czwartek, 21 sierpnia 2008

Sernik kawowy

Sernik kawowy w wykonaniu Kuchareczki58 wygląda wspaniale. Moja wersja, chociaż wg Jej przepisu, niestety nie jest taka ładna, ale zapewniam że bardzo smaczna. Lubię takie aksamitne, rozpływające się w ustach ciasta.

Składniki
na spód:- 1 i 3/4 szklanki czekoladowych herbatników digestive
- 1/3 szklanki roztopionego masła

na masę serową:
-
56 g gorzkiej czekolady
- 2 łyżki wody
- 1 łyżka kawy rozpuszczalnej (proponuję dać więcej, bo dla mnie smak kawy był za słabo wyczuwalny)
- 2 łyżki likieru kawowego
- 680g sera na sernik
- 1 szklanka cukru pudru
- 2 łyżki mąki
- 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego (zastąpiłam go całą torebką cukru wanilinowego)
- 3 jajka

Tortownicę o średnicy 24 cm wysmarować masłem, spód i boki wyłożyć papierem do pieczenia (masło jest po to, żeby papier się nie przesuwał przy nakładaniu masy).

Ciastka zemleć w blenderze, dodać stopione masło, dokładnie wymieszać. Masę wyłożyć do tortownicy, wyrównać wierzch, włożyć do lodówki.

Do rondelka włożyć podzieloną na kostki czekoladę, 2 łyżki wody i kawę. Podgrzewać na małym ogniu, aż czekolada się stopi. Zdjąć z ognia, dodać likier, wymieszać i odstawić do ostygnięcia.

Ser zmiksować z cukrem, mąką i esencją waniliową do uzyskania kremowej masy, ale nie ubijać zbyt długo. Następnie dodawać kolejno jajka i miksować do połączenia składników. Z uzyskanej masy serowej odlać 2 szklanki, przykryć i odstawić.

Do pozostałej masy dodać stopioną czekoladę i wymieszać. Masę wylać na spód z herbatników i wstawić do nagrzanego do 180ºC piekarnika i piec 30 minut. Po tym czasie delikatnie wyjąć formę z piekarnika, ostrożnie wlać po okręgu białą masę serową, dając jej samej się rozprowadzić. Ostatecznie można wyrównać powierzchnię łyżką. Wstawić do piekarnika jeszcze na 25 minut (ja piekłam trochę dłużej). Piekarnik wyłączyć, otworzyć drzwiczki i nie wyjmować ciasta od razu. Potem studzić na metalowej kratce. Kiedy ciasto całkowicie ostygnie, zdjąć obręcz i wstawić do lodówki na co najmniej 4 godziny.

Udekorować paskami polewy (ja polałam polewą ostudzone ciasto i dopiero wtedy wstawiłam do lodówki)

1 komentarz:


  1. grumko
    2008/08/21 12:17:28
    Moim skromnym zdaniem ładnie Ci wyszedł ten sernik. Robiliśmy podobny pod nazwą sernik cappuccino, a przepis pochodził od Dorotus. W jej wersji największe wrażenie zrobił na mnie spód, bo zamiast ciasteczek były mielone orzechy. Wspomianam go również miło, ponieważ Irena upiekła mi go z okazji urodzin;-)
    majanaboxing
    2008/08/21 13:58:14
    Piekłam ten serniczek i potwierdzam, jest aksamitnie pyszny! Rozplywa sie w ustach. Pięknie Ci wyszedl, bardzo mi sie podoba :))) Co do serniczka, o ktorym pisze Andrzej, to robiłam rowniez - cappucino z orzechowym spodem, ale nam akurat bardziej smakuje ze spodem ciasteczkowym :)
    A ja tez piekłam serniczek , a jaki to niedługo sie okaze ,jak wstawie na bloga :)
    atina_bc
    2008/08/21 15:12:32
    Cudowny sernik! Jeszcze takiego nie robiłam. Myślę o serniku od jakiegoś czasu - nawet wiaderko z sernikiem jest w lodówce - więc chyba się na niego skuszę:-)
    kasiaaaa24
    2008/08/22 10:17:42
    Edysiu śliczny Ci wyszedł :) Robiłam też sernik kawowy i był pyszny.
    edysia79
    2008/08/22 12:33:36
    Andrzeju dziękuję :) Przepis na sernik cappuccino mam odpisany, czeka na swoją kolej :)

    Majanko ja też mam jeszcze jeden sernik w zanadrzu, właśnie jem kawałek ;) Szybko chwal się swoim!

    Atino, skoro ser czeka, to koniecznie musisz się nim zająć. Nie może za długo stać, bo się zepsuje ;)

    Kasiu dziękuję, widzę że nadrabiasz zaległości blogowe :)
    majanaboxing
    2008/08/22 13:54:14
    Edysiu, mysle ,ze moj pokaze jutro , bo mam kolejny he he he ;))))
    edysia79
    2008/08/22 13:56:55
    Majanko pędzisz z tymi wypiekami, oj pędzisz.. :)
    Ja jutro będę piekła muffinki z rabarbarem, więc też nie jestem lepsza ;)
    majanaboxing
    2008/08/22 14:54:29
    Edysiu, troszke mi sie nazbierało zaległych wpisów z deszczowego weekendu, dlatego mam co wklejac :) Ale tez dodałam dania i dlatego tak ostatnio mam duzo wpisów . Moze dzisiejszy obiadek tez wkleje, jesli bedzie sie ladnie prezentowac:)
    edysia79
    2008/08/22 14:57:25
    Majanko ja tez mam kilka zaległych potraw do pokazania na blogu i pewnie starczyłoby ich na cały czas naszego urlopu, bo ciągle dochodzą jakieś nowe. Tak to jest, kiedy lubi się pieczenie i gotowanie ;)
    A zdradzisz co masz na obiad, czy będę musiała uzbroić się w cierpliwość?
    majanaboxing
    2008/08/22 15:09:08
    Edysiu, nie wiem czy potrawa bedzie sie nadawala do zdjecia i do pokazania. ;) Najpierw zobacze, a potem powiem ,ok ;)
    edysia79
    2008/08/22 15:21:23
    No to poczekam :)
    abbra
    2008/08/22 19:13:18
    Ciekawa jestem , kiedy wreszcie upiekę jakiś sernik ... kurczę , podziwiam te wszystkie serniki i podziwiam i jakoś się nie mogę zebrać , żeby jakiś zrobić . Kawowe słodkości uwielbiam - a Twój sernik Edysiu wygląda bardzo apetycznie - może jednak się wybiorę jutro na zakupy i zaopatrzę się w ser :)
    edysia79
    2008/08/22 23:44:08
    Abbro dziękuję :)
    Kup ten ser i upiecz taki sernik, bo na prawdę warto..
    kuchareczka58
    2008/08/23 10:19:06
    Edysiu :)
    Piękny serniczek, zupełnie jak mój . Różnica polega jedynie na tym ,że ja swój sernik robiłam z podwójnej porcji, dlatego był taki wysoki.
    Fajnie ,że Wam smakował, moi goście byli nim zachwyceni, podobnie jak ja :)pozdrawiam.
    atina_bc
    2008/09/18 12:05:51
    Edysiu zapomniałam napisać, ze zrobiłam ten pyszny serniczek:-) Mniam, mniam:-)
    edysia79
    2008/09/18 14:00:04
    Atino zaraz pójdę zobaczyć jak Ci się udał :)

    OdpowiedzUsuń