niedziela, 20 września 2009

Pszenno-orkiszowy chleb z cukinią, ziemniakami i orzechami

W tym tygodniu 43 edycję Weekendowej Piekarni prowadzi Bea. Zaproponowała nam trzy wspaniałe przepisy.Brioszka mnie kusiła, kusiła, ale jednak uległam pysznym bochenkom z orzechami. Na brioszkę jeszcze przyjdzie pora, bo widzę że wspaniałe wygląda u wszystkich którzy ją upiekli ;)

Chlebki smakują nam bardzo i na prawdę trudno im się oprzeć, tak że na jednej kromce przy jednym posiedzeniu przy stole się nie kończy. Chrupiąca skórka i wilgotny środek z prażonymi orzechami stanowią idealną całość.
Beatko dziękuję za wspaniały przepis :)


Ponieważ niczego w przepisie nie zmieniałam, kopiuję go więc z blogu Bei.

Składniki (na 2 keksówki ok. 24 cm długości)
zaczyn :
- 550 g mąki T45 (tortowej)
- 250 g jasnej mąki orkiszowej
- 25 g drożdży
- 200 ml letniego mleka
ciasto :
- 200 ml wody
- 50 g stopionego masła
- 2,5 łyżeczki soli
- 200 g ziemniaków ugotowanych dzień wcześniej (w mundurkach)
- 150 g cukinii
- 150 g orzechów laskowych
Zaczyn : drożdże rozdrobnić i dobrze rozpuścić w mlekiem. Obydwie mąki wymieszać, zrobić wgłębienie i wlać mleko z drożdżami. Zasypać odrobiną mąki i pozostawić na 25-30 minut, aż drożdże ruszą.
Ziemniaki zetrzeć na grubych oczkach; cukinię zetrzeć na mniejszych oczkach i lekko odcisnąć. Orzechy lekko uprażyć na suchej patelni i wystudzić, rozdrobnić.
Wymieszać wszystkie składniki ciasta i zaczynu i wyrobić na jednolitą masę (uwaga : ciasto jest bardzo lepkie). Przykryć ciasto i odstawić do wyrośnięcia (aż podwoi objętość).
Następnie podzielić ciasto na dwie części i przełożyć je do wysmarowanych oliwą i wysypanych otrębami keksówek, odstawić ponownie na 25-30 minut.
Piec chleby 10 minut w 220ºC, następnie obniżyć temperaturę do 180ºC i piec je jeszcze 35-40 minut. Wyciągnąć chleby z formy i studzić na kratce.

1 komentarz:


  1. margot11
    2009/09/20 13:17:20
    Ele piękna niespodzianka mnie spotkała
    Edysia ,ale mnie ucieszył twój chleb oj ucieszył
    Bo pięknie się udał i tak mi jest milo,że się przyłączyłaś do WP
    viridianka
    2009/09/20 14:49:09
    faktycznie sliczny, u Ciebie wyglada na wilgotny moj byl taki tyci i go chyba troche za dlugo przetrzymalam w piecu bo jednak byl suchszy, ale i tak mniamusny
    aklat
    2009/09/20 18:36:46
    Ślicznie Ci wyszedł chlebek :) Tak bogato :)
    malgorzata.dz
    2009/09/20 18:55:51
    No nie mogę! U wszystkich taki piękny i tutaj u Ciebie też! Widzę, że przyjdzie mi go upiec, albo przyjdzie mi się dalej skręcać z zazdrości. :D
    iis111
    2009/09/20 19:04:12
    chlebek z orzechami laskowymi musi byc pyszny. Uwielbiam te orzechy
    edysia79
    2009/09/21 09:11:37
    Margot nie mogłam się przecież oprzeć takim wspaniałym przepisom Bei ;)

    Viridianko mój chleb też super wilgotny nie jest, ale za suchy też nie, taki w sam raz. I mam nadzieję że szybko się nie zestarzeje ;)

    Aklat dziękuję, to rzeczywiście jest taki bogaty chlebek. Chyba jeszcze kiedyś ten wypiek powtórzę.

    Małgosiu może lepiej go upiecz zamiast się skręcać? Ja tam mam zamiar brioszkę niedługo upiec, to Ty możesz chlebek ;)

    Iwonko jest przepyszny! :)
    bea.w.kuchni
    2009/09/21 09:40:10
    Piekny! Ciesze sie, ze smakowal :) I brioszke tez radze kiedys upiec, jest naprawde bardzo smaczna ;)

    Pozdrawiam serdecznie i dziekuje za udzial w tym wydaniu WP!

    :)
    atina_bc
    2009/09/21 10:55:01
    Edysiu jak cudownie, że zdecydowałaś się na chlebek!! Pysznie wygląda i prosty był, prawda?:) A jakie cudowne zdjęcia mu zrobiłaś - superowo:) Buziaki:**
    majanaboxing
    2009/09/22 09:39:03
    Edysiu, chlebek wygląda przepięknie i pyszniutko! Fajnie,ze piekłyśmy razem :))
    Pozdrówki:**
    olciaky
    2009/09/22 21:42:01
    Piękny chelbek!:D
    blk21
    2009/10/01 17:32:31
    mniam :D

    OdpowiedzUsuń