sobota, 9 sierpnia 2008

Ogórki kiszone

W tym roku nie miałam zamiaru robić żadnych przetworów, ale jednak nie wyobrażam sobie zimy bez własnoręcznie zakiszonych ogórków. Dodatkowo zmobilizował mnie trwający, a właściwie kończący się już, Tydzień Przetworów Domowych organizowany przez Usmiecham-sie.
 
 


Składniki:
- ogórki gruntowe
- woda zagotowana z solą kamienną (5 dag soli na każdy litr wody)
- czosnek
- korzeń chrzanu
- łodygi kopru
- gorczyca biała
- liście wiśni lub porzeczki (niekoniecznie)
Do każdego przygotowanego słoika włożyć kawałek łodygi kopru, najlepiej kwiatkiem do dołu, ułożyć ciasno ogórki jaśniejszą stroną do góry. Ogórki nie mogą być za bardzo ściśnięte, ale ułożone tak,żeby nie mogły wypłynąć do góry kiedy będą kisły. Do słoików wrzucić po kawałku obranego korzenia chrzanu, po połowie pokrojonego ząbka czosnku, kilka ziaren gorczycy i włożyć liść wiśni lub porzeczki. Dodać jeszcze połamane łodygi kopru, zalać słoiki zimną wodą z solą tak, żeby ogórki były całkowicie pokryte wodą. Zakręcić słoiki i odstawić w chłodne i niezbyt jasne miejsce.
Po około miesiącu ogórki są gotowe do jedzenia i wyglądają mniej więcej tak:

1 komentarz:


  1. majanaboxing
    2008/08/10 11:05:06
    Mniam,mniam, mniam, robione ogóreczki są najpyszniejsze! :) Sama nie robie,ale moja rodzicielka tak, mniam! :) Twoje wyglądaja cudownie, po prostu super :)
    Gość: ula, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2008/08/11 09:26:41
    A nie gotowac juz ich?
    edysia79
    2008/08/11 10:32:24
    Nie, nie gotować.
    Moja mama kiedyś gotowała, ale nie świeżo zrobione słoiki, ale dopiero kiedy po spróbowaniu już ukiśniętych ogórków uznała że są dobre i nie chciała żeby były bardziej kwaśne. Po zagotowaniu ogórki przestają kwaśnieć.
    kasiaaaa24
    2008/08/11 11:42:30
    Edysiu nic nie zastąpi samodzielnie ukiszonych ogóreczków :) Ja w tym roku nie miałam czasu już na ogórki, więc zazdroszczę Ci niesamowicie :)
    atina_bc
    2008/08/11 12:17:55
    Uwielbiam takie ogórki. Też muszę zrobić:-)
    kuchareczka58
    2008/08/15 09:34:54
    Edysiu:)
    Ogóreczki bardzo smaczniutkie!
    Jeszcze w tym roku nie robiłam kiszonych , ale wszystko przed mną :)
    edysia79
    2008/08/15 18:16:10
    Kuchareczko - u nas już niestety ogórki zaczynają usychać, ale wczoraj wieczorem jeszcze zaprawiałam kolejne dwa słoiki. Wczoraj też jedliśmy pierwsze tegoroczne koszone ogórki i były przepyszne :)
    Gość: przepisy kulinarne, *.chello.pl
    2008/08/31 22:17:44
    Do zrobienia dobrych przetworów domowych potrzebne są dobre, sprawdzone przepisy na ich wykonanie. Podziel sie własnymi przepisami, które Ci zawsze wychodzą. Pośpiesz się, sezon ogórkowy właśnie sie kończy!
    Gość: mth27, 213.172.175.*
    2009/07/17 19:35:19
    takk... ogórki są takie pracochłonne, przecież trzeba je wychodować a nie w sklepie dostać lub na straganie od rolnika... a co do gotowania... jak może smakować ugotowany ogórek kiszony, ja właśnie skończyłem moje robić, w kamiennym garnku, zajęło mi to 10 min i nie zamierzam gotować :/
    Gość: arka4o, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2012/09/03 21:17:36
    a ja zalewam gorącą wodą zagotowaną z solą . Ma być wody do pełna i zaraz mocno zakręcam . zamykają si e natychmiast.

    OdpowiedzUsuń