wymiarach 24x28 cm)
na biszkopt:
  • 5 jajek
  • 1 szklanka cukru pudru
  • 1 łyżka cukru z wanilią
  • 1 szklanka mąki tortowej
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżka gorącej wody
  • 1 łyżka oleju
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
na masę:
  • 2 nieduże czerstwe kajzerki (niezbyt mocno przypieczone)
  • 3 szklanki mleka
  • 1/2 szklanki cukru zwykłego
  • 1 łyżka cukru z wanilią
  • 100 g wiórków kokosowych
  • 1,5 kostki masła (300 g) w temperaturze pokojowej
  • słoiczek dżemu z czarnej porzeczki
na kruszonkę:
  • 1 łyżka masła
  • 1/2 szklanki cukru zwykłego
  • 100 g wiórków kokosowych

Przygotować biszkopt:
białka ubić na sztywną pianę z dodatkiem szczypty soli. Zmniejszyć obroty miksera i po łyżce wsypywać cukier wymieszany z cukrem waniliowym.  Kiedy będzie dobrze wymieszany, dodawać po jednym żółtku (każde kolejne dodać dopiero wtedy, gdy poprzednie dobrze się z masą połączy). Wyłączyć mikser, do masy wlać wodę oraz olej i od razu wymieszać łopatką.
Mąkę pszenną i ziemniaczaną przesiać z proszkiem do pieczenia i dodawać po łyżce do masy, mieszając delikatnie przy pomocy łopatki.
Gotowe ciasto przełożyć do formy wysmarowanej tłuszczem i obsypanej mąką. Wyrównać wierzch i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 st.C na 30-40 minut. Upieczone ciasto pozostawić w piekarniku z uchylonymi drzwiczkami na około 15 minut, dopiero potem je wyjąć i ostudzić na kratce. Zimne wyjąć z formy.

Przygotować masę:
bułki zalać dwiema szklankami zimnego mleka i odstawić, żeby zmiękły, następnie rozgnieść je dokładnie widelcem (ja zmieliłam je razem z mlekiem w blenderze). Pozostałą szklankę mleka zagotować z cukrem. Dodać rozdrobnione bułki, kokos i cukier waniliowy. Gotować, mieszając, przez 5 minut.
Masę odstawić do ostygnięcia - mieszać od czasu do czasu.
Masło utrzeć mikserem na puch, następnie dodawać po łyżce masę bułkową. Ucierać aż składniki dobrze się połączą.

Ostudzony biszkopt przekroić na dwa placki. Pierwszy posmarować lekko podgrzanym dżemem porzeczkowym i połową masy bułkowej. Przykryć drugim blatem ciasta i posmarować resztą kremu (jeśli chcecie zrobić tort, częścią kremu posmarujcie też boki).

Przygotować posypkę:
na głębokiej patelni rozgrzać masło, wsypać cukier i podgrzewać na małym ogniu mieszając, aż cukier się rozpuści. Wtedy wsypać wiórki kokosowe i nadal smażyć mieszając, aż staną się złote. Odstawić do lekkiego przestygnięcia i jeszcze ciepłą posypać ciasto, a potem ręką wklepać ją w masę, żeby dobrze się trzymała.
Ciasto schłodzić w lodówce (najlepiej przez całą noc).

 łabędzi puch2

1 komentarz:


  1. Gość: agap2409, *.dynamic.gprs.plus.pl
    2013/08/20 15:23:50
    robiłam ostatnio ale nie za bardzo mi smakowało, jak dla mnie za bardzo mdłe i słodkie
    izaa_a
    2013/08/20 15:24:48
    ja mam zapisane od jakiegoś czasu i w koncu bede musiała je zrobić
    judik1119
    2013/08/20 15:28:39
    Zapisałam i wiem, że niebawem wypróbuję bo wygląda pysznie! :-)
    zauberi
    2013/08/20 15:53:09
    też mam chrapkę na to ciasto :) przekonałaś mnie!
    tojatenia
    2013/08/20 16:26:19
    Już mam na taki placek ochotę. Wypróbuję w najbliższym czasie.
    Gość: ciasteczko, *.gorzow.insant.pl
    2013/08/20 16:34:58
    wygląda wyśmienicie :)
    kabamaiga
    2013/08/20 17:06:15
    Znam :) Tylko u teściowej robi się go w wersji z ananasem.
    Gość: Ania, *.play-internet.pl
    2013/08/20 17:33:29
    Przyznam, że nie znałam tego ciasta :) a na talerzu prezentuje się wytwornie :)
    Gość: pollyzeczki, *.dynamic.chello.pl
    2013/08/20 19:03:04
    slyszalam i mam gdzies przepis-chyba jednak zrobie :)
    Gość: maria4018, *.inetia.pl
    2013/08/20 19:53:17
    Witam. Mam pytanie. Czym można zastąpić wiórki kokosowe?
    precelia
    2013/08/20 21:26:48
    Jutro robię:) Muszę jakoś wykorzystać nadmiar kokosu.
    mismakuje
    2013/08/20 22:00:59
    Bardzo ciekawe połączenie smaków.
    evenka-arabeska
    2013/08/20 22:09:46
    Bardzo ładnie Ci wyszło :-)
    Tak się składa, że będę je znowu robiła w najbliższym czasie, bo jak ciacho dobre, to nie ma znaczenia, czy to zima, czy lato - dla łasuchów każda pora jest odpowiednia ;-))
    Pozdrawiam !
    Gość: o.zak, *.static.sitel.net.pl
    2013/08/20 22:21:16
    ciasto jest rewelacyjne :) w mojej wersji smaruję dwa razy dżemem porzeczkowym tzn. jeden i drugi blat biszkoptu :))))
    pastelle
    2013/08/21 10:03:47
    O, właśnie takie na takie ciasto miałabym teraz ochotę. Może w końcu się za nie zabiorę, Twoje wygląda wspaniale. Pozdrawiam :)
    Gość: Wika, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2013/08/21 22:53:31
    Też nie przepadam za kokosem ,co w zamian?
    edyta_rosner
    2013/08/22 14:35:38
    maria4018 i Wika może orzechy laskowe? Zmielone albo starte na tarce o dużych oczkach, jeśli miały by być bardziej chrupiące. Najlepiej byłoby je wcześniej opiec w gorącym piekarniku przez kilka minut, a potem jeszcze ciepłe zawinąć w ściereczkę i pocierając pozbyć się skórki. Wtedy kolor masy nie byłby ciemny, a jasny jak w oryginale.
    Gość: Agata, *.syrion.pl
    2013/08/23 19:46:32
    Właśnie robię. Wszystko cudownie, oprócz tego że stoję już chyba pół godziny and patelnią w celu zrobienia kruszonki, ale cukier się nie chce rozpuścić:P
    edyta_rosner
    2013/08/23 21:35:34
    Agata bo cukier nie musi się całkowicie rozpuścić, malutkie kryształki mogą zostać :) Ale o tej porze to ciasto już pewnie w lodówce?
    jolantaszyndlarewicz
    2013/09/01 20:50:11
    No toś mnie zadziwiła tą masą z kajzerkami:) .... samo ciasto rzeczywiscie wyglada pieknie:)
    Gość: , *.wyszkow.fuz.pl
    2014/09/25 09:57:42
    Zrobiłam,ale moim zdaniem do masy jest za dużo masła,bo masa jest za masłowa.

    OdpowiedzUsuń