sobota, 20 października 2012

Tort kokosowy z kremem czekoladowym i Białymi Michałkami

Oto drugi tort urodzinowy mojego męża. Bo torty były dwa: jeden domowy, upieczony specjalnie na dzień urodzin, a drugi dla gości którzy przyjechali w niedzielę.

Niestety tort nie zachwycił mnie tak bardzo jak spodziewałam się że zachwyci. Na zdjęciu przy oryginalnym przepisie wyglądał pięknie, u mnie po przekrojeniu bezy prawie nie było widać. Poza tym musiałam piec bezę dwa razy, bo pierwsza się przypaliła, chociaż i tak piekłam krócej niż było to podane w przepisie. Kolejną piekłam znacznie krócej i wyszła taka jak trzeba: z zewnątrz chrupiąca i lekko ciągnąca w środku.

Chociaż nie byłam do końca zadowolona z efektu, to przepis zamieszczam. Ogólnie tort był smaczny, pięknie pachniał kokosem i tak sobie myślę, że może to ja oczekiwałam od niego zbyt wiele?



Przepis z blogu Domowe Wypieki.

Składniki:
na blaty:
  • 5 jajek
  • 1/2 szklanki cukru pudru
  • 30 g cukru waniliowego
  • 1/4 szklanki mąki pszennej
  • 1/3 szklanki mąki ziemniaczanej
do nasączenia blatów:
  • 100 ml likieru kokosowego (Malibu)
  • 25 ml wody
na bezę kokosową:
  • 3 białka
  • szczypta soli
  • 150 g drobnego cukru
  • 1/2 łyżeczki białego octu winnego (zastąpiłam zwykłym octem)
  • 100 g wiórków kokosowych
 na krem czekoladowy:
  • 500 g serka mascarpone
  • 250 ml śmietany kremówki
  • 2 tabliczki czekolady gorzkiej rozpuszczonej w kąpieli wodnej
  • 10 Białych Michałków pokrojonych w niedużą kostkę
 do posypania:
  • wiórki kokosowe

Przygotowanie blatów tortu:
białka oddzielić od żółtek i ze szczyptą soli ubić na sztywną pianę. Pod koniec ubijania dodawać po łyżce cukier. Następnie dodawać po jednym żółtku (każde kolejne dodawać dopiero wtedy, gdy poprzednie połączy się z ubijaną masą).
Mąki wymieszać, przesiać. Dodawać do ciasta po łyżce mieszając delikatnie łopatką.

Tortownicę o średnicy 24 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Wyłożyć ciasto, wyrównać wierzch.
Formę włożyć do piekarnika nagrzanego do 180 st.C i piec przez 30-40 minut, do tzw suchego patyczka. Gorące ciasto wyjąć z piekarnika i z wysokości ok. 60 cm upuścić je (w formie) na podłogę. Wstawić do uchylonego piekarnika i zostawić do ostygnięcia.

Zimne ciasto przekroić na 2 blaty. Przed składaniem tortu w całość, każdy blat nasączyć likierem wymieszanym z wodą.

Przygotowanie bezy:
tortownicę położyć na papierze do pieczenia i odrysować koło. Papier położyć na blasze.

Białka wbić do miski, ubić na sztywną pianę ze szczyptą soli. Następnie dodać pół łyżeczki octu, a następnie wsypywać po łyżce cukru, cały czas miksując. Gdy już cały cukier znajdzie się w misce, ubijać do momentu, kiedy piana zacznie błyszczeć.
Dodać wiórki kokosowe, wymieszać łopatką. Wyłożyć na przygotowany papier tworząc krąg.
Wstawić do nagrzanego do 180 st.C piekarnika i piec przez 5 minut, potem zmniejszyć temperaturę do 160 st.C i piec przez około 40 minut (beza powinna lekko zarumienić się z wierzchu). Wyłączyć piekarnik, uchylić drzwiczki i zostawić bezę do wystygnięcia.

Przygotowanie kremu czekoladowego:
ser mascarpone i kremówkę umieścić w naczyniu , krótko zmiksować, do uzyskania jednolitej masy. Dodać lekko przestudzoną czekoladę, wymieszać lub krótko zmiksować tylko do połączenia składników.
Górny blat biszkoptu posmarować cienką warstwą kremu czekoladowego.
Do reszty kremu dodać posiekane Michałki i delikatnie wymieszać łopatką.

Wykonanie tortu:
dolny blat biszkoptowy ułożyć na paterze, posmarować go połową kremu czekoladowego. Wyrównać, przykryć blatem bezowym. Na bezę wyłożyć pozostały krem i przykryć wierzchem biszkoptu. Posypać wiórkami kokosowymi.

Schłodzić w lodówce przez kilka godzin, najlepiej przez całą noc.




1 komentarz:


  1. vanilia81
    2012/10/20 21:12:26
    Edysiu nie mogę sobie wyobrazić, że coś Ci się przypliło, jestes dla mnie uosobieniem perfekcji :) Kurcze, a wydawałoby się, że coś co zawiera BIAŁE MICHAŁKI musi być zarąbiste, hm pozory czasem widać, może te 10 szt,. to za mało, by zaczarować cały tort. Wyglada dostojnie i założe się, że goście nie narzekali...:)
    atina_bc
    2012/10/20 21:35:35
    wygląda przepysznie!
    majanaboxing
    2012/10/20 22:24:50
    Tort prezentuje się bardzo, bardzo smacznie! Podoba mi się - kokosowy - mniam! :)
    Pozdrawiam.
    Gość: Kasia, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2012/10/21 10:36:55
    Uwielbiam białe michałki, w torcie jeszcze ich nie jadłam, pomysł świetny, może kiedyś też zrobię taki, a teraz to popatrzę sobie tylko :) Kacha
    izaa_a
    2012/10/21 17:54:31
    tort wygląda pieknie
    jolantaszyndlarewicz
    2012/10/22 12:18:44
    Smakowicie wygląda:) ..... z tymi wypiekami tak już nieraz jest, ze wyobrażamy sobei coś cudownego, a coś zawodzi:) Mi się jednak bardzo podoba:)
    Gość: asialc, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2012/10/23 22:38:58
    Wygląda ślicznie :-) A i tak jestem ciekawa smaku z tymi michałkami ;-)

    OdpowiedzUsuń