niedziela, 6 września 2009

Rolada czekoladowa z serkiem mascarpone i malinami

Wciągnęło mnie rolowanie. W piątek rolowałam bułeczki, a wczoraj roladę ;) Nawet mi ta rolada wyszła, chociaż z tego typu ciastami to my się za bardzo nie lubimy, a raczej ja je lubię, ale one mnie nie za bardzo. Pierwszą roladę zrobiłam w tym roku z truskawkami i zamiast ładnego zawijaska jaki był na zdjęciu przy przepisie, mi wyszła piramidka i w przekroju miałam trójkąty. W tym tygodniu Ola prowadząca kolejną, 12 edycję Weekendowej Cukierni zaproponowała roladę z malinami, więc postanowiłam spróbować jeszcze raz. Tym razem poszło mi lepiej, chociaż jeszcze nie tak jakbym chciała. Nie poddaję się jednak, będę ćwiczyć dalej, może kiedyś w końcu uda mi się zrobić ładny ślimaczek ;)
Warto było się skusić na zrobienie tej rolady z malinami, bo jest przepyszna. Słodkie ciasto, kremowe nadzienie i maliny stanowią idealną całość. Jeśli ktoś się jeszcze zastanawia, czy roladę piec, niech się decyduje, dopóki są jeszcze świeże maliny, bo u mnie to już tylko resztki na krzaczkach zostały niestety.


Przepis cytuję za Olą, moje uwagi są w nawiasach napisane kursywą:

Składniki:
  • 4 jajka
  • 100 g drobnego cukru
  • 100 g mąki (dałam tortową)
  • 3/4 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 4 łyżki kakao
  • 50 g gorzkiej czekolady, startej
  • cukier waniliowy - 16 g
Białka ubić na sztywną pianę, pod koniec ubijania wsypywać partiami cukier, ciągle ubijając. Partiami wlewać żółtka i nadal ubijać. Do masy przesiać mąkę z proszkiem do pieczenia, kakao na końcu wsypać startą czekoladę. Delikatnie wymieszać, tak żeby piana nie opadła.
Bawełnianą ściereczkę delikatnie posypać cukrem waniliowym Płaską formę o wymiarach 28 x 35 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Wlać masę, wyrównać. Piec około 12 - 15 minut w temperaturze 180ºC. ( nie dłużej, bo rolada pęknie podczas zwijania).Natychmiast po upieczeniu ciasto przełożyć na ściereczkę papierem do góry. Zerwać powoli papier, a roladę z ręczniczkiem zwinąć, wzdłuż dłuższego boku. Pozostawić do całkowitego ostudzenia.Ważne jest żeby wszystko robić, kiedy rolada jest jeszcze gorąca. Nie czekamy aż ostygnie!
Składniki na krem:
  • 250 g serka mascarpone
  • 50ml śmietany 18%
  • 2 łyżki cukru pudru (ilość cukru możemy zmniejszyć w zależności od upodobań)
Składniki zmiksować.
Składniki na polewę:
  • 100 g gorzkiej lub mlecznej czekolady
  • 30 g masła
Masło z połamaną na kawałki czekoladą stopić w kąpieli wodnej mieszając do połączenia składników.

Dodatkowo:
  • 250g malin lub wiśni.

Ostudzoną roladę rozwinąć, usunąć ręczniczek. Natychmiast posmarować nadzieniem z serka mascarpone, ułożyć maliny i z powrotem zawinąć. Włożyć na kilka godzin do lodówki. Przed podaniem polać polewą (moją polewą nie polewałam rolady, ale ostudzoną posmarowałam ciasto tworząc "fale" )


3 komentarze:


  1. gosiab_3
    2009/09/06 21:23:45
    Wooooooooooooow!!!!!!!!!!!!! Edysiu-mam tylko jedno slowo......absolutnie fantastyczna!!!!!!!!!!!! no,dobrze-byly dwa slowa,ale wyszla ci cudna i niesamowicie apetycznie sfocona w dodatku :) :)
    POzdrawiam :)
    zawszepolka
    2009/09/06 21:27:14
    No mnie proszę Pani zatkało!!!!! Jest cudna. C U D N A :)
    I mega mega kobieca :) Edytka Ty mistrz jesteś!
    Pomimo że jestem obżarta bułkami to bym zjadła. Ze trzy kawałki! :DDDDD


    :*
    agnieszka.w
    2009/09/06 21:32:53
    wow jak ta rolada przepięknie wygląda, pewnie też tak samo smakuje ale jak ją pokroić? wygląda jak arcydzieło :) mhmm
    anaman
    2009/09/06 21:33:17
    wygląda POWALAJĄCO!!! muszę się dokładniej zapoznać z przepisem i może sama też zrobię:)
    mafilka
    2009/09/06 21:38:42
    Zwijas jest przepiękny!!!!!!!!!!!!! :-))))))))))))))
    I tak jak miałam nie piec tej rolady, bo u mnie z rolowaniem na bakier, tak teraz to ja się musze zastanowić...
    majanaboxing
    2009/09/06 21:40:37
    O Mamciu jest PRZEPIĘKNA ! Edysiu, no niesamowicie piękna CI wyszła! |
    Powalająca!
    :)))
    szarlotek
    2009/09/06 21:42:16
    Obłędna ! Ty wiesz jak skusić człowieka na coś słodkiego :)
    alinkawyka
    2009/09/06 21:43:08
    Kochana, tak pięknej rolady to w najlepszych magazynach kulinarnych nie widziałam:) Prawdziwe dzieło sztuki stworzyłaś:) Co do smaku, to się zgadzam: pyszna jest. Też piekłam, ale wpis umieszczę troszkę później. Pozdrawiam:)
    fellunia
    2009/09/06 21:47:16
    Edysiu, jest przecudna, idealnie okrągła a zdjęcie - niesamowite. Też muszę zrobić tę roladkę.
    Pozdrawiam :)
    edysia79
    2009/09/06 21:47:21
    Gosiu to bardzo miłe dwa słowa :))) dziękuję serdecznie!

    Poleczko wiesz, że gdybym mogła, to bym Ci te kawałki podesłała, ale może ze dwa, bo za dużo to jej już nie zostało ;)
    Dziękuję :*

    Agnieszko no kroić troszkę szkoda było, ale dałam radę ;) Dziękuję!

    Anaman zrób, polecam, to wcale nie jest takie trudne, sama się o tym przekonałam ;)

    Mafilko Dziękuję :)))
    Zastanów się, zastanów, w końcu ja też z rolowaniem na bakier a proszę co mi wyszło ;)

    Majanko Dziękuję :*

    Szarlotku a staram się jak mogę, mówisz że mi się udaje? ;)

    Alinko no teraz to mi zakomplementowałaś!!! Dziękuję pięknie :)
    Czekam na Twoją wersję ;)
    edysia79
    2009/09/06 21:49:19
    Felluniu Dziękuję :) Jak dla mnie to mogłaby być ładniejsza, ale skoro taka jaka jest potrafi zachęcić do jej zrobienia, to się cieszę :) Zrób, bo warto dla jej smaku przede wszystkim!

    OdpowiedzUsuń
  2. margot11
    2009/09/06 22:06:29
    Edysia zabójczo wygląda ta rolada ,ja teraz spać nie będę i będę o niej marzyc
    Coś pięknego
    Gość: gania76, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2009/09/06 22:10:55
    Prześliczna jest Twoja rolada - szkoda, że nie mogę spróbować...
    viridianka
    2009/09/06 22:15:12
    Edysiu przepięknie ją udekorowałaś! jest niesamowita po prostu, wow...
    sweet_spoon
    2009/09/06 22:29:45
    Edysiu Twoja rolada wyglada oblednie:) Gratuluje i bardzo sie ciesze, ze tak Ci smakowala:)
    pozdrawiam cieplo!
    cuda.wianki
    2009/09/06 22:37:01
    prosze mnie edysiu takimi pieknymi zdjeciami nie maltretowac o tej porze, bo glodna jestem, a na diecie!!... piekna piekna piekna! :-)
    iis111
    2009/09/06 22:38:10
    Edytko powtorze sie, ale i tak Ci znowu powiem ze robisz przepiekne zdjecia:)
    Gość: n_ina, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
    2009/09/06 23:25:15
    jest piękna! takj piękna jak z najlepszego magazynu o gotowaniu
    wielkie gratulacje

    a roladę piekę w kolejny weekend
    kubako
    2009/09/06 23:29:55
    O kurcze... jak zobaczyłem tą roladę to oniemiałem. Jest świetna!!! Żałuję, że jej nie przygotowałem - może w przyszły weekend się skuszę. Pozdrawiam!
    myniolinka
    2009/09/07 08:26:17
    o rany, nie powinnam o tej porze oglądać takich zdjęć bo będę marzyła przez resztę dnia o małym kawałeczku tego CUDA!
    majazteca
    2009/09/07 08:32:47
    Przepiekna! Uwielbiam takie polaczenia i zaluje, ze nie wzielam udzialu w WC :(
    malgorzata.dz
    2009/09/07 08:51:17
    O matko i córko! cudna! ślinkę przełykam na sam widok... I zdjęcia przepiękne! Cud - miód i malina! :D
    kasiaaaa24
    2009/09/07 08:57:13
    Wow! Zjawiskowo piękna. Aż zapiera dech.
    wedelka
    2009/09/07 10:28:24
    Edysiu, co za cudo :) Pięknie Ci wyszła ta rolada, po prostu pięknie. Ślicznie udekorowana. I zdjęcie takie, że tylko wyciągnać rękę po kawałek. A może nawet dwa? :) Gratuluję wypieku i pozdrawiam :)
    beataohar
    2009/09/07 10:49:00
    Absolutnie doskonała!!!
    edysia79
    2009/09/07 11:52:58
    Margot mam nadzieję że się jednak wyspałaś? ;)

    Ganiu gdybym mogła, zrobiłabym degustację, ale przez internet się nie da.

    Viridianko ostatnio maliny i listki mięty to moi najlepsi przyjaciele :)))

    Olu dziękuję za wspaniały przepis i stworzenie okazji do ponownego zmierzenia się z roladą ;)

    Cudawianko a to trzeba o takiej późnej porze na blogi zaglądać? ;)
    Dziękuję :*

    Iwonko powtarzaj, się powtarzaj, chętnie poczytam :D

    N_ino po przeczytaniu Twoich słów miałam uśmiech dookoła głowy :))))
    Czekam na Twoją roladę!

    Kuba masz jeszcze tydzień na przygotowanie tej rolady, polecam!

    Myniolinko marzenia są od tego, żeby je spełniać, więc może upieczesz?;)

    Maju jak już pisałam, masz jeszcze tydzień czasu, bo każda edycja Weekendowej Cukierni trwa dwa tygodnie, więc nie załamuj rąk tylko bierz się do pieczenia ;)

    Malgosiu i Kasiu dziękuję serdecznie :*

    Wedelko proponuję dwa kawałki, na jednym trudno poprzestać ;)
    Dzięki :)

    Beataohar miło mi czytać takie komplementy, okazało się że nie jest tak xle jak myślałam i rolada wyszła mi całkiem, całkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. grumko
    2009/09/07 12:08:34
    Brawo, brawo i jeszcze raz brawo!!
    przysmakikarolki
    2009/09/07 16:02:06
    Jestem pod wielkim wrazeniem. Rolada wyszla Ci przecudnie, jest absolutnie wspaniala.
    skoraczek
    2009/09/08 16:12:41
    Ale przystojna ta roladka. Wygląda zupełnie tak jak francuska bożonarodzeniowa Yule, choć owoce jak najbardziej letnie. Musi być przepyszna.
    dorotus76
    2009/09/14 23:16:13
    Zdecydowanie najpiękniejsza rolada, jaką widziałam!
    olciaky
    2009/09/22 21:55:40
    Boże!
    Jaka ona śliczna!:D
    elvi.s
    2010/01/13 22:23:10
    Moi kochani cukiernicy, pamiętajcie o tym, żeby zrobić piękną świecącą polewę należy zastosować tłuszcz o wysokiej twardości np.frytura lub tłuszcz do polew.
    temp. topnienia 38-42 stopni C .
    Gość: Kasia.at, *.dyn.orange.at
    2010/08/07 16:05:05
    Pyszna,najpierw cieszyło oczy te zdjecie i skrecalo mnie ,żeby ją zrobic,ale mialam wielkiego stracha,że sie nie uda,a poza tym okazji nie było.Okazja sie pojawiła,zrobiłam i udała sie idealna-wszyscy sie zachwycali:) Jest wspaniała,zrobie ją z pewnościa jeszcze tego lata:)Dziekuje za natchnienie-juz kilka przepisow wyprobowalam i sie nie zawiodlam:)Pzdr.Kasia
    edysia79
    2010/08/08 20:55:15
    Kasiu ja też się tej rolady bałam, ale się odważyłam i bardzo dobrze ;)
    Cieszę się że skorzystałaś z tego przepisu i z innych też, a najbardziej cieszy mnie że smakowało, bo to w gotowaniu jest najważniejsze :)

    OdpowiedzUsuń