środa, 26 sierpnia 2009

Dżem cukiniowo-pomarańczowy

Do tej pory cukinię zawsze jadaliśmy na słono i tak się składało, że zazwyczaj mieliśmy problem ze zjadaniem jej na bieżąco. W tym roku dzięki Asi znalazłam sposób na zagospodarowanie naszych działkowych cukiniowych nadwyżek. Smak dżemu rzeczywiście jest pomarańczowy, a cukinia w nim jest zupełnie nie wyczuwalna.
Podobnie jak Asia, swój dżem zmiksowałam ponieważ ja i synek wolimy dżemy bez kawałków owoców, ale jak dla mnie jest on trochę za słodki. Myślę jednak że będzie on idealnym dodatkiem do ciast i ciasteczek do których można użyć mniejszej ilości cukru, a i do posmarowania chleba się nada, tylko trzeba nałożyć cienką warstwę.

Ponieważ nasze cukinie mają kolor zielony, kiedy kawałki w garnku zaczęły się rozgotowywać poczułam się jak Fiona gotująca zupę dla Shreka, bo mieszałam gęstą, zieloną i bulgoczącą masę ;) Po dodaniu galaretek jednak jej kolor się zmienił na lekko pomarańczowy, a ja mogłam wrócić do rzeczywistości. Po całkowitym ostygnięciu kolor zrobił się taki ładny jak na zdjęciu.




 
Składniki:
- 5 kg cukinii
- 1 kg cukru (może być mniej)
- 4 galaretki pomarańczowe
- 5 łyżeczek kwasku cytrynowego
- 1 olejek pomarańczowy

Cukinie obrać i wydrążyć nasiona, miąższ pokroić w niedużą kostkę. Przełożyć do dużego garnka i  smażyć aż cukiniowa kostka zacznie się rozpadać i masa zgęstnieje. Pod koniec smażenia zmiksować i dodać cukier, galaretki, kwasek oraz olejek. Całość dobrze wymieszać i smażyć jeszcze 30 minut. Nakładać do słoików i szybko zakręcać (ja odwracałam je do góry nogami na około 10 minut, żeby słoiki się dobrze zakleiły).
Po otwarciu dżem przechowywać w lodówce.

1 komentarz:


  1. majanaboxing
    2009/08/26 08:59:44
    Wspaniale zdjęcie! :))
    Smaku dżemiku jestem bardzo ciekawa, bo nie jadłam jeszcze takiego, a dżemy uwielbiam czy to z kawałkami owoców czy bez, po prostu je lubię , chyba wszystkie :))

    Pozdrawiam serdecznie!
    viridianka
    2009/08/26 09:03:59
    ja hcyba taki dzem tez zrobie skoro wszyscy zachwalaja...hm...
    ugotujmy
    2009/08/26 09:27:37
    cieszę się bardzo, że i Tobie przypadł do gustu
    mimo tej jego słodyczy
    :-)
    edysia79
    2009/08/26 10:46:36
    Majanko skoro jesteś dżemolubna, to może zrobisz sobie taki? ;)
    Dziękuję pięknie i życzę miłego dnia!

    Viridianko skoro wszyscy zachwalają, to coś musi w tym być ;)

    Asiejko a przypadł, przypadł, dziękuję za wyszperanie tego przepisu :)

    mietowka22
    2009/08/26 12:19:27
    czemu ja nigdy nie jadłam dżemu cukiniowego??? u mnie zawsze cukinia była w zalewie octowej
    gosiab_3
    2009/08/26 12:34:27
    oj,kusicie tymi cukiniowymi dzemami :)) musze ze 2-3 sloiczki na sprobowanie zrobic z ciekawosci,jak cukinia smakuje jako dzemik :))

    Pozdrawiam :)
    penthea
    2009/08/26 14:27:19
    Witam, właśnie wczoraj natknęłam się na przepis na cukiniowe ciasto i zastanawiałam się nad wypróbowaniem... dżemów nie jadam, ale inni domownicy przepadają za nimi, szczególnie w naleśnikach, więc kto wie, całkiem prawdopodobne, że się skuszę w wolnym czasie. :)
    Chciałam przy okazji zostawić link do pierwszego posta w nowootwartym przeze mnie blogu... a dlaczego? Sama zobaczysz. improwizacje.blox.pl/2009/08/Powitanie-i-podziekowanie.html
    alicja-30
    2009/08/26 16:36:06
    I popatrz co można wszystko wyczarować z cukinii. Wspaniały dżem!!!
    kasiaaaa24
    2009/08/26 16:45:55
    Jak cudownie ubrane słoiczki :) Wygląda wspaniale. Chciałabym przemycić taki jeden słoiczek do siebie :)
    cuda.wianki
    2009/08/26 18:56:01
    widzialam juz ten przepis i odtad lazi za mna... a u Ciebie sloiczki sa tak boskie, ze wymieklam! :-)
    majazteca
    2009/08/26 21:10:08
    Sliczne zdjecie :)

    Przepis brzmi ciekawie wiec pozwolisz, ze zapisze do wyprobowania :)
    szarlotek
    2009/08/26 21:13:11
    Przepiękne zdjęcie ! O dżemiku słyszałam same pozytywy, więc w ciemno też go sobie zrobię :)
    abbra
    2009/08/26 23:27:42
    Mniamuśny dżemik ! Ja swojego nie miksowałam , zapakowałam do słoików taki z kawałeczkami cukinii - jest pyszny ! :)
    edysia79
    2009/08/27 09:18:39
    Miętówko może dlatego że o takim nie wiedziałaś tak jak ja? ;)

    Gosiu widzę że ten dżem stał się bardzo popularny na blogach :) Wszystko przez Asię :p

    Pentheo witam i przepis na cukiniowe ciasto polecam :) Dziękuję za tak miłe słowa, już przeczytałam :)

    Alicjo nigdy bym nie pomyślała że z cukinii można coś słodkiego zrobić, a tu proszę: dżem ;)

    Kasiu kupiłam sobie maszynę do szycia to i ładnie słoiczki sobie ubrałam :) Zawsze mi się marzyły takie czapeczki dla słoiczków no i wreszcie je mam ;)

    Cudawianko może daj mu się dogonić, co? Za komplement dla słoiczków dziękuję pięknie, mnie też bardzo się podobają ;)

    Maju oczywiście że pozwalam :)

    Szarlotku dziękuję ślicznie, a dżemik zrób :)

    Abbro widziałam Twój, taki nie zmiksowany też ładnie się prezentuje.

    OdpowiedzUsuń