środa, 30 września 2009

Ciasto karmelowe z cynamonem

Znów nie bardzo mogę zgodzić się z tą nazwą, bo cukier z cynamonem na wierzchu ciasta się nie roztopił i nie utworzył karmelowej skorupki. Może jednak trzeba było ciasto posypać cukrem przed włożeniem do piekarnika, albo wyjąc je do posypania troszkę wcześniej, zanim wierzch ciasta się ściął, ale piekłam to ciasto po raz pierwszy, więc stosowałam się  ściśle do przepisu. Brak karmelu nie zmienia faktu, że ciasto było przepyszne i smakowało wszystkim bez wyjątku domownikom. Nawet synek który na początku mówił że on chce samo ciasto z cukrem, ale bez "tego tego tam" (śliwek znaczy się) zjadał pokaźne kawałki ciasta kiedy go spróbował, nawet z "tymi" ;) Odchudzająca się mama natomiast z wielką chęcią sięgała po kolejny kawałek. Ja jakoś nigdy za ciastami ze śliwkami nie przepadałam, a to podbiło moje podniebienie i chociaż wczoraj zjadłam ostatni kawałek, już mam chęć na powtórzenie tego wypieku.

Dodaję ten przepis do kończącej się już akcji Czas na śliwki zorganizowanej przez Blue_Megi.


Przepis z gazety "Pyszne ciasta na koniec lata" Nr 30/2009

Składniki:
- 750 g śliwek
- skórka i sok z 1 cytryny
- 200 g masła lub margaryny
- 175 g cukru pudru
- szczypta soli
- 4 jajka
- 250 g mąki pszennej
- 50 g mąki ziemniaczanej
- 8 g proszku do pieczenia

- 1 łyżeczka cynamonu
- 2 łyżki brązowego cukru
- 1 łyżka grubego cukru do posypania

Śliwki umyć, osuszyć, przepołowić i sunąć pestki. Połówki owoców skropić sokiem z cytryny żeby nie ściemniały.

Masło lub margarynę utrzeć z cukrem. Dodać sól i skórkę cytrynową. Następnie dodawać kolejno jajka i ucierać. Mąkę połączyć z mąką ziemniaczaną i proszkiem do pieczenia, po czym wymieszać z całością.

Tortownicę o średnicy 26 cm wysmarować tłuszczem. Wyłożyć połowę ciasta starannie przykrywając spód formy. Śliwki rozłożyć równomiernie na cieście i przykryć pozostałym ciastem.
Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 st.C i piec około 1 godziny.

Cynamon dokładnie wymieszać z brązowym cukrem. Po około 30 minutach pieczenia ciasto posypać mieszanką i piec dalej.
Gotowy placek wyjąć z piekarnika i zostawić w tortownicy do ostygnięcia. Posypać grubym cukrem.

2 komentarze:



  1. szarlotek
    2009/09/30 12:18:30
    O tej porze roku, dodatek cynamonu do potraw sprawia, że dzień wydaje się piękniejszy :) Kawałeczek takiego ciasta , to bym zjadła....
    majanaboxing
    2009/09/30 12:47:59
    Och Edysiu, ciasto wygląda tak pysznie! Wcale sie nie dziwie,ze wszystkim tak posmakowałO!:))
    Szkoda,ze nie ma dla mnie kawałeczka;)
    ugotujmy
    2009/09/30 14:13:11
    i mnie by pewnie nie zmartwił ten brak karmelu
    sam cynamonowy aromat wystarczy

    lubię ciasta ze śliwkami
    a to jest takie inne, ładne
    gosiab_3
    2009/09/30 16:20:28
    oj,pysznie wyglada,tak.....miekko :) :) zjadlabym kawalatek,wlasnie kawke popijam :)
    Pozdrawiam :)
    cuda.wianki
    2009/09/30 16:38:17
    niewazne nazwa, wazne, ze wszystkim smakowalo i tak pysznie wyglada! :-) a ja za to uwielbiam sliwkowe wypieki idzis serwuje muffinki ze sliwka :-)
    atina_bc
    2009/09/30 18:19:27
    bardzo mi sie podoba! I chętnie poczęstowałabym sie kawałeczkiem, więc kiedy będziesz powtarzać, to koniecznie powiedz, a ja wpadnę;)))
    iis111
    2009/09/30 19:34:15
    gdzie nie zajrze to widze wypieki ze sliwkami...jak ja Wam zazdroszcze tych sliwek....
    malgorzata.dz
    2009/09/30 21:11:46
    Ładne ciasto. :) Z tym karmelem na wierzchu - to mam takie swoje własne przemyślenia (na podstawie oczywiście wypieków jakie przyszło mi robić), że piekarnik dość słabo daje radę z rozpuszczaniem cukru. Owszem, powstaje bardzo smaczna chrupiąca, cukrowa skorupka, ale z karmelem niewiele to ma wspólnego... W każdym razie, ja karmelu w piekarniku nigdy nie uzyskałam...
    abbra
    2009/10/01 06:28:41
    Śliwek z cynamonem jeszcze nie łączyłam . Edysiu, patrząc na Twoje ciasto mam ochotę upiec takie samo ! Bardzo apetycznie wygląda z tymi zaglądającymi ze środka śliwkami :)
    majazteca
    2009/10/01 09:45:56
    Lubie wypieki ze sliwkami a Twoje ciasto wyglada pysznie :)
    vespertinee
    2009/10/01 10:44:11
    Ale śliczności, Edysiu :)

    A ja robie jesinne porządki na stronie i pozwlam sobie dodac Twa stronę do linków!

    OdpowiedzUsuń
  2. edysia79
    2009/10/01 11:43:22
    Szarlotku mnie jakoś tak cynamon właśnie z jesienią i zimą kojarzy, zwłaszcza z ciasteczkami cynamonowymi i Bożym Narodzeniem :)

    Majanko no ciasta już nie ma, ale mam jeszcze śliwki i będę coś z nich dzisiaj piec ;)

    Asiejko wiesz, ja byłam bardzo ciekawa jak te śliwki się podczas pieczenia ułożą i udało się, ciasto wyszło mi nawet ładniejsze niż na zdjęciu oryginału w gazecie ;)

    Gosiu tak, do kawki to ciasto pasowało idealnie :)

    Cudawianko ja dopiero się do śliwkowych wypieków przekonuję, dziś robię drugie podejście ;)

    Anitko jeśli tylko zrobię powtórkę, dam Ci znać :)))

    Iwonko przyznam się, że gdyby nie sąsiadka która nas obdarowała dwoma wiadrami śliwek, sama też tylko patrzyłabym na wypieki innych.

    Małgosiu kiedy zaglądałam do ciasta w trakcie pieczenia martwiłam się że cukier nawet się do ciasta nie przylepi i będzie się zsypywał w trakcie jedzenia, na szczęście utworzył taką cienką, chrupką skorupkę.

    Abbro upiecz, upiecz! Pyszne jest :)

    Maju jeśli lubisz śliwki w wypiekach, to jest to ciasto dla Ciebie :)

    Vespertinee ja Twoją truskawkową stronę mam w zakładkach już od dawna i zaglądam, chociaż do tej pory się nie ujawniałam za pomocą komentarzy. Od dziś postaram się to zmienić :)
    Bardzo mi miło, że do mnie zaglądasz :)
    blk21
    2009/10/01 17:31:08
    mniam :D
    Gość: Gutek, 87.205.146.*
    2009/10/11 00:11:21
    Dzisiaj moja córka (lat 12) zrobiła to ciasto. Pycha! Ale coś jest nie tak albo z moim piekarnikiem albo... 180 st C i 1 godz. wyszedłby węgielek... po 30 min wyglądało ok, po 40 min poczułem, że "coś" się przypala... i szybko wyłączyłem! Ciasta to nie jest moja "mocna strona". Jutro "u siebie" zaprezentuję efekt!
    edysia79
    2009/10/11 15:05:06
    Gutek gratulacje dla córki!!! :)
    Wiesz co, czas pieczenia zależy od piekarnika. Ja mam piekarnik stary i zawsze muszę wszystko piec trochę dłużej niż podają przepisy.
    Dobrze że kontrolowałeś sytuację :)
    Czekam na efekt na Twoim blogu oczywiście ;)
    Gość: Gutek, 87.205.146.*
    2009/10/15 18:20:59
    Dzisiaj Basia zrobiła to ciasto jeszcze raz, bez przypalania... Będzie musiała je robić co tydzień !!!
    edysia79
    2009/10/19 09:46:15
    :))))
    Gość: , *.dip.t-dialin.net
    2010/09/05 21:08:49
    robiłam wczoraj to ciasto,jest wysmienite ,moja rodzina niemoże się go najeść.
    edysia79
    2010/09/05 22:12:45
    Cieszę się i życze smacznego, o ile jeszcze coś zostało ;)

    OdpowiedzUsuń