sobota, 15 marca 2014

Chleb orkiszowy z miodem na zakwasie

Kolejne z moich postanowień noworocznych zrealizowane: wyhodowałam własny zakwas i upiekłam swój pierwszy chleb na tym zakwasie.
Kiedy czytałam te wszystkie opisy i instrukcje mówiące, jak robi się zakwas, ile czasu to trwa, to mimo wielkich chęci do pieczenia chlebów na zakwasie, bałam się do tego podejść. Przecież użycie drożdży kupionych w sklepie jest znacznie łatwiejsze. W tym roku jednak się zawzięłam i przy wsparciu oraz poradach Anny Marii z Kucharni zakwas wyhodowałam. Jeszcze raz dziękuję!
Chleb udał się wspaniale. Pięknie wyrósł, ma ładne, regularne dziurki. No i jest bardzo smaczny. Swój zakwasowo-chlebowy debiut uważam więc za udany :)

chleb orkiszowy z miodem na zakwasie

Przepis z Pracowni wypieków.

Składniki (na formę o wymiarach 25x12 cm)
na zaczyn:
  • 50 g zakwasu żytniego dokarmionego 12 godzin wcześniej
  • 75 g mąki orkiszowej
  • 100 g wody w temperaturze pokojowej
Przykryć i odstawić na 12-24 godziny, powinny się pojawić pęcherzyki powietrza.
na ciasto:
  • 275 g wody w temperaturze pokojowej
  • 30 g miodu
  • 500 g mąki orkiszowej
  • kawałeczek drożdży świeżych (wielkości ok. połowy paznokcia) - w oryginale były suszone
  • 1,5 łyżeczki soli

Składniki na ciasto dodać do zaczynu, który odstał pod przykryciem przez ponad 12 godzin i wyrobić ręcznie lub mikserem (ja wyrabiałam mikserem) na gładkie ciasto. Miskę przykryć folią spożywczą i odstawić na około 2-3 godziny (ciasto powinno podwoić objętość).
Keksówkę posmarować olejem, obsypać otrębami (żytnimi lub orkiszowymi). Przełożyć do niej wyrośnięte ciasto i ponownie przykryć folią lub czystą ściereczką. Ponownie odstawić do wyrośnięcia na 1,5-2 godziny. Ciasto powinno wypełnić całą formę.
Formę z wyrośniętym chlebem wstawić do piekarnika nagrzanego do 230 st.C i piec przez 10 minut. Po tym czasie temperaturę zmniejszyć do 200 st.C i piec jeszcze przez około 30 minut.
Po upieczeniu chleb wyjąć i kroić dopiero po ostygnięciu.

1 komentarz:


  1. wiosenka27
    2014/03/15 17:30:23
    Wow, gratuluję:)
    majanaboxing
    2014/03/15 18:49:12
    Jest piękny! Gratuluję Edysiu.:)
    kabamaiga
    2014/03/15 21:18:00
    Już Ci mówiłam, że jest piękny. A z zakwasem jest łatwiej niż z drożdżami. Zobaczysz.
    Gość: monia, *.icpnet.pl
    2014/03/15 21:42:06
    Piekę ten chleb już od dawna, nawet nie szukam innego przepisu- właśnie siedzi w piecu- jest arcywspaniały!!!
    a.l.e.x.m
    2014/03/15 22:49:56
    wspaniale Ci się udał! gratuluję! ja piekę na zakwasie dopiero od lipca, ale próbowałam już około 50 różnych przepisów. bo kocham piec chleby ;)
    jolantaszyndlarewicz
    2014/03/19 09:57:50
    Piękny bochenek:). Zobaczysz, że wsiąkniesz i już niedługo nie będziesz sobie życia bez chleba na zakwasie wyobrażać:) buziaki
    Gość: Ktośtam, *.mmj.pl
    2014/08/14 23:33:22
    Przepis częściowo wygląda fajnie, pomysł z miodem przetestuję już jutro. Ale mam pytanie - po kiego grzyba dodawać drożdże do chleba z zakwasem? Bez nich i tak ciasto musi postać przynajmniej pół dnia. A robiłem już parę razy chleb tylko z zakwasu i wychodził za każdym razem rewelacyjnie!
    edyta_rosner
    2014/08/15 00:27:15
    Ktośtam drożdże dodałam, bo jak napisałam we wstępie, piekłam chleb z dopiero co wyhodowanego zakwasu, więc za pomocą drożdży go nieco wzmocniłam, bo sam zakwas mógłby sobie z uniesieniem ciasta nie poradzić. Drożdży było na prawdę niewiele i jeśli ktoś ma już "stary" zakwas może z nich oczywiście zrezygnować.
    Gość: Ktośtam, *.mmj.pl
    2014/08/15 08:36:12
    edyta_rosner Mi wyszedł :)

    OdpowiedzUsuń